אחרי שירדו סוף־סוף גשמי ברכה ברחבי הארץ והטבע שוב התעורר לחיים, הגיע הזמן לביקור באזור העמקים. בתיאום מושלם עם הפריחה המחודשת, המרחבים הירוקים והזרימה בנחלים, ייפתח בקרוב (28 בינואר ועד 11 בפברואר) פסטיבל "טעמים בעמקים", שמשלב טיולים, אטרקציות וכמובן אוכל טוב. השנה יעמדו במוקד הפסטיבל חגיגות 70 שנה למדינה. בין היתר תהיה התייחסות להשפעות הקולינריות של העשורים השונים על הבטן שלנו. בתפריטי המסעדות המשתתפות בפסטיבל יסומנו מנות הדגל בדגל ישראל.



הקישור בין הקולינריה להיסטוריה ולטבע מסייע למשוך מטיילים לעמק ולחבר אותם למקום. במשך השבועיים של הפסטיבל צפויים לעבור באזור העמקים (מגידו, עמק יזרעאל, זבולון, זרזיר והגלבוע) אלפי מטיילים. הם יקבלו טעימות מהנוף הפורח, מתוצרת חקלאית טרייה שתוצע בשווקים חקלאיים, מארוחות במסעדות בעלות אופי כפרי (בעלות של 109־79 שקל, כולל כוס יין מיקבי האזור), תערוכות ועוד שלל אירועים.



בין המסעדות המשתתפות: "אוקטגון" שבצומת נהלל, מסעדת "בלה" בבית שערים, "גוסטינו" ו"לימוזין" ברמת ישי, "המטבח של דורון בר און" במושב היוגב, "חוות התבלינים בגלבוע", "טנדוקה" ביקנעם, ו"רינו מילאנו" בעפולה.



אוקטגון. צילום: מיטל שרעבי
אוקטגון. צילום: מיטל שרעבי



על אף שרשמית הפסטיבל ייצא לדרך ב־28 בינואר, ביום ראשון 21 בחודש יתקיים ערב הפתיחה - במוזיאון העמק שבקיבוץ יפעת. תוכלו לבחור בו בין 12 מנות שונות לטעימה, בליווי יין כמובן. כמו כן, כבר בסוף השבוע יתקיימו מספר אירועים מקדימים, כמו הפנינג ט"ו בשבט לכל המשפחה ברמת ישי (שבת, 10:00).



נתיב הפרחים


מלבד האירועים הרשמיים של הפסטיבל, זו הזדמנות לצאת אל הטבע. אזור העמק מלא באפשרויות: שבילים פופולריים כמו נחל השופט שהתכסה בפריחה יפהפייה או למשל יער אלונים. כמו כן, קק"ל הכשירה לאחרונה שבילים רבים באזור העמקים, ביניהם אחד לאורך כביש הגישה ליישוב שמשית, וכמובן שלא נשכח את השביל המונגש לאורך נחל ציפורי, שבו עובדת בימים אלה הקרן הקיימת. החלק שבין כעביה לאקליפטוס הגדול כבר פתוח, כמו גם הציר מהכפר ראס עלי ועד טחנת הנזירים.



אופציה פחות מוכרת היא שביל הרקפות שסמוך לפארק רבין במגדל העמק. השביל נמצא בתוך יער בן 60 שנה. המקום שהיה מוזנח במשך זמן רב הפך לפנינת טבע, בזכות הקהילה המקומית שלקחה על עצמה את פרויקט השיקום. השביל, המלא בימים אלה ברקפות, נפרץ בשנת 2007 על ידי תלמידים מהעיר בעזרת קק"ל. כיום מדובר בשביל קצר יחסית, מסומן, קל להליכה, שבמשך השנה משנה את פניו בהתאם לפריחה.



שביל הרקפות. צילום: מיטל שרעבי
שביל הרקפות. צילום: מיטל שרעבי



מכיוון ששביל הרקפות קצר, וגם אם תעצרו לצילומים תסיימו אותו בתוך חצי שעה, כדאי שתדעו שמהעבר השני של הכביש נמצא פארק רבין. המקום היה בעבר אתר פסולת, וכיום הוא אתר מצוין לפיקניק. יש כאן שבילי טיול, פינת משחקים וגם פסל הפטרייה המרקדת של האומן רוסלן סרגייב. ממעלה הפטרייה אפשר לבצע תצפית על הסביבה.



מי שמעוניין להכיר את הטבע באזור בעזרת גלגלים, מוזמן לעלות על אופניים. אפשר למצוא אמצעי דיווש למשל אצל סימון מרקוביץ' מ"אופק בשטח",


שישתתף בהפנינג שיתקיים ב־2 בפברואר בתחנת רכבת העמק בכפר יהושע. תחת הכותרת "נהנים על גלגלים" הוא מוציא טיול אופניים מודרך בעלות של 15 שקל למשתתף (למי שיגיע עם אופניים. השכרה בתשלום נוסף ובהזמנה מראש).



אפשר לבחור בין שתי דרגות קושי: מסלול ארוך של 17 ק"מ סובב מסילת העמק, ומסלול קצר של חמישה ק"מ סובב בסיס רמת דוד. הטיולים ייצאו בתשע בבוקר. עוד בהפנינג: שיעור ספינינג מודרך, פעילות גרפיטי, צילומי מגנטים, ביקור במרכז המבקרים של רכבת העמק, עגלת קפה ועוד.



מסלול הטרקטור


אירוע נוסף שאסור לפספס הוא פסטיבל "יוצרים וחקלאים" שיתקיים בכפר חסידים ב־2 בפברואר (10:00 עד 15:00). הפסטיבל פונה גם הוא לכל המשפחה ויפגיש אתכם - בנסיעה על גבי טרקטור ועגלה - עם חצרות החקלאים. הסיור יעצור במשקים שבהם אפשר יהיה לרכוש תוצרת חקלאית, ליהנות מדוכני טעימות ולצפות בתערוכות של אומנים מקומיים.



מרינדו. צילום: מיטל שרעבי
מרינדו. צילום: מיטל שרעבי



אחת העצירות תהיה במשק חר"ג, שמתמחה בהכנת שמן זית, שם תזכו בין היתר להסברים על תהליכי העבודה. עצירה נוספת וחביבה במיוחד תתקיים בגינה הקהילתית של הכפר - גינה מקסימה שמטרתה לימוד של הגידול האורגני. במסגרת הפסטיבל תוכלו להשתתף בקטיף, לקנות זרעים וירקות אורגניים ולטעום שייקים ירוקים.



דרך האוכל


אי אפשר לדבר על הפסטיבל בלי להזכיר את המסעדות שמשתתפות בו, שאת שמותיהן של חלקן ציינו בתחילת המדור. מתוך ה־12 שיארחו את המטיילים באזור בחרנו להציג שלוש. הראשונה היא "רינו מילאנו", האיטלקייה הכשרה בעפולה, שנפתחה רק לפני כחצי שנה. המקום מתפרש על פני שתי קומות, וממש מרגישים פה כמו בביסטרו איטלקי. ליאור בר, הבעלים, יצר פה מקום חמים, שבו לצד אוכל טוב תוכלו לראות פסטה שנעשית בעבודת יד וטאבון אבן, שבו נאפות פיצות בסגנון נאפוליטני.



ארוחות הפסטיבל יכללו מנות ראשונות ועיקריות. תמורת 20 שקל תוכלו להוסיף קינוח. בין המנות: מלנזנה, פולנטה כמהין ויין, מרק מינסטרונה כפרי, סלט מרקטו, פיצה מרגריטה, פסטות, רביולי, ניוקי, פילה סלמון ותבשיל דג.



שדרות רובע יזרעאל 24, עפולה. טל': 1־700־505־504.



רינו מילאנו. צילום: מיטל שרעבי
רינו מילאנו. צילום: מיטל שרעבי



מסעדת "אוקטגון" שבנהלל מכונה כך בשל צורת המבנה שבו היא שוכנת. זיו בן טוב ודודו ששון הם הבעלים וגם חברי ילדות. המקום שנפתח לפני 17 שנה נמצא בקצה החלקה של סבא של זיו. זוהי מסעדה כפרית המתאימה לכולם: משפחות, זוגות, רגישים לגלוטן וטבעונים. בין המנות שיוצעו בפסטיבל: פטה כבד, קרפצ'יו עגל, רביולי ערמונים, המבורגר, ביף בורגיניון ופילה בורי ועוד. מנות ה־70 הנבחרות של המסעדה, שיעלו גם 70 שקלים, הן סביצ'ה סלמון על לבנה ופלאפל פטריות.



בכניסה לבסיס רמת דוד, נהלל. טל': 04־6415333.



מסעדת "מרינדו" מול קיבוץ עין גב זכתה לפני ארבעה חודשים באחות קטנה, בקניון G ביקנעם. המקום מציע בשר המגיע מרמת הגולן, לצד יינות ובירה שהוכנו במיוחד עבורו.



בין המנות שישתתפו בפסטיבל: פטה כבד, כנפי עוף ברוטב ברביקיו, סטייק פרגית, קבב טלה, חטיפי אסאדו, סינטה ואנטרקוט. המנות העיקרית כוללות גם תוספת לבחירה.



מנות ה־70 שנה של המסעדה יהיו חטיפי אסאדו או "מגולגלת" - נקניקיית טלה ביתית פיקנטית וכוס יין. הארוחות שבמבצע יוצעו בימים ראשון עד רביעי.



קניון G יקנעם. טלפון: 04־6653290.



כל הפרטים באתר הפסטיבל: www.teamim־baamakim.co.il.