גם אם יש לכם ילדים קטנים וגם אם לא, אי אפשר להתעלם מקיומו של חג פורים. אז נכון שבשל מלחמת חרבות ברזל רבים מהאירועים הגדולים בוטלו, אך בסוף השבוע הזה ובתחילת השבוע הבא יתקיימו ברחבי הארץ שלל פעילויות לכל המשפחה. זאת הזדמנות מצוינת לנצל את מזג האוויר וליהנות ממה שיש לטבע להציע, לבקר במוזיאונים, להגיע לשמורות ולאתרים ולפרגן לעסקים התיירותיים, שמנסים לחזור למעין שגרה בצל המלחמה. הנה כמה מהאירועים שמחכים לכם.

פורים ב"אנו"
ב"אנו - מוזיאון העם היהודי" מזמינים את המשפחות לקחת חלק בחוויה המשלבת ביקור בגלריית "גיבורים", המציגה בצורה אינטראקטיבית אישים יהודים פורצי דרך, ולאחריו מסלול בשלוש הקומות של המוזיאון סביב מוצגים העוסקים בתוכני פורים. בביקור תוכלו לגלות את מגילת אסתר ההיסטורית מהמאה ה־16, את גלריית ההומור היהודי ותלבושות מסקרנות. המסלול ילווה במפה מעוצבת ובה חידות משעשעות. בסוף הביקור תוכלו להתלבש ולהתאבזר בתחפושות ולהצטלם בעמדת צילום מיוחדת, או לקנח באגף האוכל של המוזיאון ולהכיר מאכלים מסורתיים שיש לחג להציע.
מיועד לילדים מגיל 5 ומעלה.
מתי: 25־24 במרץ 2024, בין השעות 17:00־10:00.
אנו – מוזיאון העם היהודי, קמפוס אוניברסיטת ת"א.מחיר כרטיס: 52 שקל.

פורים בנמל
נמל תל אביב מזמין את המשפחות לעולם שכולו מתוק. במהלך יום ראשון של החג, הנמל יתקשט בשער ממתקים ענק, שביל של סוכריות על מקל ובתים מתוקים. המטיילים יזכו לקבלת פנים מעוגיית קוקימן ענקית ושאר דמויות מתוקות. במהלך היום יתקיימו הפעלות, משחקים וריקודים ומופעים של קרקס השוקולד של האחים הלהטוטנים סירקולד, מופע אקרובטי של הלהטוטנים "שוקו וניל" ושלישיית "צ'ורוס מקסיקנו", וצמד הליצנים המוזיקלי "הסוכריות הקופצות" יצחיק את הקהל עם עוגת הפתעות בגובה ארבעה מטרים.
מתי: יום ראשון 24.3.24.
בין השעות 11:00־16:00.
ללא עלות.

פורים בנמל  (צילום: כפיר סיון)
פורים בנמל (צילום: כפיר סיון)

המועצה לשימור אתרים
לרגל החג תערוך המועצה לשימור אתרים שלל אירועים ופעילויות באתרי מורשת ברחבי הארץ. בין האירועים: באתר נהריים בגשר תוכלו לצאת לסיור עששיות חווייתי; במוזיאון נחום גוטמן יערכו סדנת מסיכות מהג'ונגל של לובנגולו, תוך קריאה של קטעים נבחרים מהספר האהוב "לובנגלו מלך זולו"; בשמורת נאות קדומים תוכלו לצאת לסיור מודרך בעקבות גיבורי המגילה; בבית ביאליק בתל אביב יעניקו חיים חדשים לצעצועים ישנים בעקבות הספר "הביצה שהתחפשה" של דן פגיס.
מתי: ימים שבת וראשון 23־24 במרץ.
פירוט מלא של כל האירועים באתר "המועצה לשימור אתרים".

פורים עם חרדים בירושלים
תמיד עניין אתכם לראות איך חוגגים את פורים בקהילה החרדית? ביום שני יוציא יד יצחק בן צבי סיור בשכונות החרדיות ובסמטאות ירושלים. בסיור ייחשפו המטיילים לאווירה הייחודית ולמנהגי החג המסורתיים של הקהילה החרדית: התחפושות הייחודיות, קריאת המגילה, סעודות פורים, משלוחי המנות, בובת המן הרשע התלויה לעיני כל ועוד. הסיור יעבור ברחוב החרדי, בנחלאות ובלב העיר.
מתי: ביום שני, 25.3.2024, בין השעות: 10:00־11:30, 12:00־13:30.
מחיר: 40 שקל, דרך אתר יד יצחק בן צבי.
נקודת המפגש: בית העם (ז'ראר בכר).

פורים בשכונות החרדיות (צילום: מרק ניימן לעמ)
פורים בשכונות החרדיות (צילום: מרק ניימן לעמ)

אשליות במוזיאון המדע ירושלים
עשרות מוצגים אינטראקטיביים יחכו לילדים ויעזרו להם להבין שעבור המוח, פורים הוא כל השנה. הילדים ייצאו למסע בעקבות תפקוד המוח וינסו להבין מה יוצר את האשליה ואיך הראייה מושפעת ממה שהעין קולטת. למשל הם יוכלו לבדוק אם מספרים אכן מרחפים, איך יכול להיות שחום וכתום הם אותו הצבע בדיוק, ועוד.
מתי: ב־22.3 בשעות: 10:00־14:00, ב־23.3 בשעות 10:00־16:00, וב־24.3 בשעות 10:00־18:00.
מחיר כניסה: 65 שקל.

קסם במדעטק
המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בטכניון בחיפה יערוך במהלך החג מגוון פעילויות פורימיות לכל המשפחה, כמו: המדען במסיכה - מנחשים מי המדענים שמאחורי הניסויים והגילויים הכי מרתקים, פינות צילום  ותערוכת "FOOL ME" של מדע פוגש קסם, החושפת את הסודות השמורים של הקוסמים.
עוד במוזיאון, התערוכה החדשה "נוסעים בזרם", שבמרכזה רכב חשמלי תלוי הפוך, שמעניק מבט ייחודי ואינטראקטיבי על חלקיו הפנימיים; פארק מדע פתוח; מבוך וחדר בנייה בלגו.

מתי: ב־23־25 במרץ, בין השעות 10:00־17:00.
מדעטק - שמריהו לוין 25, חיפה.
מחיר כניסה: 84 שקל באתר המוזיאון, לילדים עד גיל 5 הכניסה חינם.

פורים במדעטק חיפה (צילום: מושון תמיר)
פורים במדעטק חיפה (צילום: מושון תמיר)

סדנת אפייה אצל עדוש
לכבוד החג, עדי שמואל, הלא היא "עדוש", פותחת את ביתה בקיבוץ בית העמק שבגליל המערבי, ומזמינה את המשפחות שחובבות אוזני המן לסדנת אפייה פורימית וחווייתית. הסדנה תיפתח בקבלת פנים שתרגיע את הרעב של הבוקר ותיתן בוסט של אנרגיה. בסדנה תכינו אוזני המן מתוקות, אוזני המן מלוחות, עוגיות חמאה פורימיות צבעוניות ולחמניות הפתעה. כל ילד וילדה ייצאו עם משלוח מנות וחוברת מתכונים.
מתי: ביום שני 25.3, בין השעות 10:00־13:00.
קיבוץ בית העמק.
מחיר: 350 שקל להורה וילד. כל ילד נוסף 175 שקל.
פרטים בטלפון: 072־3941119.

מסיכות לפורים להורים וילדים
סטודיו טלירון באבני איתן מזמין אתכם לקחת חלק בסדנת מסיכות לפורים להורים וילדים. בסדנה תלמדו להכין מסיכה בסגנון ונציאני, שאותה תיקחו איתכם הביתה.
מתי: יום שני 25.3.24, בשעה 10:00.
מחיר: 120 שקל להורה וילד. 80 שקל לכל ילד נוסף במשפחה.לפרטים והרשמה: 050־8543023 - ילט.

"מחפשים" את בן־גוריון
דוד בן־גוריון מילא בחייו הבוגרים שלל תפקידים. בין בגדיו שעדיין נמצאים בארון ב"צריף" ניתן לראות את חליפות השרד שלו, מדי צה"ל ואף את בגדי העבודה - "החאקי" - המזוהים איתו. במהלך החג המבקרים בצריף יוכלו ללמוד על חייו ומורשתו, להיחשף לבגדיו וליצור את דמותו עם התלבושות השונות.

פורים בצריף בן גוריון  (צילום: יחצ)
פורים בצריף בן גוריון (צילום: יחצ)

במתחם צריף בן־גוריון נמצא צריף המגורים המקורי, שם הכל נותר כפי שהיה במהלך 20 השנים שבהן פולה ודוד בן־גוריון חיו שם. אפשר גם לבקר במבנה בית הגבס, מבנה ייחודי ובו תערוכה על ראשית היישוב בקיבוץ שדה בוקר. כמו כן, אפשר להיחשף לסגנון המנהיגות של בן־גוריון בצריף ה"מנהיגות", להתלבט יחד עם בן־גוריון בדילמות ולבדוק אותן במבחן הזמן בצריף "שולחנות אינטראקטיביים" ועוד.

מתי: ב־24 וב־25 במרץ, ימים ראשון־שני, ייערכו סיורים מודרכים בשעות 10:00, 12:00, 14:00, שיוקדשו לתלבושות השונות של בן־גוריון במהלך חייו.
מחיר: 15 שקלים לילד, 20 שקלים למבוגר.

לפרטים נוספים

פארק החיות "מדבריום"
להיראות כמו עוף דורס, להתגנב כמו נמר ולהיטמע כמו זברה! ב"מדבריום", פארק חיות חווייתי, חינוכי ואתגרי, שנפתח בבאר שבע, מזמינים אתכם ליהנות ממזג האוויר הנוח ולבוא לראות את בעלי החיים המדבריים. זוהי הזדמנות מצוינת ללמוד כיצד בעלי החיים משתמשים בתחפושות ובתחבולות כדי להגן על עצמם, ועל הדרך לחוות את הסביבה המדברית.
מתי: הפארק פתוח בכל ימות השבוע, רכישת כרטיסים תתאפשר דרך אתר "מדבריום" בלבד.
מחיר כניסה: 47־57 שקל.