היקבים של מטה יהודה הם ללא ספק המתוירים בארץ ולא בכדי. תעשיית היין באזור היא אחד מעמודי התווך שלו ומגלמת בתוכה סיפור היסטורי של אלפי שנים של ייצור יין.

ברחבי האזור פזורים עשרות יקבי בוטיק מקסימים, שמאחורי כל אחד מהם עומד סיפור חיים מרתק, אהבה גדולה ליין, אנשים טובים ונוף משגע. רבים מהיקבים משתמשים לצורך הפקת היינות שלהם בכרמים מקומיים, הממוקמים על אדמת יהודה ההיסטורית, על אדמה שבה נבצרו ענבים אלפי שנים, בדיוק כפי שזה נהוג בחבלי ארץ מפורסמים אחרים ברחבי העולם, כדוגמת בורדו בצרפת או טוסקנה באיטליה. אם כל אלו עוד לא שכנעו אתכם לתכנן ביקור באזור בקרוב, סיבה נוספת היא מזג האוויר ההפכפך, שמקשה על הבחירה בטיולי שטח ארוכים ומיקומו - מטה יהודה נמצא כמעט בדיוק באמצע הדרך בין תל אביב לירושלים.

מכיוון שאין שילוב מושלם יותר מיין, מוזיקה ואווירה, היקבים במטה יהודה יפתחו בחודש הקרוב את דלתם ויזמינו את המבקרים לשלל אירועים מיוחדים: טעימות יין, הופעות מוזיקה חיות, השקות של יינות חדשים, סדנאות טעימה, סיורי יין ועוד.

יקב "יפו"

בסיפור הזה יש בת למשפחת ייננים מחבל אלזס בצרפת, בחור צעיר מישראל שטס ללמוד פיזיותרפיה בשטרסבורג ויקב בשם "יפו" שבכלל נמצא בהרי ירושלים. אן ומשה הם בני זוג והמקימים של יקב "יפו", יקב משפחתי מהפנט, המשקיף אל הכרמים הצמודים ואל הנופים הירוקים של עמק האלה. הם הכירו זה את זה בעת שלמדו פיזיותרפיה בשטרסבורג, התאהבו ועברו לחיות בישראל, כאן עבדו כפיזיותרפיסטים.

יקב יפו, מטה יהודה (צילום: יונתן פיחוטקה)
יקב יפו, מטה יהודה (צילום: יונתן פיחוטקה)


אבל כנראה ש"חיידק" היין קינן בבת של יצרני היין, והשניים הקימו את יקב "יפו". היקב אכן התחיל את דרכו ביפו, אך עם הזמן והתרחבות היקב, הם בחרו לעבור למקום גדול יותר במושב נווה מיכאל, שם נמצאים גם הכרמים שלהם. אל אן ומשה הצטרף גם סטפן, הבן שלהם, אם למישהו היה ספק שחיידק הייננות עובר בגנים. שולחנות היקב הקטנים, המפוזרים בחצר הירוקה ומכוסים במפות משובצות מקסימות, ללא ספק מצליחים להעביר את התחושה שהגעתם למקום הנכון בשביל לפתוח בו את סוף השבוע.

עלות טעימות יין: 85 שקלים לאדם (תקבלו זיכוי של 20 שקלים בקניית יין).
יקב "יפו", מושב נווה מיכאל.
לפרטים נוספים: 054־4523201.

יקב "רוגלית"

באותו המושב, מספר רחובות מיקב "יפו", ניתן למצוא את יקב "רוגלית". שרון וישי כהן הקימו את "רוגלית" ב־2008, כשהחליטו לעזוב את החיים הסואנים בעיר ולהגר אל הנופים, השלווה והשקט שאזור עמק האלה מצליח להעניק. השם "רוגלית" לקוח מספר יחזקאל, ומשמעותו היא שיטה לגידול גפן המשתרעת על הקרקע: "ויצמח ויהי לגפן סורחת, שפלת קומה, לפנות דליותיו אליו ושורשיו תחתיו יהיו. ותהי לגפן ותעש בדים ותשלח פארות" (יחזקאל יז, ה־ט).

יקב רוגלית, מטה יהודה (צילום: עדי כהן)
יקב רוגלית, מטה יהודה (צילום: עדי כהן)


וכשם היקב, כך גם הוא; את היינות שלהם הם מייצרים במסורתיות ומתוך כבוד רב לאזור, מענבים שנבצרים באופן ידני ומוקפד. היינות מופקים במרתף הבית, שצופה על הנוף היפהפה של עמק האלה ומצליח להעביר כה טוב את תחושת השקט, הורדת ההילוך והחוויה שבביקור ביקב משפחתי־כפרי קטן.

עלות טעימות יין: 70 שקלים לאדם (טעימה של ארבעה יינות ומגש נשנושים).
יקב "רוגלית", מושב נווה מיכאל.
לפרטים נוספים: 052־8806469.

יקב "קטלב"

במושב נס הרים ממוקם יקב "קטלב" - יקב בוטיקי, מהחלוצים בז'אנר של יקבי הבוטיק הכשרים (למהדרין). יוסף יתח, היינן ובן מושב נס הרים, מקפיד לייצר את היין מענבים שגדלים בטרואר המקומי של הרי יהודה ונס הרים בפרט, מתוך חיבור אמיתי למקום. יוסף מקפיד להגיד שהחלק העיקרי בייצור יין הוא עצם המפגש עם האנשים ששותים אותו. היינות של "קטלב" מאופיינים בגוף מלא ובצבעים עזים, השילוב המושלם לימים קרירים על רקע הרי ירושלים. בנוסף לטעימות שמתבצעות דרך קבע ובתיאום מראש בימי שישי ביקב, במהלך החודש הקרוב יקיימו ביקב שלושה ערבי יינן שבהם יימזגו לכוסות יינות מיוחדים מהאוסף הפרטי של היקב. שווה לשריין מועד ביקור.

עלות טעימות יין: 90 שקלים לאדם (טעימה של חמישה מיינות היקב), 90/45 שקלים לפלטת גבינות ליחיד/לזוג בהתאמה.
יקב "קטלב", נס הרים.
לפרטים נוספים: 02־5703575.

"ג'פטו – טאבון איטלקי"

מי שמרגיש צורך לקנח בפחמימה טובה אחרי כל היין הזה, יוכל למצוא אותה ב"ג'פטו". לא רחוק מנס הרים, במושב צור הדסה, הקים אסף תעוז את המסעדה הייחודית הזו. בעברו אסף היה בכלל נגר, ואהבתו לעץ באה לידי ביטוי בכל רחבי המסעדה, שכל כולה נבנתה על ידיו.

מעבר למאפים המצוינים הנאפים בטאבון של המקום, כגון פיצות, פוקאצ'ות וקלצונה, ניתן למצוא גם לחמים מעולים בעבודת יד ועוגות מיוחדות. ב"ג'פטו" שמים דגש על תוצרת ישראלית מקומית כמו גם על תוצרת האזור, כך שכל החומרים הם תוצרת כחול־לבן. בזכות העיצוב החמים והבצקים הלוהטים עוד יותר, מדובר במקום המושלם להתחמם בו ביום חורפי ולתת לאלכוהול לשקוע בשילוב עם פחמימה טובה.

"ג'פטו – טאבון איטלקי", צור הדסה.
לפרטים נוספים: 02־5889499.

מסעדת ג'פטו (צילום: אלדד מאסטרו)
מסעדת ג'פטו (צילום: אלדד מאסטרו)

עד סוף החודש יתקיימו מגוון אירועים ביקבים. בנוסף, בימי השישי עד סוף החודש צפויים לצאת סיורי יין שייקחו את המבקרים למסע בין היקבים של מטה יהודה. כל אחד מהסיורים יתרכז באזור אחר ברחבי המועצה האזורית מטה יהודה ויכלול ביקור ביקבים שונים. כל הסיורים יועברו על ידי מדריכים מוסמכים מתחום היין ויכללו הסברים על הטרואר המקומי, סיפורים על האנשים מאחורי היקבים ותעשיית היין הישראלית בכלל. כך שללא ספק שווה להצטרף.

פרטים נוספים אפשר למצוא באתר תיירות מטה יהודה: tour-yehuda.org.il