מזג האוויר הסתווי שמגיע אלינו בשבוע האחרון מאפשר לנו לא רק למלא ריאותינו באוויר קריר אלא גם ליהנות מטיולים בפינות קסומות ברחבי הארץ, שבקיץ אולי קצת חם מדי לטייל בהן. השבוע נגיש הצעות לשלושה טיולים קלילים וחווייתיים לכל המשפחה: מהציפורים הנודדות באגמון החולה, דרך מעיינות ליד ירושלים ועד צפון ים המלח, שזו התקופה הנהדרת ליהנות באזור לפני שיתחילו השיטפונות.


נחל אוג


רגע לפני ששיטפונות החורף מגיעים לאזור, זו בדיוק התקופה לטייל באין ספור המסלולים שבצפון ים המלח. האזור, עם הנוף המדברי עוצר הנשימה, רווי מסלולים שמתאימים גם לטיילים מנוסים, גם לחובבים וגם למשפחות. אחד מהמסלולים הוא נחל אוג.

נחל אוג הוא מהנחלים הבולטים והיותר ארוכים באזור, ומוכר גם בשם ואדי מכלכּ, ובין הבודדים שמותאמים גם למשפחות ומשלבים גם חוויות של מים וגם של טיפוסי סולמות. הנחל מציע מסלול מקסים, שבו יש נוף פראי, הליכה בתוואי נחל פתלתל, גבי מים, סולמות שמובילים אל נוף מדברי מדהים ואפילו תצפית אל ים המלח.

נחל אוג, המציע לנו מסלול מעגלי ייחודי, מתחיל כבר במורדות המזרחיים של הר הצופים. הוא נמצא למעשה בין שני נחלים: קדמון וואדי קלט. הטיול בו מושלם למשפחות ולכל מי שמטייל עם רכב אחד. המסלול, על אף הסולמות והיתדות שיש בחלקים שלו, לא באמת קשה להליכה.

ההגעה אל המסלול פשוטה, והיא מתחילה ברחבת חניה גדולה בסמוך לקיבוץ אלמוג. משם התחילו לצעוד בעקבות השביל המסומן בצבע אדום. השביל מוביל לשלט שנמצא ליד פח שמאשש שאתם בדרך הנכונה, ולידו תצטרכו להחליט על אופי הטיול שלכם.

הכוונה היא שתצטרכו להחליט מה יותר בא לכם - לעלות או לרדת. אם אתם חוששים ממאמץ בעליות, תוכלו לעשות את המסלול הפוך ולרדת לאורך הנחל - זה פתרון נהדר, בעיקר למי שלא מפחד מירידות בסולמות. אם אתגרים קלים לא מרתיעים אתכם, המסלול העולה הוא בעיניי חווייתי יותר, בעיקר למשפחות עם ילדים קטנים, ולכן אני ממליצה לבחור במסלול זה, שמאפשר לכם ולילדים לטפס בסולמות.


לאחר שחציתם את רחבת החניה והתחלתם ללכת במסלול האדום, תרדו אט־אט אל תוואי הנחל. אני כותבת אט־אט, כי מדובר בירידה תלולה קצת, ולכן יש לשים לב שהילדים לא ירוצו ותסיימו את המסלול עוד לפני שהתחלתם אותו. אחרי הירידה, שאותה עברתם בבטחה, תפנו עם השביל ימינה - בעקבות סימון השבילים הירוק, שאיתו תישארו עד לסיום.


המסלול יוביל אתכם אל קניון פתוח ומדרגת סלע שלצדה ישנו גב מים, שאחרי גשמי החורף נותר מלא לתקופה ארוכה. כמובן שלא חייבים ללכת בתוכו, אלא אפשר פשוט לחצות אותו, במיוחד אם אתם להוטים להגיע אל הסולם הראשון במסלול. הסולמות, כפי שבוודאי תבינו, מסמנים את מפלי הנחל שעליהם אתם עולים.


איך מגיעים: נוסעים על כביש 1 לכיוון ים המלח. לפני הפנייה לקיבוץ אלמוג פונים ימינה לתוך רחבת החניה המוסדרת.

נחל אוג (צילום: הדר יהב)
נחל אוג (צילום: הדר יהב)


אגמון החולה


אין דבר משחרר יותר מלראות ציפורים מתעופפות, ואם כבר - אז לצפות במגוון רחב של ציפורים נודדות - זו פעילות משפחתית נהדרת. בעמק החולה מחכה לכם פארק התיירות אגמון החולה. הפארק הוא אחד מאתרי הצפרות הנחשבים בעולם, ובחודשי הסתיו הוא הופך להיות צפוף במיוחד.

בעונה זו של השנה עוצרות בו ציפורים נודדות רבות, שחלקן - כמו העגורים - הופכות אותו למקום קבע עבורן. הציפורים, שעוצרות לארוחה ולמנוחה באגמון, חיות בהרמוניה עם שאר בעלי החיים שחיים בתחומי הפארק. בלב האגמון יש אגם גדול, שלעברו ניתן לעשות תצפית ולגלות את מיני העופות השונים שנמצאים בתקופה זו באתר. המסלול בפארק הוא מעגלי, והוא באורך של כשמונה וחצי קילומטרים.

אם אתם אוהבים טיולים רגליים, זאת אופציה נהדרת שתקל עליכם לעצור בכל רגע ולהתרשם מבעלי החיים והצמחייה. אם אתם מעדיפים את הטיול שלכם יותר דינמי, ניתן לשכור אופניים ורכבי גולף, שבהם תוכלו לעבור בשבילי האגמון, בין הבוסתנים ותעלות המים.


כמו כן, במיוחד עבור המטיילים העצמאיים, בשלושה מבין המצפורים באגמון יש מדריכים ומשקפות אשר יוכלו למקד אתכם ולהסביר לכם על צורת החיים באגמון. ואם מבט על הציפורים מרחוק לא מספיק לכם, אחת החוויות המהנות והיותר מומלצות היא סיור מודרך בעגלת מסתור שמציעים בפארק. העגלה, שרתומה לטרקטור, עוברת בתוך השטחים הסגורים לקהל של האגמון ומגיעה מטרים ספורים מלהקות העגורים. זוהי חוויה מדהימה, במיוחד כשעושים אותה בשקיעה או בזריחה, אז יכולים לראות מקרוב את קצב החיים המרתק של הציפורים.

באגמון החולה יש גן בוטני שבו תוכלו ליהנות מאוסף ייחודי של צמחי מים. חלק מהצמחים היו באזור עוד בתקופה שעמק החולה היה לא יותר מביצה. הגן, שנמצא אל מול הרי נפתלי, הוא מקום שבו תוכלו לראות מקרוב צמחים נדירים. ליתר דיוק, יותר מ־70 מינים של צמחי מים.
מאחר שאנחנו נמצאים בשיא עונת הנדידה, קחו בחשבון שייתכנו תורים בעמדות התשלום בכניסה וההשכרה של הרכבים והאטרקציות.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 90 ופונים ימינה בעקבות השילוט.

אגמון החולה (צילום: הדר יהב)
אגמון החולה (צילום: הדר יהב)


עין חמד


אם תחפשו אותו מהכביש - לא תראו אותו, אבל אם תבחרו להגיע אליו, תיהנו מחוויה נהדרת שכוללת גם מים, גם מבצר והיסטוריה וגם נוף מרהיב. אני מתכוונת כמובן לגן הלאומי עין חמד אשר חבוי מן העין לנוסעים על הכביש הסואן, והוא שוכן בתוך גיא לרגלי הרי ירושלים.
בירידה מכביש 1, רק עשר דקות מירושלים, נחבאת לה פנינת טבע קסומה עם מעיינות צוננים הזורמים תחת צלם של עצי הדולב.

בשטח הגן נובעים מספר מעיינות, כך שניתן לראות בו זרימת מים לכל אורך השנה. המעיינות זורמים לתוך בריכות אגירה, וסביבם יש שולחנות פיקניק ומדשאות, שבהם כיף להתרווח ולהוריד הילוך.


הגן יושב למעשה על אפיק של נחל כסליו. הנחל, שמתחיל את דרכו למעלה בהרים בסמוך למבשרת, עובר בשטח הגן וממשיך בדרכו עד לנקודת המפגש שלו עם נחל שורק. אורך הקטע שבו הנחל עובר בגן הוא רק 600 מטר, אך גם האורך הקצר הזה מספיק כדי למלא את הגן במים זורמים.


מקור המים הוא לא האטרקציה היחידה במקום. הצלבנים ששהו באזור בנו בשטח חווה מוגנת ומבצר שהשתמרו באופן נפלא ומגיעים אליהם דרך המסלול המעגלי שבגן.

עין חמד (צילום: מיטל שרעבי)
עין חמד (צילום: מיטל שרעבי)


המסלול קל להליכה ומתאים לכל הגילים ואורכו כשעה. התחילו את המסלול מרחבת החניה בעקבות השביל המוביל אל ערוץ הנחל. מול עיניכם תתגלה בריכה נמוכה. זוהי הנביעה הראשונה שתראו במסלול, וכפי שתראו, המים זורמים מתוך סדק בסלע וממלאים את הבריכה. אחרי ההתלהבות הראשונית תוכלו להמשיך הלאה עם הנחל. בצדו השמאלי תוכלו לראות מצוק ולרגליו קיר. מאחורי הקיר מסתתר מעיין עין חמד, שעל שמו נקראת כל השמורה. מי המעיין מתנקזים לתך בריכה קטנה, שממנה הם עוברים בצינורות תת־קרקעיים אל בריכה גדולה יותר.

למי המעיין ייחסו לאורך ההיסטוריה סגולות רבות, יהודים מאמינים נהגו בעבר לערוך בו תשליך, ויש שהאמינו כי הטבילה בו טובה להולדת בנים זכרים. כל אחד ואמונתו. אני מאמינה שהוא פשוט צונן וכיף לרחצה, במיוחד אחרי טיול בטבע. בבריכה הגדולה, שאליה נשפכים המים יש גם סכר קטן.


כדי להמשיך במסלול יש לחצות את הבריכה אל הגדה הימנית, לכיוון מטע הזיתים והמבצר שלצדו. בפועל מה שניתן לראות בשטח הוא מבנה מלבני שמוקף חומה. המבנה מתנשא לגובה של שתי קומות, וכדי להיכנס אליו יש ללכת עם השביל ולעבור בפתח המוביל אל החצר הראשית. משני צדי החצר ישנם אולמות גדולים עם אלמנטים מקושטים.

בחצר יש מדרגות שמובילות אל הקומה השנייה וההרוסה של המבנה, כך שתוכלו לעשות תצפית קטנה על האזור. בתוך המבנה תוכלו לראות חללים עם תקרה מקושתת. במתחם יש גם מגדל, ובאולם השמאלי תמצאו גם שרידים של בית בד.

איך מגיעים: ממחלף חמד (מכיוון מערב) פונים ימינה. אחרי 150 מטר מגיעים לצומת נוסף שבו פונים ימינה ונוסעים עד לשער הגן.