הנגב מהווה 60% ממדינת ישראל, אך בעיני רבים הוא עדיין תעלומה. בהיסטוריה הקצרצרה של המדינה נקשרו בו תקוות רבות וחלומות, וראש הממשלה הראשון שלנו אפילו בנה לו חזון שיכול להיתפס כאופטימי. בשנים האחרונות עובר משהו טוב על חבל הארץ הזה, ובעיקר על הר הנגב, שנהנה מיוזמות חקלאיות חדשניות ומהתפתחות תחום התיירות החקלאית. בשנה האחרונה הצטרף אל היוזמות האלה "מועדון יקבי הנגב", שהוקם על ידי קרן מיראז'. המועדון, שהתחיל כיוזמה שאפתנית בשנת 2020, הוקם במטרה לחזק את האקוסיסטם של התיירות החקלאית והיין באזור. כיום הוא מהווה פלטפורמה לשיתוף פעולה וצמיחה של 25 יקבים וכרמים בהר הנגב.

אם אתם תוהים מה לכרמים ויקבים ולמדבר הצחיח, כדאי שתדעו שיין זורם באזור זה כבר אלפי שנים. למעשה, הסיפור של היקבים החדשים מתכתב בצורה אופטימלית עם ההיסטוריה של האזור. את העדויות לכך תוכלו לראות בעצמכם ב"שביל הגיתות" - שביל חדש שנחנך בשבוע שעבר (19.8) בגן לאומי עבדת. שביל הגיתות יאפשר למטיילים חובבי היין והארכיאולוגיה לצאת למסע שנמתח 2,500 שנים אחורה ולגלות איך כבר אז, בתקופה הנבטית, האזור כולו היה מעצמת יין. ספוילר - הם עשו זאת באופן יצירתי למדי, תוך ניצול התוואי ההררי, ובנו טרסות. כדי להזרים מים אל הטרסות הם בנו מובילי מים שאפשרו למים לרדת באופן מתון עד לחלקות החקלאיות. למעשה, יש הערכות של ארכיאולוגים שבשל כך, באותה התקופה לא היו שיטפונות. במקום שהמים יירדו ישירות מטה בגל גדול וללא שליטה, הם היו מתנקזים לתוך התעלות, ועד שהם ירדו למטה הם עברו כמה תחנות של השקיה. בכך הנבטים הצליחו למעשה "לרמות" את האקלים המדברי וגרמו להשקיה מבוקרת.

שביל הגיתות (צילום: מיטל שרעבי)
שביל הגיתות (צילום: מיטל שרעבי)

בשביל החדש שמטפס מעלה אל העיר העתיקה עבדת - עיר נבטית גדולה שהיוותה נקודת עצירה מרכזית על דרך הבשמים - אפשר לעצור בארבע גיתות שנחפרו ושופצו, שהן עוד עדות לכך שכבר אז ידעו להשתמש במשאבים הקיימים - קרני השמש החמות והאדמה המדברית - כדי לפתח תעשיית יין. ניתן לראות משטח דריכה שבו דרכו על הענבים, תעלה שהזרימה את מיץ הענבים אל בורות שיקוע שבהם נאסף כל היין לאחר שבדרך הצליחו להיפטר מכל הפסולת. הבורות שנמצאו מכילים אלפי ליטרים של יין. מלבד גיתות ניתן לראות על השביל גם מערות שבהן נשמר היין.

אז אומנם הארץ עברה דבר או שניים מאז שהתהלכו פה הנבטים, אך גם כיום אנחנו יכולים לראות אנשי חזון שהצליחו לנצל את קרינת השמש החזקה והאדמה כדי להקים מחדש את תעשיית היין - ואם אתם מחובבי הז'אנר, תוכלו (וממש כדאי) לעשות סיור יקבים לאורך הר הנגב. יש כיום גם מפה של מסלול היין, שאותה תוכלו למצוא אונליין או ביקבים עצמם. הנה כמה מהם:

יקב פינטו

אחד מהיקבים הצעירים ביותר שהצטרפו למועדון, וגם בו תוכלו לבקר במסגרת סיור שכזה, הוא יקב פינטו, שמקום מושבו בכרם ירוחם. היקב הוקם על ידי משפחת פינטו בשנת 2018, מתוך רצון של בני המשפחה הפילנתרופים לקדם את החקלאות המקומית. הם עשו זאת על ידי שתילת גפנים ליין בשטח פתוח בסמוך לכניסה לירוחם. מרגע השתילה ועד הקמת היקב הדרך הייתה קצרה. אם תגיעו לאזור בימים אלה, תוכלו לראות את הכרם בשיאו. היינן של היקב הצעיר הוא יעקב אוריה, מוותיקי הייננים בארץ.
מחיר לסיור, שכולל טעימות של שלושה יינות - 95 שקל. אפשר להוסיף גם גבינות ולחם בתשלום נוסף.
פרטים נוספים:  4793880 - 054

כרם ירוחם (צילום: מיטל שרעבי)
כרם ירוחם (צילום: מיטל שרעבי)

יקב שדה בוקר

הסיפור של חלוציות ויין בוער בדמם של אנשי האזור, ותוכלו לראות זאת בבירור בסיפור של יקב שדה בוקר, יקב שנולד כתוצאה מניסוי ייחודי שנועד לבחון אם ניתן לגדל כרמי ענבים בעזרת השקיה של מים מליחים מאזור הנגב. לצורך הניסוי הוקם בשנות ה־90 כרם בשטח קיבוץ שדה בוקר, ואף על פי שהניסוי נכשל - נולד ממנו היקב. במפגש עם צבי רמק, היינן של היקב, תוכלו לשמוע את סיפור היקב ולטעום מהיינות המצוינים שלו. רמק עלה מסן פרנסיסקו בשנות ה־80 בעקבות החלום הציוני. הוא הקים את היקב לפני למעלה מ־20 שנים, אחרי שכבר התבסס בקיבוץ השיתופי שדה בוקר ואף למד ייננות בקליפורניה. כיום הוא מייצר כ־5,000 בקבוקים בשנה, כשבעבר ייצר את היין מהענבים של הקיבוץ, אך לאחר שהכרמים סבלו ממחלה ונאלצו לעקור אותם, הוא החל לקנות ענבים ממגדלים מקומיים. הוא מייצר יינות קלאסיים, בדגש על אדומים. אל תוותרו על טעימה של המלבק הפירותי שלו.
"קפה פולה", שדה בוקר - פתוח כל השבוע.
פרטים נוספים:  7579212 - 050

יקב שדה בוקר (צילום: מיטל שרעבי)
יקב שדה בוקר (צילום: מיטל שרעבי)

יקב נבאטו - חוות צל מדבר

יקב ותיק נוסף עם סיפור לא פחות מעניין תמצאו בחוות "צל מדבר" - מיזם של תיירות חופש שהקים זיו ספקטור לפני 34 שנה. תיירות חופש היא למעשה תפיסת עולם שגורסת שהאדם לא אמור להיתקע במקום הלינה, אלא צריך מקום לשים בו את הראש ולטייל במשך היום. תפיסה זאת שונה למשל מהתפיסה של המלונות הגדולים, שמעדיפים שהתייר יישאר בשטח המלון וכך גם ישקיע שם את כספו.

עם התפיסה הזאת קמה החווה, ומאז ועד היום היא מציעה לינה עם חיבור לטבע, שבה האורחים ישנים באוהלוג - שילוב של אוהל ובקתה בבנייה אקולוגית. כמו כן, מתוך החיבור לאדמה ולשורשים החליטו אנשי החווה להאיר מחדש את אחד מענפי החקלאות הפופולריים בתקופה הנבטית - ענבי יין, ששגשג עד המאה השביעית. משנת 2009 הם מנהלים יקב שמבוסס על ענבים מקומיים. זהו יקב קטן, כשבשיאו הוא הפיק 8,000 בקבוקים בשנה. את היינות שלהם הם משווקים רק בחווה, ואפשר למצוא אצלם מגוון של יינות אדומים, שרדונה כתום ומאוד מרענן, שעשוי בתהליכים דומים לאלה שבהם מכינים יין אדום כאשר מתסיסים אותו עם הקליפה ואז מיישנים בחביות עץ אלון צרפתיות כשנה.

פרטים נוספים: 6586229 - 08

יקב רמת נגב

מדובר ביקב בוטיק ישראלי של משפחת צדוק ממושב קדש ברנע. את היקב הקימו נירה ואלון צדוק, שעברו לנגב בשנות ה־70. הסיפור של היקב התחיל ביום הולדת 40 של אלון, כאשר החליט לעבור קורס בייננות ולאחריו נטע את הכרמים הראשונים שלו. הבציר הראשון של היקב היה בשנת 2000. את האהבה ליין הוא העביר לבנו יוגב, שהלך בעקבותיו ולמד ייננות באיטליה וכיום הוא היינן של היקב.

ליקב יש מרכז מבקרים שנמצא במרכז העשייה, שאליו תוכלו להגיע בתיאום מראש. הביקור ביקב כולל סיור, צפייה בסרט קצר וטעימת יינות - שלושה לבנים ושלושה אדומים, במחיר של 50 שקל לאדם.
פרטים נוספים:  4774917 - 054

כרמים יקב רמת נגב  (צילום: מיטל שרעבי)
כרמים יקב רמת נגב (צילום: מיטל שרעבי)

יקב מדבר

יקב מדבר הוא עוד יקב ותיק, שמקום מושבו הוא בכניסה לערד, והכרמים של היקב נמצאים במצפה רמון. וכמו שבוודאי אתם כבר מבינים, בגלל העובדה שאין הרבה משקעים באזור מצפה, המגדלים שולטים בכמות המים שהגפנים מקבלות ובכך משפיעים על הטעם של הענבים ואיכותם. המומחיות של היקב בעיניי היא יינות לבנים, שבזכות האקלים הייחודי זוכים לטעם מינרלי עשיר. 

חובבי יין יכולים להגיע לסיור טעימות במרכז המבקרים של היקב, בתיאום מראש. כל סיור שכזה יעלה 50 שקל לאדם, והוא יכלול טעימות של כמה יינות ונשנוש קל.

סדן 10 - רובע האומנים ערד. טלפון לתיאום ביקור: 5858724 - 054

יקב מדבר (צילום: מיטל שרעבי)
יקב מדבר (צילום: מיטל שרעבי)

יקב צוף

ואם כבר ערד, אי אפשר לדבר על העיר הדרומית בלי להזכיר את יקב צוף. זהו יקב בוטיק שהקים אליעזר בר שדה, מחלוצי היזמות התיירותית באזור. אליעזר וזוגתו דגנית ידועים בארוחות ובמשתים שהם עורכים בביתם. בשנים האחרונות הם גם הקימו את יקב צוף - יקב בוטיק שבו הם מייצרים יין אורגני וטבעי. היין לא מכיל שמרים או ביסולפיט, הוא רענן וצעיר. ביקב, שנמצא בביתם, הם עורכים סיורים, ארוחות טעימות וסדנאות יין בתיאום מראש.
סיירים 3, ערד.
טלפון לתיאום: 4224777 - 050 

בפטיו של דבו

אחרי כל כך הרבה יין תוכלו לאזן את רמות האלכוהול בארוחת שף "בפטיו של דבו". הפטיו נמצא בחצר ביתם של דבורה ואורי נחימוב בקיבוץ טללים. בני הזוג פותחים את ביתם בסופי שבוע לארוחות בשר מושחתות. דבורה ואורי המקסימים והלבביים עבדו כל חייהם בתחום המסעדנות, ואם אתם חובבי בשר ותיקים, כדאי שתדעו שהם ממקימי "אל גאוצ׳ו".

בביתם הם מציעים ארוחת בשרים שנפתחת בסלטים, מנה ראשונה - נקניקייה משובחת, ואחריה נתח לבחירה מהגריל. מחיר הנתחים מתחיל ב־140 שקל, כשעל הסלטים והמנה הראשונה לא משלמים.

זהו אירוח ביתי אינטימי עם בשר איכותי, שאליו תוכלו להגיע בתנאי שעברתם את גיל 13.
פתוחים בשישי בערב ובשבת כל היום.
בתיאום מראש: 054-4341281