בריכת המשושים
עד לפני כמה שנים, מי שרצה להגיע לבריכת המשושים היה צריך לאמץ את הרגליים במסלול ששילב עליות לא פשוטות, אך כיום כולם יכולים להגיע אליה בקלות הודות למסלול קצר שיורד עד אליה ומשלב על הדרך כמה תצפיות נפלאות.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 888 ופונים לדרך עפר צרה שנמצאת צפונית ליישוב חד נס. חונים בחניון ויוצאים לדרך.

בריכת המשושים (צילום: הדר יהב)

הבניאס (נחל חרמון)
אחד המסלולים שתמיד כיף לחזור אליו הוא שמורת הטבע נחל חרמון, שמשתרעת לאורך נחל החרמון, מאזור מעיינות הבניאס ועד ראשית הירדן. בשטח השמורה אפשר למצוא את אחד משלושת מקורות הירדן הנובע מהמעיינות, וכמובן את המפל עם זרימת המים החזקה ביותר בישראל - מפל הבניאס. גובהו של המפל כעשרה מטרים, והוא צונח לבריכה בתחתית בעוצמה אדירה. כ־400 מטר מהמפל, יש שביל תלוי המאפשר לטייל לצד המים ולחזות בזרימתו המרשימה של הנחל. בשטח השמורה תוכלו לראות צמחים רבים וחיות בר כמו חזירי בר ושפני סלע. גם הסיפור ההיסטורי של המקום מוסיף לחוויה: בתקופה הרומית והביזנטית הייתה באזור העיר פניאס, שנקראה גם “קיסריון”, ומאוחר יותר נבנה על חורבותיה הכפר הערבי בניאס.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 99 לכיוון החרמון. כקילומטר לאחר שעוברים את הפנייה לקיבוץ שניר, פונים שמאלה ושוב שמאלה, עד לשער הכניסה.

הבניאס (צילום: עופר שנער)

עין אפק
עין אפק כוללת בתוכה מקבץ מעיינות, תל ארכיאולוגי וטחנת קמח עתיקה. השמורה הוכרזה כדי להגן על ביצות שיובשו בשנות ה־70, ומקורן בנחל נעמן. את הסיור בשמורה מתחילים משביל היוצא מרחבת החניה, שבאמצעותו אפשר להגיע לכל נקודות העניין של עין אפק: בריכות המים שבהן מבקרים לא מעט עופות מים וציפורים, טחנת הקמח וגשרי העץ לאורך המסלול. בדרום השמורה נמצא תל אפק - תל ארכיאולוגי שבו נמצאו שרידים משלוש תקופות שונות בהיסטוריה: הרומית, הכנענית וההלניסטית.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 4 עד לצומת עין אפק. בצומת יש לפנות לכביש 7911 לכיוון שפרעם. אחרי נסיעה קצרה תבחינו בפנייה לכיוון שמורת הטבע עין אפק.

עין אפק (צילום: מנו גרינשפן)

ראש הנקרה
זה בדיוק הזמן ליהנות מטיול קליל בנקודה הצפונית ביותר בקו החוף - ראש הנקרה. שמורת הטבע של ראש הנקרה כוללת מצוקים פראיים, מחילות תת־קרקעיות ומערות שופעות מים, והיא תוצר של שרשרת זעזועים תת־קרקעיים שהתרחשו באזור לפני אלפי שנים. אל הסדקים והבקעים שנוצרו במצוק נקוו מי גשמים, ואלו הרחיבו עם השנים את הפתחים עד שנוצרו בסלע נקרות המלאות במים בכל העונות. אפשר לצאת למסלול הליכה קצר שעובר בין הנקרות. אל הנקרות אפשר לרדת בעזרת הרכבל התלול, היורד מגובה של כ־70 מטר מעל פני הים. בסיום הטיול בנקרות אפשר להמשיך לכיוון הטיילת הנמצאת סמוך לשמורה - בסיור רגלי, באופניים או ברכב חשמלי שאפשר לשכור ולרדת עמו עד חוף אכזיב הסמוך. הסיור ברכב החשמלי נמשך 40 דקות, ובמהלכו מומלץ לעצור לתצפית, לרדת עד קו החוף ולהשתכשך במים הקרירים.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 4 צפון. האתר ממוקם עשר דקות צפונית לנהריה.

ראש הנקרה (צילום: הדר יהב)

תל אביב
אם חשקה נפשכם במסע אורבני במרכז הארץ, סיור לאורך נחל הירקון בתל אביב - הגדול ביותר במישור החוף – עשוי לספק את החוויה. אפשר להתחיל את המסלול בגבעת המופעים בקרבת מתחם החניה בגני יהושע. אל הגבעה אפשר להגיע בקלות, וממנה תזכו לנקודת תצפית אל הפארק הירוק ואל גורדי השחקים הסובבים אותו. אפשר גם לערוך שם פיקניק מהנה. נקודת העצירה הבאה תהיה לצד אגם השיט, שנמצא מערבה מהגבעה. משם המשיכו לאתר “שבע טחנות”, שנמצא ממערב לאגם, והוא שריד מתקופה קדומה המעיד על כך שהאזור היה מיושב. השם של המקום נבחר בשל שבע מערכות הטחינה, שחלקן פעלו כבר בתקופה העותומאנית. כיום אפשר לראות באתר שרידים של שלוש טחנות קמח מהמאה ה־19, סכר מים מרכס כורכר וגשר בטון שעובר מעל נתיב המים. התחנה הבאה תהיה תל גריסה, או בשמה הפופולרי יותר “גבעת נפוליאון”, והיא ממוקמת בחלקו הדרומי של מתחם “ראש ציפור”. שם תוכלו לגלות את שרידיה של עיר עתיקה.

איך מגיעים: מומלץ לחנות בגני התערוכה באזור המימדיון, בקרבת גשר המכביה.

נחל הירקון (צילום: מיטל שרעבי)

שביל המעיינות ביער עמינדב
בין הנופים המרהיבים של הרי ירושלים ויער עמינדב מסתתר לו שביל המעיינות. אל המסלול הקליל אפשר לצאת מרחבת החניה שבחורבת סעדים. מהחניה יוצאים כמה מסלולים, בהם המסלול המוביל אל שביל המעיינות, המסומן בסימון שבילים ירוק (לא מעגלי, אך מסלול קצר שאפשר לעשות הלוך וחזור). אחרי שתעברו צמחייה טיפוסית וטרסות עתיקות, תגיעו לנקבת עינות עמינדב, שבמהלך השנה היא יבשה. עשר דקות הליכה ממנה תגיעו לעינות עוזי: שתי בריכות אגירה, אחת מהן מרובעת וגדולה והשנייה קטנה יותר. עין תמר (בתמונה), המעיין הבא בשביל, מוקף צמחייה ועצים שיוצרים צל טבעי בכל שעות היממה, והוא נובע וזורם אל תוך בריכה בגודל בינוני שנבנתה בתקופה הביזנטית.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 1 ויורדים במחלף הראל. פונים ימינה לכביש 3965 ונוסעים ישר עד לכיכר השנייה, שבה יש לפנות שמאלה (לכיוון ירושלים). נוסעים עד הכיכר הבאה, ובה פונים ימינה. לאחר כקילומטר יש לפנות שמאלה לכיוון אבן ספיר. ממשיכים עד צומת אורה, שבו יש לפנות ימינה עם הכביש העוקף את היישובים אורה ועמינדב. בהמשך הכביש מגיעים לצומת טי, שבו יש לפנות שמאלה, לעבור את יד קנדי ולעצור בחניית חורבת סעדים.

עין תמר (צילום: מיטל שרעבי)

נחל הבשור
נחל הבשור, הנמצא בתחומי הנגב וזורם אל הים התיכון, הוא חלק מהותי מחבל הבשור היפהפה. את המסלול התחילו עם הכניסה לתחומי נחל הבשור, שם תראו שלט גדול מול מגדל התצפית. אפשר לטפס על המגדל ולהשקיף על הנוף הפתוח. לאחר מכן פנו ימינה אל דרך עפר נוחה שמתעקלת, עד שתגיעו אל רחבת חניה מאולתרת. הרחבה נמצאת לפני הגשר התלוי, שם תתחילו את המסלול. לפני כן כדאי לעשות פיקניק קצר בשטח. שימו לב שאין כאן שירותים ציבוריים או פחי זבל, ואל תשכחו לאסוף אחריכם את הפסולת. אורכו של הגשר התלוי הוא 80 מטר, ומשני צדדיו אפשר לראות צמחייה מסועפת ובריכת מים גדולה. בגדה השנייה שלו, טפסו עם השביל עד לאנדרטת זיכרון לזכר שני חברים שנהרגו על הגבעה.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 234 לכיוון צומת צאלים. בצומת יש לפנות ימינה לכביש 222 ולנסוע בעקבות השילוט עד הנחל.

השביל התלוי (צילום: מיטל שרעבי)

קאסר אל־יהוד
כעשרה קילומטרים צפונית לים המלח, ממש על שער גדר המערכת, נמצא את אתר הטבילה, הממוקם על גדות הירדן ונחשב לשלישי בקדושתו לנוצרים. על פי אמונתם, זה המקום שבו הוטבל ישו בידי יוחנן. לפי האמונה היהודית, זהו המקום שבו חצו בני ישראל את הירדן לאחר 40 שנות נדודים במדבר. בשנות ה־60, כשהמקום היה בשליטה ירדנית, הוא שימש מוקד עלייה לרגל לצליינים רבים, אך מאז נאסרה הגישה אליו בשל אילוצים צבאיים. בשנים האחרונות נפתח שוב האתר, וכולם יכולים להגיע אליו ללא צורך בתיאום ביטחוני מוקדם. מלבד מתחם התפילה, שאליו מגיעים נוצרים רבים כדי להתפלל ולקיים את טקס ההטבלה, המתחם עשיר בכנסיות ובמנזרים נטושים, שאפשר להביט בהם רק מרחוק בשל סכנת מוקשים. טיול חובה לחובבי היסטוריה ודת.

איך מגיעים: מצומת אלמוג (כביש 90) פונים צפונה ונוסעים בעקבות השילוט עד לרחבת החניה. מצריך תיאום באתר רשות הטבע והגנים.

קאסר אל יהוד (צילום: מיטל שרעבי)

שביל הפטרייה
אם טרם שמעתם על שביל הפטרייה, צפויה לכם הפתעה אמיתית. השביל, שנמצא במושב נאות הכיכר, מציע למטיילים גן הרפתקאות בלב הטבע הפראי. המסלול מתאים לכל גיל, הוא מעגלי, קצר וקליל, אורכו כשני קילומטרים (כשעה וחצי), והוא כולל טיפוס קליל במעלה גבעות החוואר הלבן. במהלך הטיול בשביל תוכלו לערוך תצפיות נוף על הרי מואב ואדום, מושבי כיכר סדום, שטחי החקלאות, מפעלי ים המלח, הר סדום ומצוקי מדבר יהודה. גולת הכותרת בטיול היא הביקור בסלע הפטרייה: יצירת פלא של הטבע שנוצרה כתוצאה מבליה טבעית. למרגלות הסלע היפהפה מחכה לכם דיונה פתוחה, המזמינה את חובבי הגלישה לגלוש מראשה.

איך מגיעים: נכנסים בשער של המושב נאות הכיכר, פונים שמאלה עד שרואים את בריכת השחייה משמאל. מצד ימין תבחינו בשילוט המפנה לשביל הפטרייה.

שביל הפיטרייה  (צילום: באדיבות מועצת תמר)
שביל הפיטרייה (צילום: באדיבות מועצת תמר)

הקניון האדום
יש מי שנוסע לאילת בשביל קניות ובילויים, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת לסיור בקניון מסוג אחר – הקניון האדום שנמצא מצפון לעיר התיירות השוקקת. הקניון האדום מציע מסלול קצר מאוד (כחצי שעה), אידיאלי למשפחות ועובר בערוץ של נחל שני, ומסלול מעגלי קל ומהנה (כשני קילומטרים). המסלול הקצר יותר, המסומן בסימון שבילים ירוק, קל להליכה, ולאורכו אפשר לראות אבני חול בגוונים אדומים, שכבות סלע יפהפיות שנוצרו מסחף. השביל יורד אל תוך הקניון, בתמיכת מעקות ובהמשך גם יתדות, אך אלו ירידות קלילות שמובילות לתוואי הנחל. לאחר מכן אפשר לעלות חזרה אל החניון בעזרת השביל המסומן בשחור.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 12. כ־20 קילומטר צפונית לאילת יש שילוט המפנה לעבר הקניון האדום. נוסעים בדרך עפר עד לחניון.

הקניון האדום (צילום: הדר יהב)