אי אפשר לומר שתקופת הקורונה טובה לתיירות הישראלית. עם זאת, פה ושם אנחנו רואים ניצנים של פריחה ותקווה. אחד המקומות שדווקא זכו להתעוררות מחודשת בשנה האחרונה הוא המרחב התיירותי של הערבה. הערבה, שפעם הייתה רק עוד כביש בדרך ליעד, הפכה למרחב תיירותי משגשג, שצמח מתוך צורך של מטיילים רבים להתנתק לרגע מההמולה של הערים, להוריד הילוך ולהתחבר לאדמה.

השבוע ובשבוע הבא אני רוצה להתמקד באחד החלקים האהובים עליי במרחב המדברי של ארצנו: הערבה הדרומית שבמועצה האזורית חבל אילות. הערבה הדרומית היא ביתם של כ־5,000 תושבים המתגוררים בעשרה קיבוצים, שני יישובים קהילתיים ואפילו שיכון משפחות קטן בבסיס עובדה. התמהיל האנושי כאן מעניין במיוחד, מאחר שהוא כולל לא מעט אנשים שעזבו הכל מאחור ועברו לכאן כדי להפריח את השממה, ניצחו את הטבע והצליחו להקים בית ומשפחה במדבר.

חול צבעוני בפארק תמנע (צילום: מיטל שרעבי,רוני בלחסן)
חול צבעוני בפארק תמנע (צילום: מיטל שרעבי,רוני בלחסן)

אחד המקומות המרשימים בערבה הדרומית הוא פארק תמנע. תמנע, שככל הנראה ביקרתם בו לפחות פעם אחת בחייכם במסגרת טיול בית ספרי כזה או אחר, הוא פנינת טבע בלב העמק האדום. הפארק, שנמצא לא רחוק מאילת, מתפרש על שטח של 70 אלף דונם.

בפארק נמצאו כמה תגליות מרתקות מבחינה גיאולוגית וארכיאולוגית. אפשר לומר שזאת אטרקציה שמשלבת סוגים שונים של נופים ובעלי חיים, ממצאים ושרידים ארכיאולוגיים כמו עמודי שלמה, הקשתות, המרכבות, הפטרייה, גבעת העבדים והמקדש לאלה חתחור. הממצאים המרתקים שהתגלו בתמנע מציעים הצצה נדירה אל התקופה העתיקה, שבה פעלו במקום מכרות נחושת מהעתיקים שנמצאו ברחבי העולם. 

לתמנע יש מרכז מבקרים שחודש ובו מתכנסים המטיילים ויכולים לקבל טיפים ולשמוע הסברים מרן ברנשטיין, ריינג'ר הפארק, רגע לפני שהם יוצאים לאחד מ־25 מסלולי הטיול ברחבי הפארק. המסלולים שתמצאו מגוונים, חלקם מתאימים למשפחות, אחרים דווקא פונים למיטיבי לכת וכמובן שיש גם סינגלים לרוכבי אופניים.

תקופת החורף היא הנוחה ביותר בעיניי לטייל בתמנע. מזג האוויר הנוח מאפשר ללכת בקלות מאטרקציה לאטרקציה גם בשעות הצהריים. מאחר שהפארק עצום, אפשר לעשות בו רוד טריפ של כשלוש שעות שיכלול את ההיילייטס של הפארק: הפטרייה, עמודי שלמה, המרכבות, הספינקס, הקשתות והבורג. ומאחר שהכל כאן מוסדר ומשולט, בהחלט ניתן לשהות בו גם בשעות בין ערביים - אז האתרים מתעוררים לחיים עם תאורה. אחרי הסיבוב אפשר לעצור באגם המלאכותי למילוי מצברים ובקבוקי חול צבעוניים.

רן ברנשטיין - ריינג'ר פארק תמנע (צילום: מיטל שרעבי,רוני בלחסן)
רן ברנשטיין - ריינג'ר פארק תמנע (צילום: מיטל שרעבי,רוני בלחסן)

אם זה נשמע לכם מעט מאיים, ממרכז המבקרים של הפארק יוצאים לא מעט סיורים מודרכים שכוללים הסברים על תוואי השטח, על מכרות הנחושת שפעלו במקום ועל ההיסטוריה המרתקת של הפארק. הסיורים המודרכים יוצאים כמעט בכל ימות השבוע, כך שתוכלו לבחור בין טיולי שקיעה, סיורי עששיות ותצפיות כוכבים.

סיור חדש שכדאי שתכירו הוא סיור 12 השבטים. הסיור מתחיל באתר הפטרייה - שם תוכלו ללמוד בקצרה ולראות הדגמה של תהליך הפקת הנחושת המסועף והפיזי שעליו עמלו קשות לפני כ־6,000 שנים בתמנע. הנחושת היא למעשה המתכת הראשונה שבה האדם השתמש באופן תדיר - וכדי להפיק אותה היה צריך לחפש מינרלים ייחודיים שכללו נחושת, לכרות אותם ומהם להפיק נחושת.

עוד תוכלו לשמוע על ממצא חדש שאותר בתמנע - בד שצבעו ארגמן שנמצא לאחרונה בגבעת העבדים. משם הסיור ממשיך ל"אוהל מועד" - שחזור נאמן למקור של אוהל מועד ששימש את בני ישראל במדבר ועליו נכתב בספר שמות. מלבד מראה עיניים, באוהל תוכלו לשמוע על סיפור המשכן, עבודתם של הכוהנים וכלי הקודש שהיו בו. משם עוברים לתחנה האחרונה - ביקור באגם, שם יוצעו למטיילים תה חם ובקבוק קטן למילוי חול צבעוני. מחיר הסיור: 49 שקלים לילד, 59 שקלים למבוגר בהרשמה מראש.

אוהל מועד (צילום: מיטל שרעבי,רוני בלחסן)
אוהל מועד (צילום: מיטל שרעבי,רוני בלחסן)

מאחר שהפארק מקסים גם בלילה, מי שמעוניין יוכל לבחור בחוויה המלאה ולישון בתמנע. סביב האגם ישנם חדרי אירוח, קרוואנים מדליקים, אוהלים ממוזגים ומתחם קמפיין מוסדר.

כמו כן, בכל יום שבת במהלך ינואר יתקיימו אירועי "תמנע צ'יל אאוט". מה שאומר שאחרי שתטיילו בפארק תוכלו להגיע למתחם האגם וליהנות ממוזיקת צ'יל אאוט, פעילות לילדים, נשנושים בבית הקפה של הפארק ועוד.

שעות פתיחת הפארק: כל ימות השבוע, 8:00־16:00. סיורים בשעות הערב.
מחיר כניסה: 49 שקלים למבוגר, 39 שקלים לילד. הכרטיס כולל בקבוקון למילוי חול צבעוני והוא תקף למשך שלושה ימים רצופים.

אירוח בקיבוץ אילות  (צילום: רוני בלחסן)
אירוח בקיבוץ אילות (צילום: רוני בלחסן)
 

במרחק נסיעה קצרה מתמנע נמצא הקיבוץ הדרומי ביותר בארץ - קיבוץ אילות. הקיבוץ, שגובל בעיר אילת, מציע לא מעט אטרקציות ואפשרויות לינה למשפחות המטיילות ולזוגות.

באילות ישנן 41 יחידות נופש בסגנון כפרי ובגדלים שונים שמתאימים לכל מי שרוצה לשלב בטיול שלו קורטוב של חוויה קיבוצית. ליחידות יש מרחב ירוק ומקסים עם פינות ישיבה מוצלות, ערסלים ועמדות ברביקיו. אם אתם לנים ביחידות, תוכלו להיכנס לבריכה החיצונית והמקורה של מלון "U SPLASH", שנמצא אף הוא בקיבוץ. את החוויה הקיבוצית המלאה תקבלו כשתגיעו לאכול בחדר האוכל של הקיבוץ, שם תוכלו לראות בין דוכני הבופה את החברים שחזרו מהשדות והילדים בדרך לבית הספר וליהנות מההוויה הייחודית.

מחיר אירוח כפרי ללילה: 500־900 שקלים לזוג כולל ארוחת בוקר.
בתקופה הזאת תשלמו 600־700 שקלים לזוג ללילה בסופ״ש.

חדר התיעוד (צילום: מיטל שרעבי,רוני בלחסן)
חדר התיעוד (צילום: מיטל שרעבי,רוני בלחסן)

הדרך הכי טובה להכיר את אילות של היום היא דווקא במבט אל העבר הלא כל כך רחוק. ביוני 1955 קבוצה קטנה המונה 15 צעירים מהקיבוץ המאוחד החליטה לרדת לכיוון אילת. החבר'ה החלוצים שנקראו "הפלוגה המקובצת" התמקמו באזור ועסקו בחקלאות. בשנת 1959, אחרי שנים לא קלות, הקיבוץ הועתק למיקומו הנוכחי. על העוז של חברי הפלוגה, האתגרים והחלוציות תוכלו לשמוע בצריפי בראשית.

הצריפים נמצאים במרחק הליכה קצר מחדר האוכל. הצריף ששופץ לאחרונה היה בעברו חדר האוכל הראשון של הקיבוץ. הצריף הוותיק עבר המון גלגולים, ובין היתר שימש כחדר מזכירות ואף כמחסן. כיום הוא עומד בגאון ונותן כבוד לחברים הוותיקים ששרדו את המדבר והקימו קיבוץ משגשג. הצריף כולל בית קפה שמשמש כפרלמנט מקומי לוותיקי הקיבוץ, חדר תיעוד וסדנה רב־דורית בעץ.

בחדר התיעוד תוכלו ללמוד דרך תמונות וסרטונים את סיפור המתיישבים הראשונים. זוהי הזדמנות נהדרת לשמוע מפיהם של הוותיקים על החיים אז והיום בקיבוץ שיתופי ועל המסורות שנשמרו עד היום. הסיור כולל גם ביקור בבית המלאכה הסמוך, שבו נפגשים הוותיקים עם בני הנוער של אילות לסדנה בין־דורית שעוסקת במחזור.

סדנת נגרות (צילום: מיטל שרעבי,רוני בלחסן)
סדנת נגרות (צילום: מיטל שרעבי,רוני בלחסן)

מחיר הסיור: 65 שקלים לאדם בהזמנה מראש, כולל קפה ועוגה.

אם אתם רוצים להכניס ערך מוסף נוסף לסיור בצריפי בראשית, תוכלו להזמין סדנת נגרות חווייתית עם רפי סער. רפי, שכבר זכה לשם "סבא רפי" בפי החברים, הוא מוותיקי הקיבוץ שעסק רוב חייו בחקלאות. אחרי שפרש וחבק את נכדו הראשון, הוא החליט להתמסר לאחד מתחביביו והחל לייצר צעצועי עץ. אחרי שהתמקצע ושכלל את הצעצועים, הוא פתח סדנה שבה הוא מציע סדנאות נגרות לאנשי הקיבוץ ומבקרים. בתחילת כל סדנה, שאורכת כשעה וחצי, מחלק רפי לכל משתתף ערכת יצירה שממנה הוא ייצור בהדרכתו צעצוע מעץ. במהלך הסדנה המשתתפים מלטשים את העץ, מדביקים, מרכיבים וצובעים - זאת ממש חוויה לכל הגילים.

עלות הסדנה: 250 שקלים למשתתף.
פרטים נוספים: 0522766014.

עוד חוויה שלא כדאי לפספס אם אתם מטיילים באזור בסופי שבוע: בכל יום שישי קיבוץ אילות מארח שוק איכרים עם תוצרת מקומית, ירקות ופירות, דוכני אוכל ושתייה. השוק כולל תוצרת של חקלאי הערבה ללא פערי תיווך והיישר מהחקלאי, שממנה תוכלו ליהנות בביתכם או לאכול בפיקניק ברחבת הדשא הצמודה. בין הדוכנים תוכלו למצוא גידולים הידרופוניים, תוצרת אורגנית, תמרים שרק נקטפו ועוד. כמו כן בשוק יש יריד אוכל מוכן, שבו תוכלו לקנות אוכל לפי משקל שמגיע מ"כפות תמרים" (מסעדת הקיבוץ).

ימי שישי, 8:00־14:00.