בעשור האחרון נהנית תל אביב מגידול משמעותי בכמות התיירים שמבקשים לנפוש בה - 1.7 מיליון איש במהלך 2017, לפי סקר שביצעה לפני כשנה חברת מאסטרקארד העולמית. אבל נקודת ציון חשובה בענף התיירות בתל אביב תהיה התקופה שתחול מסוף החודש ועד אמצע מאי. אז, לפי הצפי, יפקדו אותה עשרות אלפי מבקרים שיגיעו הנה לקראת אירוויזיון 2019. אך האם היא ערוכה להעניק מענה הולם לכל אותם חברי משלחות וחובבי הז'אנר בני המזל שהצליחו להשיג כרטיס? וגם אלה שלא, שיצטרכו מן הסתם מקומות לינה, סידורי תחבורה נוחים, מקורות מידע והכוונה, הרבה מזון וגם שתייה?



האתגר שעומד בפני עיריית תל אביב אינו פשוט, והיא משקיעה את מרב מרצה בתקופה האחרונה בהנגשת העיר לבאי האירוע. כך למשל, סוכת המציל בחוף הסמוך לגן צ'ארלס קלור, שם יוקם ה"יורו ויליג'" - כפר האירוויזיון שיהיה פתוח לקהל הרחב למשך כשבוע ויכלול הופעות של כוכבי עבר והווה של התחרות והקרנות של חצאי הגמר והגמר - תיצבע על ידי מעצב ישראלי נחשב; לאחרונה נתלו עשרות באנרים ודגלים ברחוב אבן גבירול ולאורך הטיילת, מותגו המסגרות העירוניות בחוף אביב (ליד מסעדת מנטה ריי) וליד גן הפסגה, והותקנו עשרות פרסומים בלוחות המודעות העגולים שמוצבים במתחמי התיירות בעיר.



העירייה קיבלה אישור מיוחד מתאגיד השידור האירופי  ומכאן, תאגיד השידור הישראלי, להציע למכירה ישירה את המוצרים הרשמיים של האירוויזיון, ובהם חולצות, כובעים, מגנטים, צמידי יד, תיקים ממותגים ואפילו גרביים.



בנוסף, בחודש ינואר, כחלק מההיערכות לאירוע, קיימה העירייה בשיתוף הארגון הסביבתי הבינלאומי C40 סדנת מומחים בנושא צמצום ההשלכות הסביבתיות באירועים עירוניים רבי־משתתפים. את אירוע הלילה הלבן המסורתי של העיר, שמתקיים בדרך כלל בחודש יוני, החליטה העירייה להקדים בכמה שבועות ל־16 במאי, יומיים לפני גמר האירוויזיון. כמו כן, ואולי זה הדבר החשוב ביותר, בחודשים האחרונים יזמה העירייה, בשיתוף משרד התיירות, סדנאות שונות, שבמסגרתן הכשירה פקחים, מצילים, נציגי שירות במוקד העירוני ואפילו נהגי מוניות וסוחרים בשוק כרמל, להענקת שירות טוב יותר לתיירים.



אירוויזיון בתל אביב. קרדיט: באדיבות עיריית תל אביב-יפו



לישון בפתח תקווה


אבל עם כל הכבוד לעניינים הללו, הנושאים החשובים ביותר לשהייה הנוחה של התיירים הם התחבורה ואפשרויות הלינה. למרות מצב התחבורה הציבורית בארץ, נראה שכולם ייצאו מגדרם כדי שאף תקלה אופיינית לא תתרחש ושהתחבורה הציבורית בתל אביב, לפחות בימי התחרות, תתנהל כמו באירופה. כך, לקראת התחרות עברה תחנת הרכבת סבידור (ארלוזורוב), שאליה יגיעו רוב התיירים הישר מנתב"ג, שיפוץ מקיף שכלל פתיחת דוכני מזון וממכר מוצרים שונים. מחברת דן, רשת התחבורה הציבורית העיקרית בעיר, נמסר כי במהלך ימי האירוויזיון יבוצעו, בשיתוף משרד התחבורה, תגבורים של קווי מרכז תל אביב והארכתם בלילה של קווי האוטובוס בקרבת אתרי האירוויזיון.



אתמול הודיעה עיריית תל אביב כי תספק הסעות בחינם במהלך השבת בסוף השבוע של האירוויזיון, ב־17 וב־18 במאי. כ־50 אוטובוסים יופעלו בשני מסלולים שינועו בין מרכז הירידים לבין מסוף כרמלית, ונציגים יכווניו את התיירים. בנוסף, לקראת האירוע יושקו 25 אלף כרטיסי רב־קו בעיצוב מיוחד. אגב, בעניין דוחות החנייה, מהעיירייה נמסר כי לא יהיה כל שינוי.



על מחירי החדרים במלונות, באכסניות ובדירות Airbnb, שהאמירו - לעתים בשיעור של יותר מ־1,300% - נכתב כבר לא מעט. אולם האם בכלל קיימים בעיר מספיק מקומות לינה?



אמיר חייק, יו"ר התאחדות המלונות בישראל: "האם יהיה מספיק מקום לכל האורחים בבתי המלון זו שאלת מיליון הדולר, כי אף אחד לא יודע כמה יגיעו בסופו של דבר. אני יכול להגיד שכל בתי המלון קיבלו הזמנות לתקופה זו, חלקם יותר, חלקם פחות, ושאף אחד מהם לא ירצה לראות אצלו חדר ריק. במקרה הטוב, יש המון חדרים בתל אביב, יש גם אכסניות ויש אנשים שיישנו גם בהרצליה, פתח תקווה, רמת גן ועוד. הרי מי שבא מחו"ל במיוחד בשביל אירוע, לא באמת משנה לו אם הוא ישן במרחק חצי שעת נסיעה מתל אביב. במקרה הרע, מספר המבקרים יאכזב, אבל גם אז הראשונים שימלאו את מקומם אלה הם בתי המלון, אלא אם יגיעו הרבה אורחים שלא ישנים במלונות, כאלה שמתארחים אצל חברים וקרובים או ישנים בפארקים ובים. בכל מקרה, אנחנו נערכים לארח הכי טוב, כמו שאנחנו יודעים".



בעלי האכסניות, מצדם, אינם מודאגים. "לקראת האירוויזיון אנחנו פותחים בעיר הוסטל חדש", מספרת נעמה שוויקי, מנהלת השיווק והמכירות של "ספוט הוסטל" בנמל תל אביב. "אנחנו עדיין לא 'פולי בוקד', אבל יש הזמנות לתקופה הזו ונשאר מעט מאוד מקום. אנחנו עושים המון מאמצים כדי לפתוח את ההוסטל החדש בזמן, וכדי שזה יקרה אנחנו עובדים גם בליל הסדר וגם בחול המועד".



"אני לא רואה הבדל בין הזמן הזה לבין כל סוף שבוע אחר, שבכולם אני מלא כמעט לגמרי, כך שמבחינתי כל סוף שבוע הוא אירוויזיון", אומר נועם פרנס, מנהל ההוסטל Beachfront. "מה שכן, האירוויזיון הוא יותר 'פיק' מבחינת זה שיש בבת אחת יותר צ'ק אינים מצ'ק אאוטים. מה ששונה אולי זה אופי האנשים שיגיעו, שהם צעירים יותר, ואולי זה שנצטרך לתת ייצוגיות יותר גדולה. מה שכן, אם בסוף השבוע האחרון היו לי שני חדרים פנויים, אז אני יודע שבסוף השבוע של האירוויזיון הם כבר לא יהיו פנויים. יש לנו כבר הזמנות לתקופה הזו".



?Happy Hour


בסך הכל, מדובר בחמישה ימים רצופים שבהם יתקיים בתל אביב פסטיבל של ממש: ב־14 במאי ייערך בביתן 2 בגני התערוכה חצי הגמר הראשון, ב־16 במאי יתקיים חצי הגמר השני ויומיים לאחר מכן יתקיים הגמר הגדול.



כדי שהאירוע והאירועים מסביבו יעברו ללא בעיות, לאחרונה אישרה מועצת העירייה הוראת שעה לתיקון חוק עזר עירוני, לפיה בתאריכים 11־19 במאי יצומצמו השעות בהן אסורה הקמת רעש באזורי הבילוי בעיר וכן בתחום כפר האירוויזיון. באזורים אלה ניתן יהיה להשמיע מוזיקה עד חצות, ובכפר האירוויזיון עד השעה 01:00, כאשר בערבי חצאי הגמר והגמר יוארכו השעות, בכפוף לתנאי הסעיף בחוק העזר. כמו כן, תתאפשר הוצאת ברזי בירה לתחום שטח השולחנות והכיסאות והעמדת מסכי טלוויזיה ומקרנים בעסקים באזור.



אירוויזיון בתל אביב. קרדיט: אדם שולדמן, פלאש 90



מה שמוביל כמובן לתחום ההסעדה וחיי הלילה בעיר, ששמם כבר נודע למרחוק. "אני חושב שיהיו הרבה פחות תיירים מהצפוי", מפתיע שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות בישראל. "אנחנו לא מצפים לעשרות אלפי אנשים שיגיעו לכאן כתוצאה מהאירוויזיון ואנחנו חושבים שההערכות האלה, שאני לא יודע על סמך מה הן התבססו, מוטעות, ושיהיה לאנשים קשה להגיע לפה.



"השהייה בישראל יקרה וזה לא כמו באירוויזיון באירופה שאנשים מגיעים ברכבת או בכל מיני אמצעים אחרים. פה זה עניין יותר מורכב. אנחנו כן חושבים שיגיעו אנשים במיוחד לאירוע הזה - משלחות, קצת קהל - אבל קשה לנו לדעת מספר. אני מניח שיהיה מדובר בכמה אלפים ובהחלט יש היערכות לכך. יש רעיונות להוציא החוצה דוכנים בכמה מקומות באזור החוף ובתוך העיר, ולמכור בהם בירה במחיר מוזל. זה משהו שנעשה בשיתוף פעולה עם העירייה, שתאפשר לנו לעשות את זה, בניגוד לימים רגילים. בנוסף, אני חושב שיהיו יותר מבצעים של Happy Hour בכל שעות היום, מתוך הנחת עבודה שהקהל האירופי רגיל לשתות אלכוהול גם במהלך היום, בניגוד לקהל הישראלי ששותה יותר בלילה".



יונפקו יותר תפריטים באגלית?
"זה משהו שדווקא קיים אצלנו, אנחנו רגילים לקלוט תיירים בתל אביב, כך שרוב המקומות ערוכים מהבחינה הזו".



יהיה עדכון של מחירים?
"לא יהיו העלאות מחירים, אף אחד לא חושב בכיוון הזה. היכולת שלנו לשנות מחירים היא יותר ממוגבלת. זה שונה מענפי המלונות או התעופה, שיכולים לתמחר את מחיריהם לפי הביקוש. אנחנו לא יכולים פתאום לעשות תפריטים חדשים לשבוע או לעשות תפריט אחד לתיירים ותפריט אחר לישראלים, הדברים האלה כבר פסו מן העולם ואין לנו את הפריבילגיה הזו".



"אחד המהלכים שאנחנו מנסים להוביל עם העירייה הוא שלא יהיו קשיות בכוסות השתייה במהלך התקופה הזו, כדי שיהיה פחות זבל ברחובות ובחופים", אומר רונן מיילי, יו"ר איגוד הברים בתל אביב. "אבל בשביל מי שכן אוהב קשיות במשקה, בין השאר ילדים, הצענו להציב במקומות הבילוי פחים מיוחדים למיחזור ונתינת קשיות מתכלות. בנוסף, בכמה מקומות יהיה ככל הנראה דרינק ראשון בעשרה שקלים, שזו הוזלה של 50%־%60. הכל אפשרי ובר־ביצוע, אבל זה תלוי גם בסבסוד של העירייה. גם ככה ענף המסעדות נמצא במצב מאוד קשה, אז צריכים לעזור לנו כדי שלא נקרוס. עשרות מסעדות בארץ נסגרות מדי שנה".



לפני כחודשיים הודיעו כ־300 בעלי מסעדות בתל אביב כי לא יפעלו למשך ערב אחד בימי האירוע, כמחאה נגד הרגולציה הנוקשה בענף. "אני בספק אם אכן תהיה שביתה כזו", אומר ברמן. "בסופו של דבר, עסקים צריכים את הימים האלה. לא כולם יכולים להרשות לעצמם לשבות, אף אחד לא מחזיר את הכסף על השביתה ולא את ההפסד על ההכנסות, אבל ימים יגידו".