תקופת הקורונה גרמה לרבים מאיתנו לחפש פינות קסומות בארץ שנותנות הרגשה של חו"ל. השמיים סגורים, אבל הלב משתוקק למראות יפהפיים ושונים - ולשמחתנו הרבה ישראל אומנם קטנה אבל משלבת בתוכה מגוון רחב של נופים - מנוף מדברי קסום ועד שווייץ הזעירה בצפון. בין לבין, אפשר גם לגמרי להרגיש לרגע קט בקולוסיאום ברומא, בלי להחתים את הדרכון.

רחובות רומיים בעלי ארכיטקטורה עוצרת נשימה נמצאים ממש כאן. אני לא מתכוונת לעתיקות קיסריה אלא דווקא לעיר נוצצת הרבה פחות, שמחביאה אצלה את האוצר הקסום הזה, אחת הערים העתיקות ביותר בארץ - בית שאן. 

לא, לא התבלבלתי. טיול לגן הלאומי בית שאן יעניק לכם הרגשה של חו"ל, חוויה רומית והרפתקה נהדרת, לא מעט בזכות העובדה שבמסלולים שבו אפשר לטייל גם בלילה, אז הסיורים מתקיימים בתאורה לילית, שמעניקה "וואו" לכל החוויה.

שרידים רומיים בבית שאן (צילום: הדר יהב)
שרידים רומיים בבית שאן (צילום: הדר יהב)

נתחיל מההתחלה. כפי שאתם בוודאי יודעים, בית שאן נמצאת מדרום לנחל חרוד ומזרחית לעמק יזרעאל. העובדה שהיא נמצאת באזור שופע מים ועל דרך הים (דרך שהובילה ממצרים למסופוטמיה) הפכה אותה לנקודת מעבר חשובה מאוד בהיסטוריה. הארכיאולוגים מתארכים את היישוב הראשון בבית שאן לאלף החמישי לפני הספירה - כך שנקשרו בה המון סיפורים היסטוריים מרתקים, ויש כמובן אוצרות קסומים: רחובות מרשימים ומבנים עתיקים כמו תיאטרון, בית מרחץ ועמודים מפוארים. 

בגן הלאומי אפשר לחזור אחורה בזמן בחוויה שמתאימה לכל המשפחה. ניתן ליהנות מסיור יומי ברחבי האתר הארכיאולוגי, וכאמור גם מסיור לילי (פירוט במסגרת) עם מדריך מטעם רשות הטבע והגנים, שבו תיהנו מהולוגרמות צבעוניות המוקרנות במקום בליווי הסברים ומוזיקה - כי מי צריך פסטיגל עם הילדים כשיש חוויה מוחשית ומרתקת כל כך בטבע?

כמו ערים רבות בארץ, גם בית שאן נהרסה במהלך רעידת אדמה שפקדה את האזור במאה השמינית לספירה. אפשר לראות בגן הלאומי את תל בית שאן המוזכר עוד בתקופת המקרא, להשקיף על נופי הבקעה ולהתרשם משרידים המגלים כ־20 שכבות של יישוב קדום. כבר מהכניסה לגן, המרוצפת אבן בזלת, אפשר להבין את העושר והפאר ששררו במקום. 

במבואה תוכלו לראות דגם של העיר הרומית־ביזנטית ולתצפת על האתר. עוד באתר - בית המרחץ המערבי, שרידי בית המרחץ הגדול של בית שאן, שפעל בתקופה הביזנטית. השרידים שנותרו מבית המרחץ מעניקים הזדמנות להכיר את הפן הזה של החיים בעת ההיא; הקרדו המשוחזר (רחוב פלדיוס) - הוא רחוב סלול אבני בזלת שאורכו כ־150 מטר. בצדדיו נותרו שדרות עמודים ושרידי מבנים מרשימים: הסיגמה ופסיפס טיכה - כיכר חצי עגולה ששימשה למסחר ולבילוי. באחד החדרים שסביב הכיכר פסיפס, ובו גם דמותה של טיכה, אלת המזל של העיר; המקדש הרומי - שרידי מקדש גדול. ארבעת עמודי הענק שבחזיתו קרסו ברעידת האדמה של שנת 749, ומאז הם מוטלים על הארץ בדיוק באותו המצב; והפרופיליאון (מבנה השער) - שרידי שער בעל שלושה פתחים. נראה שדרך השער הזה נכנסו תהלוכות אל מקדש שהתנוסס בראש התל.

רומא בבית שאן (צילום: הדר יהב)
רומא בבית שאן (צילום: הדר יהב)

אין ספק כי המבנה החשוב ביותר הוא הבזיליקה - מבנה ציבור גדול ששימש לטקסים פולחניים ולאסיפות גדולות וחשובות. בתחתית הקיר הצפוני שלו יש לוחות שיש באדום ולבן. מצדו האחד של המבנה נמצא הקרדו - רחוב גדול שבו טורי עמודים מעוטרים, המוביל עד לשער העיר, ולצדו פתחים המובילים לחנויות ולחדרים פנימיים. מכיוון שלא כל העמודים שרדו את רעידת האדמה, את מקומם מחליפה שדרת דקלים - לוקיישן מושלם לסלפי משפחתי לאינסטגרם. מצדה השני של הבזיליקה נמצאה בריכת מים ומזרקה שבתוכה פסלי אריה שמפיותיהם זרמו מים - אפשר ממש לעצום עיניים ולדמיין את החיים באותה תקופה. 

ה"וואו" הגדול שמור ללא ספק לתיאטרון הרומי, שכלל 7,000 מקומות ישיבה והשתמר בצורה מדהימה  - רומא במיטבה. אפשר לנצל את ההזדמנות, להתיישב בתיאטרון הענקי מול הבמה הגדולה ולהרגיש חו"ל.

מובן שהיתרון הגדול הוא שזה ממש כאן אצלנו, במרחק נסיעה קצרה אבל לגמרי מוציא מהשגרה ומספק חוויה מרעננת בתקופה הזאת. גם העובדה שלא חם כל כך עוזרת להיכנס לאווירה. 

רומא בבית שאן (צילום: הדר יהב)
רומא בבית שאן (צילום: הדר יהב)

המיקום: בית שאן.
אופי הטיול: מתאים לכל המשפחה.
משך הטיול: כשעתיים.
העונה המומלצת: כל השנה, אך עדיף בסתיו־חורף.

לילות שאן: חוויה לילית קסומה


בימים מטורפים אלה, בידיעה שאפילו מופעי חג החנוכה עוברים למסך הקטן, יצרו בגן הלאומי בית שאן חוויה מיוחדת ומרעננת לכל המשפחה. קסם מוחשי ומרתק שמאפשר ניתוק מוחלט מהמסכים לכמה שעות, טיול מרגש ותוך כדי כך גם הרחבת הידע הכללי - יש טוב מזה?

במהלך חודש נובמבר יחזור לגן המופע האורקולי "לילות שאן", שמאפשר למבקרים לראות את ההיסטוריה מתעוררת לחיים בסיור לילי מיוחד. תוכלו ליהנות ממיצגים אורקוליים מורכבים, שמקימים לתחייה יישוב חי ותוסס והתרחשויות היסטוריות במשך אלפי שנים בעיר בית שאן. חוויה מופלאה לכל המשפחה, מקטן ועד גדול. דרך נהדרת להתרענן מכל התקופה האחרונה. מכיוון שאנחנו עדיין בתקופת קורונה, חשוב לציין כי לפי הנחיות משרד הבריאות יש לתאם מראש את הביקור ואפשר לעשות זאת דרך אתר האינטרנט parks.org.il.

מתי: בימי שני עד חמישי בחודש נובמבר, בשעות 20:00־23:00. לפרטים ולהרשמה מראש במוקד ההזמנות: 04-6481122 או 04-6587189.
מחיר: 28־55 שקל.