היער השחור הפך בשנים האחרונות לאחד מיעדי התיירות החביבים על הישראלים. בימים אלה ממש הגרמנים ניצבים מול משבר אנרגיה ומשבר אקלים, שנושפים בעורפם של האירופים, בואך החורף הקשה שצפוי באירופה אחרי חורף מורכב באוסטרליה ובניו זילנד.

אחרי שלוש שנות קורונה, שבהן פנינת הטבע של היער השחור נותרה שוממה, החליטו הגרמנים למנף את המשאבים הטבעיים שלהם ולהשקיע באופן משמעותי בתיירות חורף, הכוללת שלג ואיכות חיים במינימום צריכת אנרגיה. במסגרת זו התייר נשאר במקום אחד שמספק לו את כל צרכיו.

כדי להתמודד עם משבר האנרגיה הדגש שמושם הוא על תיירות בסגנון "אמבטיית יער" יפנית, שבמסגרתה נכנסים ליער למשך כמה שעות במטרה לנשום ולזכך את הנפש. הרעיון הוא ליהנות מריפוי בעזרת הטבע ולהבריא את הגוף ואת הנפש בשיטות שמקורן מתוך היער ומבוססות על תרופות טבעיות, שכוללות צמחים, שורשים ופרחים, על נופים, על אוויר צח ועל מינימום תיעוש.

לפי מקורות אמינים, גם אם לא רשמיים, הממשלה הגרמנית הזרימה לא פחות מ־40% מתקציב התיירות כדי לקדם את התיירות בת־הקיימה. הניסיון לפתות את התייר הישראלי ולמשוך אותו לנקודה הזאת דווקא בחורף, כשקר ויורד שלג, הדרכים חסומות וכל מה שיש הוא היער והטבע, הצליחה לגרמנים בענק.

Forellenhof Buhlbach - Hôtel Bareiss (צילום: BAREISS)
Forellenhof Buhlbach - Hôtel Bareiss (צילום: BAREISS)

תיירות פוסט-קורונה

יצאנו לחוות את "תיירות היער", שחוזרת אל המקורות ומאפשרת להסתפק במה שיש. ומה שיש הוא, מתברר, הרבה מאוד. לא עוד בלינג־בלינג, לא עוד חג מולד נוצץ המעוטר בנסיעות ממקום למקום, אלא חוויה של חמישה כוכבים, שכוללת שבוע במקום אחד בלי לזוז תוך כדי צריכה של מה שיש לטבע להציע, אבל בסטייל. ולטבע הזה יש הרבה מה להציע מעבר לנוף מטריף של הרים המשובצים בבקתות כפריות, עננים שיורדים מהשמיים אל הקרקע, טבע פראי שכולל אוויר צח ושטחים אדירים שבהם מסתובבים מעט אנשים באופן יחסי.

הנתון האחרון רלוונטי בעיקר בהתחשב בעובדה שלפי הצפי גרמניה נמצאת לפני גל קורונה נוסף וקשה. בתקופה הראשונה של המגיפה הבינו בעולם התיירות שזו העירונית מורכבת ומסוכנת יותר מבחינת הסיכוי להידבק ולחלות. התחבורה הציבורית הצפופה וההומה, הערים שאליהן נכנסים בכל יום תושבים, עובדים ותיירים רבים, כלי הרכב שאינם תורמים למצב ההתחממות הגלובלית ולבזבוז אנרגטי - כל אלה עומדים בניגוד לשטחים הרחבים ביער ולמרחב הטבעי. גם באזורי המגורים בתוך היער השחור נערכו מבעוד מועד להקטין את התפשטות המגיפה עם עמדות אלוכג'ל אוטומטיות, צוות שעוטה מסיכות בכל זמן נתון והקפדה יתרה בקרבה למזון.

היער השחור נמצא בקצה הדרום־מערבי של גרמניה במדינת באדן־וירטמברג ותוחם בגבול עם שווייץ מדרום ועם צרפת (נהר הרן) במערב. אורכו 160 ק"מ, ורוחבו 30־60 ק"מ. ההרים שלו בגובה בינוני, והפסגה הגבוהה ביותר היא פלדברג ("הר שדה" בגרמנית). מעבר לעובדה שמדובר בפיסת טבע נדירה שנדמה שהזמן לא עבר עליה והיא שמורה מתיעוש, ליער השחור יש חשיבות כלכלית, שכן העצים במקום הם עצי האשוח המשמשים כחומר גלם. יש ביער תעשייה זעירה של זכוכית, ייצור שעונים (עם מוזיאון הכולל יותר מ־8,000 פריטים) ובעיקר תיירות.

בין ספא לפארק

מדובר במקום רומנטי במיוחד ואפשר ליהנות כאן מהטבע, ממפלי המים, מהאגמים הקטנים, מהכפרים הציוריים ובעיקר מהאוויר המושלם. תיירות המרפא מפותחת באזור, ומרחצאות הספא המפנקים, שמציעים טיפולים מקומיים (לדוגמה בעיר באדן־באדן, שרוב רובה מוקדשת לתיירות ספא), נמצאים תחת כל עץ רענן. תיירות המשפחות ביער השחור היא מהנרחבות בעולם, כך שמשפחות על כל דורותיהן יכולות להגיע ולשלב חופשת ספא עם ביקור בפארק אירופה האדיר, שפועל גם בימים אלה של חורף ושלג.

כיאה לתיירות היער, שמשלבת בין FEEL GOOD לקיימות, ובה משקיע משרד התיירות הגרמני, יש באזור יותר מ־350 בתי ספא וריזורטים שמתרכזים בקיימות ומשתמשים בתרופות מקומיות. הם גם מפנקים את האורחים בטבע במלוא תפארתו, שכולל שנים רבות של התנסות בבריאות מקומית. רמת המלונאות היא מהגבוהות בעולם, וכוללת ריזורטים של חמישה כוכבים עם מסעדות מכוכבות במישלן. זהו אזור שבו יש כשמונה כוכבי מישלן ושלושה מהם שייכים למסעדה של הריזורט BAREISS, שבה מגישים בין היתר מנות המבוססות על צמחים, על פרחים ואפילו על בשר של חיות שצדו בני המשפחה ביער.

Forellenhof Buhlbach - Hôtel Bareiss (צילום: BAREISS)
Forellenhof Buhlbach - Hôtel Bareiss (צילום: BAREISS)

בגד ים בשלג

Hermann Bareiss, שנולד כאן, נחשב כיום לבעלים של אחד מהמלונות הטובים ביותר בגרמניה. אמו הרמין הקימה לפני 70 שנה מקום קטן. בנה הפך אותו לריזורט אדיר שהולך ומתפתח תוך כדי שמירה על מאזן של קיימות, לפי הדרישה הגרמנית, לאחר שרכש את רוב הבתים של כפר ילדותו. הריזורט כולל את כל מה שצריך, כך שאין צורך לצאת מחוץ לתחומי הכפר וגם אין צורך להשתמש בכלי רכב.

אותנו, למשל, אספו (ואת כל האורחים במקום) במכונית פרטית מתחנת הרכבת של שטרסבורג לנסיעה לתוך היער דרך כפרים ונופים מרגיעים. הריזורט עצמו פרוס על רוב האזור וכולל וילות, דירות אדירות ממדים וחדרים קטנים יותר ליחידים, שגם הם מפנקים. מאחר שלא יצאנו מהאתר במשך שבוע שלם, הכינו לנו תוכנית מפנקת מהבוקר ועד הערב על טהרת היער וכל מה שיש לו להציע. הכל נמצא בתוך הריזורט ומאפשר חופשת חורף ארוכה יותר - דבר שחסך לא רק בהוצאות הנסיעה, אלא אפילו באריזה, מפני שאף שירד שלג, את רוב השהות שלנו במקום העברנו בבגדי ים.

בריכת הזרמים והמסאז'ים נמצאת תחת כיפת השמיים. יורד עלינו שלג, אבל חם לנו ונעים, משום שהבריכה מחוממת. יש במקום 13 בריכות, בהן בריכת זרמים, בריכת מי ים, בריכה טבעית שמתנקה הודות לצמחים שגדלים בה ובריכה רפלקסולוגית, כמו כמה חדרי חמאם בניחוחות ישנים שנרקחו מפרחים שגדלים ביער. הספא נפרס על שתי קומות, ומתבצעים בו טיפולים בצמחים שנקטפים מתוך היער בעזרת כפפות מיוחדות שמלטפות את העור. הילדים זוכים גם הם לטיפולי ספא עם קרם שוקולד חם שנמרח על הגוף.

כדי לצמצם צריכת דלק הקימו בתוך הריזורט שדרת חנויות שבתקופת חג המולד הופכת להיות שוק כריסמס ענק. לא עוד רגליים טובעות בשלג, קור וצפיפות. השוק והסוחרים מגיעים פנימה.

אחד הדברים שלא חסרים פה הוא אוכל טוב. חלק מתשע המסעדות הן מסעדת ציידים שמעוצבת כמיטב המסורת של היער השחור. מנת הדגל היא צבי שניצוד על ידי בני משפחת BAREISS, והוא מוגש ברוטב יין אדום עם דומדמניות מהיער ושפצלה, הפסטה הבצקית הגרמנית. מסעדת האח היא מסעדה אלגנטית, והמנות בה מעוצבות ומסוגננות וכוללות דגי פורל מחוות הפורלים שנבנתה במקום, מרק דלעת ערמונים עדין, מנות בשר ציד וקינוחי חג מולד העשירים בשוקולד ובפירות.

צוות של שפים מקומיים מבשל, והאופים במטבח מכינים פרצל על סוגיו השונים בכל אחת משעות היום. בשעה 16:00 האורחים מוזמנים לקפה ולתה בליווי מגוון עוגות, שהמלכה שבהן היא עוגת היער השחור - בסיס שוקולדי, מעליו קצפת שמדמה את השלג שיורד על פסגות העצים ודובדבנים אדומים.

אפשר ליהנות בחופשה הזאת עם ילדים ואף עם תינוקות בלי לפגוש אותם, משום שהריזורט כולל תינוקייה, בית ילדים ואפילו מתחם לנוער. לכל תינוק וילד מוצמדת מטפלת שדואגת לו מהבוקר עד שעות הערב המוקדמות. המטפלות דואגות לילדים לפעילויות יצירה, ספורט ומשחקים, והם יוצאים לפינת חי, רוכבים על סוסי פוני ומשחקים עם ארנבים ועם עיזים. בני הנוער ייהנו ממתחם עם שולחנות ביליארד, הוקי אוויר ו־X-BOX. בינתיים המבוגרים יכולים לנוע ברגל, לעשות הייקינג, לרכוב על אופניים או על סוסים ואפילו לחתור בקאנו תוך כדי ביקור בנופי טבע לאורך זמן ובאופן אינטנסיבי יותר מאשר בנסיעה במכונית.

שלושה מתחמי לוויין על ההרים במעמקי היער שייכים לריזורט, וכולם מכבדים קיימות וטבע. אפשר להגיע אליהם בהליכה רגלית, ברכיבה על סוסים או על אופניים. הראשון הוא מסעדת טיילים על הר בתוך היער, ושם אפשר לעצור באמצע טיול הייקינג ולאכול מנות מהמטבח הגרמני המקומי בסגנון פונדק.

השני הוא חוות דגי פורל טריים שמקפצים בבריכות במתחם בתוך היער ומגיעים היישר לצלחות המסעדה, כמו טארט בלהבות, שהיא הפיצה המקומית וכוללת דגי פורל, פורל על הגריל עם תפוחי אדמה חלוטים ומרק פורל העדין בטעמיו.

והשלישי הוא מורלוקוף, בית בן 300 שנה של המכשף ומגרש השדים המקומי שרקח שיקויים ותרופות והיה רופא הכפר. למקום ניתן להגיע בהליכה מודרכת מהמלון, שאורכת שעה ורבע, ולשמוע על חייהן המרתקים של הדבורים, ששייכות לכוורות הפרטיות במקום. הדבורים האלו מספקות דבש בטעם מיוחד ושונה, מאחר שהן גדלות בתוך יער עם מרקם אקולוגי שלא נפגע.

בסיום הביקור מוזמנים כל האורחים לקפה, לתה או לשוקו ולארוחת עוגות, בהן עוגת שזיפים, עוגת תפוחים עם שמנת חמוצה טרייה, מאפה מקומי מצמחי הגינה של מורלוקוף וכמובן עוגת היער השחור המפורסמת.

האגמים והנהרות הציוריים באזור מאפשרים לטייל, לחלום, להירגע וליהנות מהנוף ומהאוויר הצלול. מסלולי ההליכה נוחים, ולינה בסביבה כפרית אותנטית פשוטה וכן לינה בסביבה כפרית אותנטית יוקרתית מאפשרות חזרה ל־slow living, שמסמל במובנים רבים את הצניעות המאפיינת את תקופת פוסט־הקורונה. הטבע, היער והאזור העצומים, שגורמים לתחושה של מרווח ושל נשימה, מאפשרים מסע גילוי קיימות בשילוב בין טבע מוגן, שחזור של חן עתיק ויעד של חופשה שמסייעת להגן על ההתחממות הגלובלית ועל איכות הסביבה.

בשמלה תקופתית ובסינר לבן

ריזורט BAREISS (באתר האינטרנט www.bareiss.com) כולל 99 חדרים ב־40 קטגוריות שונות (230 מיטות, 250 אנשי צוות). אף על פי שמדובר בריזורט של חמישה כוכבים, הוא חלק מפורטפוליו המלונות של מדריך Relais & Châteaux ומחזיק במסעדת מישלן המעוטרת בשלושה כוכבים, הקו המנחה בעיצוב הוא סגנון הכפר הגרמני.

השמלות שלובשות עובדות המקום הן הדירנדל, שמלות תקופתיות של האזור, ומעליהן סינר לבן. הגברים בחליפת יער שחור צבעונית ומקורית. נדמה שהזמן קפא על שמריו, והתחושה היא שיש תמיד קצת יותר ממה שצריך, אבל לא יותר מדי. מקום נדיב בכל: בצבעים, בעיצוב, בבהירות, בשמחה. החדרים עצמם הם דירות או בתים משפחתיים בעלי הידור מאופק ומכובד.

שפת העיצוב והאדריכלות במקום משוחחת עם היער ועם צבעיו על טהרת הירוק והאדום ומתבססת על חומרים מקומיים, בעיקר עץ מהיער עצמו. את ריזורט BAREISS עיצב Hermann Bareiss. אומנם עמדו לרשותו האדריכלים והמעצבים הטובים באירופה, אבל הוא ששרטט את החזון שלו על דף נייר והוציא לפועל את העיצוב ואת הטקסטורות של השטיחים, של הווילונות ושל כיסויי המיטה.

בתקופת חג המולד בכל חדר יש עץ אשוח מקושט כדי להכניס את אווירת היער והחג לתוך החדר. עלות אירוח במקום בעונה הזאת עומד על כ־600 יורו לדירת משפחה במסגרת שהות קולינרית, שכוללת ארוחת בוקר בסגנון בופה חופשי שמשתרע על כמה אולמות וארוחות ערב אה לה קארט.