חובבי הסקי נמצאים בימים אלה בהיכון לקראת החופשה הקרובה. הרים מושלגים, פעילות ספורטיבית, אוכל טוב, בילויים ומסיבות - כל אלה מעלים את האדרנלין ומושכים את הישראלים אל יעדי סקי רבים ברחבי העולם. גם המחירים, שהפכו יותר נגישים, גורמים לכך שמדי שנה מספר הישראלים היוצא לחופשות הללו הולך וגדל.



"כ־70 אלף ישראלים צפויים לצאת השנה לחופשת סקי", מעריך רונן כ"ץ, מנכ"ל חברת סקי דיל. "העונה אפשר לציין חמישה יעדים מבוקשים: העיר סוצ'י ברוסיה, ששווקה בארץ בעונה האחרונה וזכתה להצלחה גם בגלל מרחק הטיסה הקצר - כשעתיים וחצי - ונסיעה של 45 דקות בלבד משדה התעופה לאתר. כמו כן, האוכל, השתייה והבילויים זולים שם.



"בנוסף לכך, יש את בנסקו בבולגריה, שמתאים יחסית למתחילים ולאלה שמחפשים מחיר זול; ואל טורנס בצרפת הנחשב לאחד הגדולים; סלה רונדה באיטליה; ומאיירהופן באוסטריה. ישראלים מכירים היטב את מפת אתרי הסקי בעולם. הם לא פראיירים וגם מחפשים לגוון. פופולאריות של אתר נקבעת לפי מובילי דעת קהל, מספר המסלולים ובהתאם לעלויות. גם השאלה האם יש חיי לילה, האם הוסיפו בר חדש, משפיעה על ההחלטה לאן לנסוע".



מהו משך חופשת הסקי הממוצעת?
"רוב הישראלים נוסעים לחופשה של שבעה לילות, אבל יש גם כאלה שנוסעים מראשון עד חמישי או מחמישי עד ראשון. רואים טרנד מטורף של חופשת סקי שנייה מקוצרת יותר. בהתחלה נוסעים לחופשה עם החבר'ה ואחר כך עם המשפחה. 30% מהגולשים מזמינים חופשה שנייה ויותר. מסתמן גם גידול של 20% בהזמנת חופשה נוספת. בשנתיים־שלוש האחרונות צמחו מאוד חופשות סקי עם ילדים. זו חופשת משפחה משגעת. ההורים גולשים לבד ולילדים ישנה המסגרת העצמאית שלהם. לנו, למשל, יש פתרון של הדרכה בעברית לילדים בסוצ'י, בבנסקו ובואל נורד באנדורה. ממש תוכנית שלמה של קייטנה לילדים מהבוקר עד אחר הצהריים".



עונת הסקי מתחילה בדצמבר ומסתיימת בדרך כלל באמצע אפריל. לפי נתוני סקי דיל, נתח גדול מהזמנות חבילות הסקי מתבצע בין החודשים ספטמבר־דצמבר. אם נרצה, למשל, לרכוש חבילה לאחד מחמשת היעדים המבוקשים, העלויות יהיו: רוזה חוטור בסוצ׳י: מ־599 אירו לאדם בחדר זוגי, מחמישי עד ראשון, כולל טיסות, העברות, מיסים, שלושה לילות במבחר מלונות ספא, ארוחות בוקר, שלושה ימי סקי־פס, עם שכירת ציוד סקי; בנסקו: מראשון עד חמישי - 649 אירו לאדם; ואל טורנס: מ־ 1,499 אירו לשבעה לילות; סלה רונדה: מ־1,349 אירו לחבילה לשבוע; מאיירהופן: מ־ 1,499 אירו לשבוע.



גולש סקי. קרדיט: רון סבג



כשהמחיר גולש במורד


"עלות חבילות הסקי ירדה השנה בכ־ 7% עקב ירידת שער ההמרה של היורו מול השקל", אומר כ"ץ. "ירידה זו מצטרפת לירידה שנצפתה כבר בשלוש השנים האחרונות בעקבות תחרות עזה בין חברות התעופה לבין חברות הלואו־קוסט ליעדי הסקי באירופה".



שיא העונה נחשב פסטיבל המוסיקה והסקי SKIDEAL WEEK שיערך זו השנה התשיעית בין התאריכים 21־28 במרץ באלפ דואז שבצרפת. כ"ץ מספר שבמסגרת החגיגה יגיעו למקום עומר אדם, ברי סחרוף ואברהם טל. המחירים ינועו בין 1,000־2,000 אירו לאדם למשך שבוע (תלוי במלון), כולל טיסה, העברה, מלון, סקי פס, וכניסה למסיבות ולהופעות - בקיצור, חפלה על השלג.



ישנן שתי אופציות לצאת לחופשת סקי: להזמין חבילה מוכנה הכוללת כבר את כל מרכיבי החופשה (טיסה, העברות, מלון, ציוד סקי וכניסה לאתרים), או להרכיב את החבילה לבד, מה שמאפיין את הגולשים המקצועיים יותר. לאחרונה, יש גם מי שמחליטים לשלב סקי במהלך חופשה אירופית, כמו למשל, לצאת לחמישה לילות לאיטליה ולבלות יומיים באתר סקי.



"השלג הקדים להגיע השנה. רוב האתרים כבר מפוצצים בשלג עוד לפני שנפתחו", מציין מעוז לוי, מנהל מחלקת סופר סקי מבית קבוצת איילה. "ישראלים רבים אוהבים לנסוע לחופשות סקי בקלאב מד בצרפת ובאיטליה שבהן 'הכל כלול'. היתרון בחופשות האלה שהן מותאמות לכל גולש, יש רמות שונות של בתי מלון, בכולם יש הדרכה, אוכל, אלכוהול ובידור. כלומר, מעטפת שלמה שלא דורשת התעסקות. פשוט חופשה נטו יחד עם אימון אינטנסיבי.



"האתרים המובילים של קלאב מד בצרפת הם ואל טורן, טיין, לז־ארק, לה־פלאן והמועדון החדש של קלאב מד באלפ דואז. באיטליה יש את קלאב מד צ'ירביניה שהוא הפופולרי. קלאב מד מומלץ גם למשפחות כי זו מעטפת שלמה שבה ההורים והילדים גולשים, כל אחד בקבוצה ייעודית. בחלק מהמקומות יש הדרכה בעברית. יש גם שירותי שמרטפות לילדים קטנים, כדי לאפשר להורים לגלוש בהנאה ובשקט".



כמה עולה התענוג?
"העלות לשבעה לילות ושישה ימי גלישה נעה בין 1,500 אירו ל־3,500 אירו לאדם. המחיר היקר יותר הוא אם מתפנקים למשל בסוויטה או בשאלה (בקתה), עם שירות VIP סביב השעון. מומלץ להזמין מקום מוקדם ככל הניתן, אפילו תשעה־עשרה חודשים מראש כדי ליהנות מטיסות וממחירים מוזלים. לרגל בלאק פריידי יצאנו למבצעים שיימשכו עד 4 בדצמבר. יינתנו הנחות עד 300 יורו".



עשה זאת בעצמך



לוי מבהיר: "יש גולשים שלא צריכים את כל הפרמטרים האלה בחופשה שלהם. הם יכולים להרכיב בעצמם את החופשה ליעדים שונים באירופה: אוסטריה, אנדורה, צרפת, ועוד - לבחור אם לגור בפנסיונים, בדירות או במלונות פאר. אפשר גם להרכיב חבילה החל ב־1,100 יורו".



אם החלטתם להרכיב בעצמכם את חבילת הגלישה - נטע גפני, סמנכ"לית חברת Cheapflights.co.il, אתר להשוואת טיסות זולות, ממליצה על כמה יעדי טיסה זולים שדרכם אפשר להגיע ליעדי סקי רבים. "למשל, טולוז, שממנה אפשר לצאת ליעדי סקי רבים בצרפת וגם להגיע לאנדורה", היא אומרת. "טיסת לואו קוסט לטולוז וחזרה עולה בינואר 57 דולר. טיסת לואו קוסט לסופיה, שממנה ניתן להגיע לאתרים בנסקו ובורוביץ, עולה בפברואר 83 דולר. או שאפשר לנחות בינואר בנמל התעופה ברגמו במילאנו בעלות של 109 דולר הלוך חזור, ומשם להגיע לאתר הסקי ואל גרדנה. אם מוצאים יעדי טיסה זולים, אפשר להוזיל מאוד את החבילה. כבר עכשיו כדאי להזמין טיסות, ולא לחכות. למשל, לפני חודש, הזמנת טיסה לטולוז לינואר עלתה 30 דולר".



דדי ונונו, מנהל מחלקת סקי באשת טורס, מעריך שמספר הישראלים שיצאו השנה לחופשת סקי יגיע ללא פחות מ־100 אלף. "כל שנה המספר גדל וגם ההיצע גדל", הוא אומר ומספר שקהל היעד הוא מאוד רחב, כאשר גילאי 30־60 מהווים את המאסה העיקרית. "אבל, לצד מגמת העלייה ביוצאים לסקי, אחוז הנשים לא גדל", הוא מציין. "זהו ספורט מאוד פיזי, אתגרי, שעלול גם להסתיים בפציעות. אני מניח שכנראה נשים רבות נרתעות מכך, למרות שזו קרקע מצוינת לציד רווקים עם כסף. זו עדיין התדמית של חופשות סקי, על אף שבשנים האחרונות השמים הפתוחים ופתיחת אתרים במזרח אירופה הוזילו את החבילות והפכו אותן נגישות לכולם".



עונת הסקי, כאמור, נפתחת בדצמבר ונמשכת לאורך כארבעה חודשים. "בדצמבר אפשר כבר לעשות סקי באיטליה, צרפת ואוסטריה - האתרים הגבוהים יותר", מסביר ונונו. "באתרים הנמוכים יותר, למשל, בבולגריה ורומניה, מתחילים בינואר. הפיק של הסקי בעולם מתחיל בסוף ינואר ונמשך עד תחילת מרץ. ברוב המקרים, מתחילים לתכנן את חופשת הסקי כמה חודשים מראש, אבל בעונה הקודמת וגם השנה אנו כבר רואים מגמה של לקוחות שמזמינים בדקה האחרונה, סמוך להמראה. חופשת סקי הפכה לדבר שכבר פחות צריך לתכנן. גם בגלל שההיצע יותר גדול, וגם בגלל שאנשים לפעמים מחכים לראות אם יורדים המחירים, איזה אתר טוב יותר, פחות טוב".



אחד מאתרי הלואו קוסט הפופולאריים הוא בנסקו בבולגריה. "הקמנו שם גם חדר אוכל כשר וגם בית כנסת", מספר ונונו. "האתר נחשב לאחד מאתרי הלואו קוסט בגלל שהטיסה זולה. אבל האתר עצמו הוא ברמה מאוד גבוהה, מנוהל על ידי חברה אוסטרית, יש בו 95% כיסוי של תותחי שלג, שזה גבוה בסטנדרט האירופי. גם העיירה עצמה מתפתחת מאוד ומונגשת לתייר הישראלי. מלבד איכות האתר, לפחות לדור הישן שעושה סקי, מאוד חשובים הבילויים שלאחר הסקי (אפרה סקי) ואיכות הספא. אפשר למצוא את זה בבנסקו במחירים לכל כיס. זו גם עיירה תוססת, צעירה, עם המון מקומות בילוי".



לדברי ונונו, מחיר ממוצע בבנסקו נע מ־649 דולר בשולי העונה ועד 1,000 דולר בשיא העונה לאדם לארבעה לילות, במלון 4 כוכבים על בסיס חצי פנסיון, כולל טיסות, סקי פס וציוד סקי. "החבילה הכשרה תעלה כ־5%־10% יותר בגלל העלויות של האוכל הכשר באירופה", הוא מוסיף. "אגב, אחת המגמות של השנתיים האחרונות היא שוועדי עובדים החלו לשלוח קבוצות לסקי כגיבוש. זה גם בגלל אופציית האוכל הכשר שנותן פתרון לכולם, וגם בגלל העובדה שאם פעם הסטנדרט היה חופשות של שבוע, אז היום כבר אפשר לצאת לארבעה לילות - מה שיכול להתאים גם למקומות עבודה".



גלעד קורן, גולש מושבע, הקים לפני שנתיים את קבוצת הפייסבוק "פאודר - POWDER" המונה כיום מעל 12,200 חברים. מטרת הקבוצה היא לקדם כמה שיותר את תחביב הסקי והסנובורד בקרב ישראלים וגם לייצר כוח קנייה גדול שיגרום להורדת מחירים בתחום חבילות הגלישה והציוד הייעודי. "החברות שעובדות אתנו מודעות לכוח הקנייה שלנו, הוכחנו שאנחנו יכולים לייצר להן פרנסה טובה כל עוד יתנו לנו מחירים נמוכים ממה שהשוק מציע", אומר קורן. "המודל שלנו אומר שאם חברה מסוימת רוצה שטח פרסומי אצלנו, היא צריכה להחזיר משהו לקהילה. אני נותן במה לחברות השונות ללא תשלום מצדן. הן מעבירות לי את התוכן, אני בודק אותו, רואה אם ההנחה היא אכן מספיק טובה עבור חברי הקבוצה שלנו, ואז מעלה אותו. הגענו למצב שההנחה הגיעה אפילו ל־25% ממה שמוצע בשוק".



קורן מספר שחברי הקבוצה הפכו כבר לסוג של קהילה. "זו קהילה מאוד מגובשת", הוא אומר. "לפני כמה שבועות, למשל, עשינו אירוע מינגלינג, סוג של פתיחת עונה, שהגיעו אליו 350 איש. הגולשים הגיעו לאירוע בלי לשלם שקל מכיסם והכל מומן על ידי חברות הקשורות לענף הסקי".



כאמור, החברות בקבוצה כבר פרצה את הגבולות הווירטואליים. "יש לי חברים מהקבוצה שהפכו להיות חברים קרובים", מספר קורן. "בינואר למשל, מעל 60 איש מהקבוצה יטוסו ביחד לחופשה. אנשים פעילים בקבוצה כל השנה, לא רק בעונת הסקי, קוראים לזה 'התמכרות ללבן'".



יש גם נשים בחבורה הזאת?
"לצערי, היחס בין גברים לנשים בתחביב הזה הוא לטובת הגברים. 80% גברים לעומת 20% של נשים. אנחנו כל הזמן עובדים קשה כדי לצמצם ככל הניתן את הפער ולהגדיל את הכוח הנשי".



מה לדעתך מרתיע אותן?
"אני חושב שיש רתיעה מסוימת אצל נשים בגלל הקור. בני זוג סיפרו לי שהם טסו עם האישה לחופשה, ולמרות כל הביגוד, היא לא ציפתה למינוס 15 מעלות. כמו כן, תהליך הלמידה די כואב. זה תחום שבו נופלים, חוטפים מכות וצריך להיות בן אדם חזק להתמודד עם זה, להבין שיש עקומת למידה שבמהלכה יהיו נפילות, שפשופים וסימנים כחולים על הגוף. אבל בסוף, מגיעים לנחלה ויודעים לגלוש. אני מכיר הרבה נשים שברגע שנתפסו לתחביב, לא עזבו אותו".