דבר אחד יציב בעונת האביב ההפכפכה והוא פסטיבל האביב של עמותת זמן גליל מערבי, שנפתח ממש היום בפעם התשיעית, עם האירוע המרכזי: יריד טעם הגליל. היריד יימשך עד ל־28.5.

במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו כ־40 אירועים שונים כמו סדנאות, סיורים והופעות, וכן הרבה שיתופי פעולה מסקרנים בין יזמי תיירות מקומיים, בהם סיור מודרך בעכו המסתיים עם טעימות יין במלון "האפנדי", סיור בכפר המחול הבינלאומי בגעתון עם טעימות במבשלת בירה מלכה, או ביקור ביקב כישור, שיארח את מסעדת "לה פמפה". בדקנו כמה מהמשתתפים בפסטיבל, שאליהם אפשר להגיע גם לאורך כל השנה, רק תתכוננו לפתוח עוד כפתור במכנסיים

יין וקפה בקיבוץ תובל

לג'וני שטרן, הבעלים והיינן של יקב שטרן שבקיבוץ תובל, יש תחביבים רבים מלבד הכנת יינות. הוא גם צלם חובב, שאת כמה מהצילומים האהובים עליו אפשר לראות מעטרים את קירות היקב, הוא נגר חובב, וגם את חלק מעבודותיו בתחום הזה ניתן לראות ביקב שלו, כמו למשל שולחן שהוא גילף בעצמו מעץ זית עתיק.

תחביב נוסף של שטרן הוא בישול. הוא הבשלן העיקרי בבית, וגם את התחביב הזה הוא מצא דרך לשלב ביקב שלו, בדוגמת ערבי קונספט שהוא מקיים מדי פעם, סביב אותו שולחן עץ שבנה. אחרי שכבר התקיימו כאלה בסגנון יווני וצרפתי, כעת מגיעה תורה של איטליה. בפסטיבל האביב הוא יקיים ערב איטלקי מיוחד, עם שש מנות איטלקיות קלאסיות שהוא מכין בעצמו, כמו ארנצ'יני על מצע רוטב עגבניות ושמן זית או לינגוויני שחור עם אספרגוס, כרישה ופילה דג ים. כמובן שכל מנה תלווה באחד מיינות היקב.

אישו קפה ויקב שטרן  (צילום: עדי רונן )
אישו קפה ויקב שטרן (צילום: עדי רונן )

בערב זה, לרגל הפסטיבל, יצטרף אליו גנאדי קוזקביץ, מדריך טיולים שבעקבות הקורונה פיתח את תחביבו ואהבתו הגדולה לקפה, ולצד המנה האחרונה בארוחה, יעביר סדנה על תולדות הקפה, על מאפייניו, טעמיו ועוד עובדות מרתקות על המשקה שרבים מאיתנו לא יכולים לפתוח את היום בלעדיו. כל זאת יקרה לצד משקאות קפה מיוחדים שקוזקביץ רוקח בעצמו.

ארוחה איטלקית, יין והרצאת אורח של אישו קפה ביקב שטרן: יום חמישי, 26.5 בשעות 19:30־23:00.
מחיר לסועד: 320 שקלים.
להזמנות: 0723957695.

קרוב לטבע במצפה מתת

"ככה נראה רחוב במתת", מספרת לנו מורת הדרך כרמית ארבל בזמן שאנחנו צועדים על האדמה, בתוך מה שנראה יותר כמו ג'ונגל, עם עצי פרי מסביב, שמשלימים את תחושת הניתוק מהסביבה. נראה שהחיים במתת מתקיימים בקצב אחר. הילדים פה יודעים שהם יכולים לדאוג לעצמם, במרבית הנושאים. רק יוצאים מהבית ומיד נתקלים בעצי תות בר, לא פחות משבעה סוגים שונים של עצי תאנה ועוד שלל ממתקים מהטבע, שהילדים, ובואו נודה בזה - גם אנחנו, נהנים לנשנש כל היום. לא רק לקיבה הילדים יודעים לדאוג, אלא הם גם יספרו לכם איזה צמח עוזר לעצור דם במקרה שנפצעים, ואיזה עוזר במקרה שיש תולעים.

מי שעד לשלב זה עוד לא השתכנע להתחיל לחפש בית ביישוב, כנראה יעשה זאת אחרי התחנה האחרונה בסיור, שהיא ארוחת טעימות צמחונית אצל השף הצעיר אורי צור. אחרי שעבד מגיל 15 במיטב המסעדות בתל אביב, החליט צור לעזוב את העיר הגדולה, וכיום הוא מארח בביתו לארוחות יצירתיות, צבעוניות ומאוד טעימות, עם מנות שכנראה כמותן לא תטעמו בשום מקום אחר.

כרמית ארבל ואורי צור (צילום: אנטולי מיכאלו)
כרמית ארבל ואורי צור (צילום: אנטולי מיכאלו)

“כשיוצרים גן עדן" – טיול עם כרמית ארבל וארוחת טעימות צמחונית של השף אורי צור במצפה מתת: יום שישי, 27.5, בשעות 9:30־13:00.
מחיר לסועד: 165 שקלים כולל הדרכה ומפגשים.
להזמנות: 0723971215.

מאיפה מגיעה הכנאפה

כולם אוהבים כנאפה, אבל כמה אנשים באמת יודעים איך מכינים אותה? ההכנה של הכנאפה עשויה להיראות קצת מסובכת למי שצופה בה לראשונה, בעיקר כשהמכינים הם בני משפחת קשאש מעכו, שמכינים כנאפה שרבים מגדירים אותה הטובה בישראל כבר ארבעה דורות. את העסק הקים חייר קשאש ב־1915, והוא פעל מתוך עגלה קטנה. בהמשך פתחו את החנות שקיימת עד היום, ומציעה 22 סוגי מתוקים שונים, וכמובן שלושה סוגים שונים של כנאפה.

בפסטיבל הם ייקחו את המבקרים אל אחורי הקלעים של החנות הוותיקה, שנמצאת בסמטאות שוק עכו העתיקה, יסבירו וידגימו כיצד מכינים כנאפה, וגם ייתנו טיפים בנושא לא פחות חשוב, איך מצליחים לעבוד יחד בעסק משפחתי, בלי (יותר מדי) מריבות. את המפגש מסיימים כמובן עם טעם מתוק, עם כוס קפה וכנאפה חמה וטרייה, שלפני רגע ראיתם איך מכינים אותה.

סדנה להכנת כנאפה בממתקי קשאש שבעכו העתיקה: יום שישי, 27.5, בשעות 15:00־16:00.
מחיר לאדם: 40 שקלים.
להזמנות: 0723941153.

אומנות מתוקה

מפגש מתוק במיוחד בין שתי נשים יזמיות, נערך בין האומנית אורלי קופלר לבין תינה ח'טיב - אומנית המלבי שמוציאה מתחת ידיה, בחנות קטנה בעכו העתיקה, מלבי שהוא יצירת מופת. השתיים יקיימו את האירוע בסטודיו אורוקא, שבו יוצרת אורלי, בעברה בוגרת הנדסת מכונות בטכניון, ועם ותק של 25 שנה כמהנדסת בחברה גדולה, שהחליטה לעשות שינוי בחייה. היא מספרת שתמיד היה בה הקול הקטן הזה שקרא לה להתחיל ליצור עבור עצמה, דברים מלאי קסם ומגע אישי. היא למדה צורפות, ובעזרת הידע והניסיון הקודמים שלה פיתחה די במהרה שיטות עבודה ועיצובים בחותם אישי.

תינה ואורלי  (צילום: אנטולי מיכאלו)
תינה ואורלי (צילום: אנטולי מיכאלו)

תינה תמתיק את האירוע. היא מספרת שלאחר שטעמה מלבי בכל מיני מקומות בארץ, היא נחרדה לגלות שמה שרוב האנשים מכירים ואוכלים, לא דומה כלל למלבי שהיא גדלה עליו. היא לקחה את המתכונים הישנים של הסבתות שלה, ריכזה את המיטב מכל מתכון, ויצרה את המלבי שלה, מלבי אמיתי וכל כך טעים. את המלבי אפשר, כאמור, לקנות בחנות קטנה וקסומה בעיר שהקימה לאחר שהתגרשה. היא לקחה מחסן קטן שהיה בבעלות משפחתה, החלה לנקות ולשפץ אותו, ובתוך זמן קצר לא ניתן היה לזהות את המקום. המחסן המלוכלך הפך לפנינה מתוקה בעכו העתיקה, בית המלבי של תינה.

במפגש המשותף יספרו אורלי ותינה את סיפוריהן, תתקיים שיחה על תהליך היצירה, והכל לצד טעימות מלבי, ועוד הפתעות מתוקות כמו קדאיף ציפורים, בקלווה ביתית, בסבוסה ועוד.

על תכשיטים וממתקים עכואיים: יום חמישי, 26.5, בשעות 17:00־18:30.
מחיר לאדם: 110 שקלים, כולל טעימות של חמישה סוגי מתוקים עכואיים.
להזמנות: 0723971187.

פסטיבל אביב זמן גליל מערבי - 20־28 במאי. פרטים נוספים: אתר עמותת זמן גליל מערבי - www.westgalil.org.il