חנוכה עוד רגע פה ועלינו, ההורים והסבים, מוטלת המלאכה המורכבת של מילוי הלו"ז במהלך החופשה. הילדים, ששמחים לעוד אתנחתה ארוכה משגרת הלימודים, רוצים רק לצאת מהבית וליהנות מהזמן הפנוי.

מלבד הצגות חנוכה עתירות כוכבים, עונה זו של השנה אידיאלית לטיולים ברחבי הארץ. מזג האוויר הנפלא מאפשר לנו לצאת לחיק הטבע וליהנות מהנחלים הזורמים, מהפריחה החורפית ומהפעילויות הרבות שמוצעות ברחבי הארץ. קבלו מספר המלצות לפעילויות ייחודיות לחג.

מאירים את ירושלים

מוזיאון מגדל דוד, השוכן במצודת ירושלים, יציע סיורים לאורך חג החנוכה וחג המולד, בהם סיורי חנוכיות למשפחות ברובע היהודי וסיורי חג המולד ברובע הנוצרי שאורכם שעתיים.

סיורי החנוכיות, "להאיר את העיר", יתחילו במוזיאון, משם יעברו לסמטאות וחצרות הרובע היהודי לאורן של החנוכיות הדולקות בחלונות ובפתחי הבתים. במהלך ההליכה בסמטאות המוארות תוכלו לשמוע על הרקע ההיסטורי של החג ועל מנהגי החג ותשירו שירי חנוכה. את הסיור חותמים בתצפית לכותל המערבי.

במהלך סיורי חג המולד, "הכל מואר", תטיילו בסמטאות המקושטות של הרובע הנוצרי, תקבלו הסברים על החג ומקורותיו, תבקרו בחנויות ובדוכנים המוכרים קישוטים ותטעמו מהממתקים הייחודיים לכריסמס.

הסיורים במסגרת "להאיר את העיר" יתקיימו ב-19-22, 25 בדצמבר בשעות 16:30 או 17:00.
הסיורים בהרשמה מראש, מתאימים לגילאי 7 ומעלה. מחיר למשתתף: 55 שקלים, לפרטים ולהרשמה: tod.org.il/events
סיורי בוקר של "הכל מואר" יתקיימו ב-21, 23, 29-30 בדצמבר בשעה 10:00.
סיור אחר הצהריים של "הכל מואר" יתקיים ב-27.12 בשעה 17:00.
סיורי ערב של "הכל מואר" יתקיימו ב-20, 22, 24-25, 27-29 בדצמבר בשעה 20:00.
מתאים לגילאי 12 ומעלה. מחיר למשתתף: 80 שקלים, כולל טעימות, לפרטים ולהרשמה: tod.org.il/events

עששיות, יער ביריה קק''ל (צילום: אבי הירשפילד)
עששיות, יער ביריה קק''ל (צילום: אבי הירשפילד)

חם בחנוכה

כחלק מפסטיבל "חם בחנוכה", שמתקיים מדי שנה בחבל מודיעין, יתקיימו מגוון פעילויות לכל המשפחה, כשברקע אפשר לחוש ולדמיין את ההיסטוריה והמכבים מתעוררים לחיים. עם פתיחת הפסטיבל תוצב בכניסה לאתר קברי המכבים תחנת מידע עם הסברים והצעות לפעילויות השונות, כמו כן יוצעו סיורים מודרכים ללא תשלום שינסו להתחקות אחר תעלומת קברי המכבים.

גם בתל חדיד יערכו סיורים מודרכים בעקבות העתיקות ושרידי המצודה החשמונאית שנמצאה במקום. בנוסף, בחניון אנדרטת יהדות לוב, ליד יער בן שמן, יתקיים הפנינג ארכיאולוגיה שיכלול סדנאות והתנסות בחפירה והדגמת זהירות באש עם כבאית של קק"ל.

ברחבי הטבע שמסביב לקברי המכבים יתקיימו משחק ניווט למשפחות וחידון נושא פרסים, ובפארק נאות קדומים יערכו פעילות "בחזרה אל ארץ החשמונאים", שבמהלכה תשמעו על סיפורי המכבים ונס פך השמן. כמו כן, לאורך ימי החג יתקיימו הדלקות נר מיוחדות בקהילות ובאתרים השונים באזור, הצגות, ביקורים במחלבות, בחממות הידרופוניות, סדנאות יצירה ועוד.
הפסטיבל יתקיים ב-18-26 בדצמבר. לפרטים ולהרשמה: www.thm.org.il

חנוכה בצריף בן-גוריון  (צילום: צביקה שמעיה)
חנוכה בצריף בן-גוריון (צילום: צביקה שמעיה)

סיור בעלטה

בצריף בן-גוריון שבשדה בוקר יקיימו לכבוד חנוכה סיורים חווייתיים שבהם המבקרים יזכו לראות את החיים שניהל ראש הממשלה הראשון בשעות החשיכה. במהלך ימי החג יחשיכו את הצריף ויקיימו בכל שעה עגולה סיורי עששיות מודרכים. המטיילים יוכלו להשתתף גם בפעילות מיוחדת שתתקיים כחלק מ"שבוע מורשת" בנושא שירה עברית, שבה ישירו שירי מדבר עם שחקן ומוזיקאי ויכתבו שיר על הצריף הוותיק.

מטיילים עם מוגבלויות, כדאי לדעת שבמהלך החג יקיימו בצריף בן-גוריון שעות ביקור "שקטות" המיועדות למבקרים שדרושה להם סביבה יותר שקטה (בהרשמה מראש).
הסיורים יתקיימו ב-18-26 בדצמבר, שעות הפעילות משתנות מדי יום, ניתן להתעדכן באתר.
מחיר למשתתף: 20 שקלים למבוגר ו-15 שקלים לילד. לפרטים ולהרשמה: ben-gurion.co.il ,08-6560469

חנוכה בחבל מודיעין   (צילום: דודי לזר)
חנוכה בחבל מודיעין (צילום: דודי לזר)

באנו חושך לגרש

קרן קיימת לישראל תקיים מספר אירועים במהלך החג, בהם טיול משפחתי של כשעתיים וחצי לאור עששיות ביערות קק"ל. הסיורים יתקיימו בערבי חג החנוכה, ובמהלכם תוכלו לחוש וללמוד על חיי הלילה ביער, לשמוע סיפורי גבורה, אגדות וצ'יזבטים. בסוף הסיור תדליקו נרות חנוכה ותקנחו בתה צמחים. מתאים לגילאי 5 ומעלה.
מחיר למשתתף: 10 שקלים, בהרשמה מראש ב"קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550, או באתר salkkl.kkl.org.il

קטיף וסיור מודרך

ב"משק 77" במושב תקומה מזמינים משפחות עם ילדים קטנים להגיע וללמוד מעט על חקלאות בפעילות מרתקת שכוללת סיור לימודי בחממות אננס, בננה ופטל, קטיף תותים, הכנת שתילי תות, סיור מודרך בטרקטור בחממות המשק, קיר טיפוס ומתנפחים ועוד.
הפעילות תתקיים ב-19-23, 25-26 בדצמבר, מהשעה 10:00.
מחיר למשתתף: החל מ-20 שקלים, בהתאם לסוג הפעילות. לפרטים ולהרשמה: אתר עמותת תיירות שקמה בשור.

חנוכה בצפון הנגב - פסטיבל שמן הזית (צילום: אילון מלילנקוב)
חנוכה בצפון הנגב - פסטיבל שמן הזית (צילום: אילון מלילנקוב)

פסטיבל שמן הזית

מועצה אזורית שדות נגב תחתום את אירועי חנוכה עם פסטיבל שמן הזית, שייערך בביתן בית הבד ביושביה. במסגרת הפסטיבל, שכל כולו שיר הלל לשמן זית, יציעו דוכני מזון, סיורים בבית הבד של יושביה, סדנאות הפקת שמן זית והכנת פיתות בטאבון, יצירה מקרמיקה, ציור על קנבס, הכנת סביבונים מעץ ועוד.
הפסטיבל יתקיים ב-26.12, בשעות 10:00-16:30. מחיר למשתתף: 15 שקלים.

חלוצים, נרות ומים

בגן הלאומי גן השלושה (הסחנה), שבו המים שומרים על טמפרטורה קבועה של 28 מעלות, יחכו לכם בחג בריכות טבעיות ומתקני משחקים, לצד מוזיאון "עקבות בעמק". במוזיאון, שכולל שני אגפים, תמצאו אתר משוחזר של הראשון מיישובי חומה ומגדל (תל עמל), צריף מגורים משוחזר, מטבח וחדר אוכל וחצר עם כלי עבודה. המבקרים יוכלו להתלבש כחלוצים, "לעבוד" בחצץ ולכבס במכבסה ממש כמו באותם הימים.

האגף הארכיאולוגי כולל אולמות שבהם מוצגים פריטים עתיקים רבים הקשורים למורשת חג החנוכה ולמאור בעת העתיקה. משפחות עם ילדים יוכלו לצעוד ב"שביל נרות החרס" ולגלות נרות וכלי חרס נדירים. במהלך החג יתקיימו במקום גם סדנאות ליצירת פנסי פח ועוד.
מחיר למשתתף: 39 שקלים למבוגר, 24 שקלים לילד (5-14), סדנת הפנסים בתוספת 10 שקלים. לפרטים ולהרשמה: 04-6581017 ,[email protected]

אבינועם ישראלוב כלי כסף ויודיאקה (צילום: הדס אלדר)
אבינועם ישראלוב כלי כסף ויודיאקה (צילום: הדס אלדר)

עושים נסים

סיור חדש בעקבות יצרני החנוכיות והסביבונים הוותיקים של תל אביב, שבו תוכלו לשמוע את סיפור הנס של היזמת מיטל כץ ולפגוש את בעלי המלאכה האחרונים שעדיין מייצרים בעבודת יד סביבונים וחנוכיות.

בסיורים גם תוכלו לפגוש את אבינועם ישראלוב, אומן כלי כסף המייצר חנוכיות ומנורות מרהיבות, או את יעקב דבח, שמייצר סביבונים, מנורות וחנוכיות בציפוי כסף, זהב וברונזה; תוכלו לבקר בבית היציקה הוותיק לייצור סמלי החג מילמן דור ההמשך; להכיר את נפתלי חזן, מייסד שוק נחלת בנימין ונפח זכוכית המייצר סביבונים וחנוכיות ממחזור זכוכיות, וכמובן תטעמו סופגניות בעבודת יד.
הסיור יתקיים ב-20-21, 26 בדצמבר. מחיר למשתתף: החל מ-240 שקלים. לפרטים ולהרשמה: 054-2424412.

גן השלושה (צילום: עדי זלק וינר, זד פילמס)
גן השלושה (צילום: עדי זלק וינר, זד פילמס)

חנוכה עם אשכולות

ארגון אשכולות יערוך לאורך החג מגוון סיורים מודרכים לכל המשפחה. הסיורים יתקיימו בהשראת החג ויכללו בין היתר סיורים בעקבות גיבורי מחתרת ניל"י, סיור בעקבות יהודה המכבי בשפלת יהודה, סיור והדלקת נרות בכפר פקיעין, סיור חנוכיות בשכונות ירושלמיות ועוד.

בין הסיורים: סיור מעגלי בגלבוע שיעבור בחניון האירוסים והר ברקן, שבמהלכו ישמעו המשתתפים סיפורים מהתנ"ך על שאול וגדעון; סיור בנחל שילה וחורבת רפיד, שבמהלכו יסופר על חיי היהודים בבית שני ועל מלחמות המכבים בלבונה; סיור לעת ערב בפקיעין, שיתחיל בתצפית יפה על הכפר וימשיך אל מערת רשב"י, שבה על פי המסורת הסתתר מפני הרומאים.

המשתתפים ידברו על גבורה בימים ההם ובזמן הזה וידליקו שם נרות חנוכה. לאחר מכן יירדו אל מעיין הכפר, ישמעו סיפורים על העדה הדרוזית ומנהגיה ויבקרו בבית הכנסת העתיק ששימש את הקהילה היהודית בפקיעין.
הסיורים יתקיימו ב-21-22 בדצמבר. מחיר למשתתף: 10 שקלים ליחיד, ולא יותר מ-40 שקלים למשפחה. בהרשמה מראש. לפרטים ולהרשמה: 053-4683128.  

פקיעין (צילום: נפתלי פרידמן)
פקיעין (צילום: נפתלי פרידמן)