מקום אחרון מהסוף: "מדד הטרור העולמי" של המוסד לכלכלה ושלום (IEP), פרסם היום (שלישי) את הדוח השנתי ל-2024 שמדרג את הבטיחות האישית במדינות העולם לפי אירועי טרור. על פי הדוח, מדינת ישראל הגיעה להישג המפוקפק, המדינה השנייה הכי מסוכנת בעולם.

לידיעת הטסים: אלו המסעדות החדשות בנתב"ג, כמה יעלה לכם קפה?
החלופה לחיפה: בירת הקרוזים החדשה של הישראלים

הדוח סקר את את 20 פיגועי הטרור הגדולים ביותר בשנת 2023, כאשר בראשם ניצב הטבח הנוראי בעוטף עזה. כמו כן, ישראל חוותה את הירידה השלישית מבחינת הדירוג ברשימה, כאשר היא צנחה 24 מקומות לעומת הדירוג אליו הגיעה בשנה שעברה. המדינה היחידה למסוכנת ביותר ועקפה את ישראל בדוח, הינה בורקינה פאסו שבמרכז אפריקה.

בין המדינות המסוכנות שנחשבו ל"בטוחות יותר" מישראל בדוח, הגיעו סוריה במקום החמישי, אפגניסטן במקום השישי, סומליה במקום השביעי, עיראק במקום ה-11 ותימן במקום ה-23. בין המדינות הבטוחות בדוח ניתן למצוא את צ'כיה, פולין, וייטנאם, טאיוואן, סלובניה, סינגפור, אזרבייג'ן, פורטוגל ואפילו קטאר.

חיילי צבא סוריה (צילום: SANA/Handout via REUTERS)
חיילי צבא סוריה (צילום: SANA/Handout via REUTERS)

"מקרי המוות כתוצאה מטרור בישראל הגיעו לרמה הגבוהה ביותר אי פעם", נכתב בדוח, "מדובר במתקפת הטרור הגדולה ביותר מאז ה-11 בספטמבר 2001, ואחת ממתקפות הטרור הגדולות ביותר בהיסטוריה האנושית".

"הסיכון של ערעור יציבות נוסף באזור המזרח התיכון כתוצאה מפיגועי ה-7 באוקטובר נותרה גבוהה", ציינו בדוח, "יש חשש שהמלחמה בעזה תתרחב ותמשוך פנימה מדינות אחרות באזור. חיזבאללה ירה רקטות לישראל, החות'ים בתימן תקפו יותר מ-25 ספינות בים האדום, ובסיסים בארה"ב הותקפו בעיראק".

הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)
הפלגים החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)

המכון לכלכלה ושלום (IEP) הוא צוות עולמי שבסיסו בסידני שבאוסטרליה עם סניפים בניו יורק, מקסיקו סיטי ואוקספורד שבבריטניה. ב-IEP אוספים מידע על אירועי טרור מאז 1997, וחוקרים את הקשר בין שלום, עסקים ושגשוג כלכלי, וכן מבקשים לקדם הבנה של הגורמים התרבותיים, הכלכליים והפוליטיים המניעים את הביטחון האישי בכל מדינה. למעשה, מדובר בארגון צדקה אוסטרלי רשום שעובד בשיתוף עם מכונים, מרכזים ואוניברסיטאות באוסטרליה.