אחרי אוגוסט עמוס ומאתגר ורגע לפני חגי תשרי, הגיע הזמן להוריד הילוך וליהנות שוב מהטבע. אין ספק שחודש החגים שמחכה ממש מעבר לפינה עומד להיות רווי בטיולים, אז לפני העומסים - קחו לכם רגע לטבילה קצרה בבריכות הטבעיות של הגולן.

עין אי"ה

בדרום רמת הגולן, אל מול הנופים הקסומים של משולש הגבולות (ישראל, ירדן וסוריה), מחכה לכם עין אי"ה. את המעיין, שזורם אל תוך בריכה מרובעת, הקדישו ושיפצו חברי מושב נוב לזכר בן המושב, סמ"ר אילון־יעקב הורביץ, שנהרג בתאונת אימונים. בעבודות השיפוץ לקחו חלק גם בני הגולן וחיילי גדס"ר גבעתי.

המעיין, שנמצא בלב הטבע, זורם אל בריכת בטון גדולה, שבה תוכלו לטבול במים קרירים. הבריכה היא גם נקודת תצפית נהדרת אל חלקת הארץ היפהפייה, הירמוך, סוריה וירדן. בסמוך לבריכה תוכלו לערוך פיקניק ולרבוץ על ספסלי העץ שהציבו במקום.

עין אי''ה (צילום: רינה נגילה)
עין אי''ה (צילום: רינה נגילה)

אם אתם מתעניינים בשמו הייחודי של המעיין, תוכלו לשים לב שבאופן לא מקרי יש לו מגוון משמעויות. מצד אחד אי"ה הם ראשי התיבות של שמו של אילון־יעקב ז"ל. בחינה נוספת של שמו יכולה לרמז על פירושו של הרב קוק זצ"ל לאגדות חז"ל "עין איה", וכן על העוף הדורס שחוצה את שמי האזור בימות החורף.

איך מגיעים: "עין איה" בווייז.

עין אמפי

עוד מקום בעל שם מעניין הוא עין אמפי, שמוכר גם בשמו השני "עין אקליפטוס". השם הייחודי למקום - בשני כובעיו - ניתן לו בשל הצורה שלו: מצד אחד מוקף אקליפטוסים ומצד שני עגול ומדורג, ממש כאילו יושבים באמפיתיאטרון.

עין אמפי (צילום: אפרת מוסקוביץ')
עין אמפי (צילום: אפרת מוסקוביץ')

בריכת המעיין היא בקוטר עשרה מטרים ועומקה יכול להגיע עד מטר, תלוי בזרימה. בריכת המעיין אהובה מאוד על משפחות, המים שלה צלולים וקרירים, ובחודשי הקיץ היא יכולה להיות עמוסה. כמו כן, בזכות האקליפטוסים שמקיפים אותה יש בה צל טבעי ששומר על טמפרטורה מאוזנת גם כשבחוץ שרב. ילדים מאוד אוהבים את הבריכה לא מעט בזכות הדגים הקטנים שיש בה, שמפתיעים מדי פעם בדגדוג לא צפוי. ההגעה לבריכה נוחה, והיא נמצאת מרחק הליכה קצר מרחבת חניה מוסדרת.

איך מגיעים: "עין אמפי" בווייז.

עין עלמין

רמת הגולן ידועה בבריכות הקצינים שלה, שריד אחד חיובי שהשאיר אחריו הצבא הסורי, ו"עין עלמין" היא אחת מהן. בריכת הבטון שמימיה מגיעים מנביעות באזור, בהן עין עלמין, היא אחת מהתענוגות הגדולים באזור בימים חמים. היא נחשבת לגדולה, כשישה מטרים, והמים בה מגיעים לגובה של כמטר. ליד הבריכה יש עצי אקליפטוס, אזור מוסדר לפיקניק ובריכת שכשוך לקטנטנים.

עין עלמין (צילום: תיירות גולן)
עין עלמין (צילום: תיירות גולן)

ההגעה אל הבריכה קלה ופשוטה, ולאחר חניה בסמוך לשלט "תיירות גולן" החום, המסמן כי הגעתם ליעדכם, כל שעליכם לעשות הוא להמשיך רגלית כ־500 מטר מערבה. תעברו עיקול ימינה עד שתראו קבוצת עצים - ממנה תמשיכו עוד 50 מטרים עד למים הצוננים. אם אתם מצוידים ברכב 4X4, תוכלו לוותר על ההליכה ולהגיע בדרך מעט משובשת עד לבריכה.

איך מגיעים: "עין עלמין בריכת הקצינים" בווייז.

עין אורחה

בריכת ג'וחדר, הלא היא עין אורחה, היא בריכת בטון בעומק של מטר וחצי. הבריכה, שמוקפת חורשת אקליפטוסים, ניזונה מנביעת עין אום א־שרשיח שנמצאת ליד. גודל הבריכה הוא 4X10 מטרים, ועומקה יכול להגיע לשני מטרים. היא שופצה, כמו לא מעט בריכות באזור, על ידי בני הגולן והוקדשה לזכר רזיאל נגר ממושב רמת מגשימים, שנהרג מנפל של פגז.

בריכת ג'וחדר (צילום: תיירות גולן)
בריכת ג'וחדר (צילום: תיירות גולן)

הבריכה היא למעשה עוד שריד מבריכות הקצינים הסוריים, ובסמוך לה יש פינות ישיבה מוצלות. אם אתם מטיילים עם ילדים, כדאי להצטייד בגלגל ים או במזרנים כי המים עמוקים. כמו כן, הקפידו שהם לא ישוטטו לכיוון הגבעות, כי באזור זה לא חסרים שדות מוקשים.

איך מגיעים: "עין אורחה – ג'וחדר" בווייז.

עין ידידיה

בסמוך למושב יונתן ברמת הגולן תחת צל אקליפטוסים תמצאו בריכה צוננת וגדולה, "עין ידידיה" שמה. הבריכה, שאורכה כחמישה מטרים, נבנתה הודות לתלמידי הישיבה התיכונית בחיספין שרצו להנציח את ידידיה תור ממצפה נטופה, שנהרג בגיל 18 בתאונת טרקטור. לצד הבריכה יש שלל פינות ישיבה מוסדרות, מקום להקים מדורה והמון פינות מוצלות.

עומק המים בבריכה הוא מטר וחצי, והם מגיעים מאפיק נחל גמלא הסמוך. אפשר לבקר בבריכה כל השנה, והיא בדרך כלל לא עמוסה מדי.

אפשר להגיע אליה בקלות בהליכה קצרה, או בעזרת ג'יפ. אם אתם מגיעים רגלית, תצטרכו להחנות את הרכבים בדרך עפר שנמצאת כ־500 מטר לפני שער מושב יונתן. משם, תוכלו ללכת על שביל שמתאים לרכבי שטח כקילומטר. בתום ההליכה תראו עצים (מימין) ושער מעבר להולכי רגל שמוביל לבריכה.

איך מגיעים: "עין ידידיה" בווייז.