כשמדברים על צפון הארץ, אנשים נוטים להתפזר. יש מי שחוצה את השילוט לזכרון יעקב וכבר מרגיש שהוא הצפין ממש, ויש כאלו שאם הם לא הגיעו לקו הגבול הלבנוני, חשים שלא באמת יצאו מהמרכז. אם אתם מהסוג השני, בוודאי יצא לכם לבקר בחד־נס, אחד מהיישובים הוותיקים בגולן, הגובל בגדה המזרחית של הירדן.

היישוב הוא פנינה מקומית ואהוב מאוד על מטיילים באזור ועל כן יש בו שלל צימרים ואפשרויות לינה. בשל המיקום הגיאוגרפי שלו, הוא מציע אוויר נקי, נוף הררי והמון שלווה. כמו כן, הוא נקודת מוצא לעשרות טיולים בשמורות טבע, באתרים היסטוריים, בפארק הירדן ובנחלי הגולן האהובים: זוויתן, יהודיה, זאכי, מג'רסה ודליות.

אחד הדברים הראשונים שבו תיתקלו בכניסה ליישוב הוא שלטים שונים שמפנים לצימרים בשמות פסטורליים. דבר זה מעיד יותר מהכל על הפופולריות של היישוב ועל היותו עוגן תיירותי. מאחר שצימרים יש כאן כפטריות אחר הגשם, ההמלצה שלי היא לבדוק היטב ביקורות ברשת לפני שבוחרים מקום לינה. אני יכולה להמליץ על "תכלת - בית של חופש" - מתחם אירוח עם סוויטות בנויות מאבן ירושלמית. לכל מבנה אבן יש חצר פרטית עם בריכה חיצונית מחוממת או האט טאב. הצימרים מרווחים, ואף שמדובר בחלל אחד, יש בו חלוקה נכונה שמאפשרת ניתוק קל בין הסלון והמטבחון לאזור השינה. המיטה הזוגית נפתחת לעוד מיטה בגובה נמוך, כך שאם אתם מטיילים עם ילדים, זה פתרון נוח.

חוץ מזה, בחדר האמבטיה יש ג'קוזי זוגי (כנראה מאסט בכל צימר), פינת ישיבה מודולרית ופינת אוכל, יש טלוויזיה וחיבור אינטרנטי, והמטבחון מאובזר במכונת אספרסו. אם אתם רוצים לרבוץ בלי לעשות יותר מדי, החצר של הצימר מאוד פסטורלית ויש בה שכשוכית קטנה, מגוון פינות ישיבה, כך שבכיף אפשר להשתקע שם עם ספר וקפה. אם אתם בקטע של נפנופים ובשר, יש שם גם מנגל מובנה. חוץ מזה, לכל סוויטה יש חצר פרטית וכניסה נפרדת לפרטיות מלאה. בגזרת ארוחות הבוקר המפנקות - זה גם אפשרי, בתנאי שתתאמו מראש.

''תכלת - בית של חופש'' (צילום: מיטל שרעבי)
''תכלת - בית של חופש'' (צילום: מיטל שרעבי)

מחיר ללילה: החל מ־600 שקלים ללילה באמצע שבוע לזוג (לא כולל ארוחת בוקר), בסופ"ש – החל מ־800 שקלים ללילה לזוג (ללא ארוחת בוקר). ארוחת בוקר – החל מ־30 שקלים לג'חנון ועד 160 שקלים לארוחת בוקר מפוארת.

תכלת - בית של חופש: 050־6806813.
איך מגיעים: בווייז "תכלת בית של חופש".

טיול רייזרים
אחת הדרכים הכי טובות להכיר את האזור היא כמובן לרדת לשטח. סביב חד־נס יש לא מעט מסלולי הליכה, אך אין כמו נסיעה ברייזר כדי להגיע בזמן קצר לכל פלאי הטבע. חברת רייזר סטאר, שנמצאת ביישוב חד־נס, מציעה טיולי שטח בנהיגה עצמית. גיא זיו, שחי שנים בחו"ל, השתקע עם משפחתו בחד־נס לפני שנה. את רייזר סטאר הוא הקים לפני כחמישה חודשים, מתוך רצון להנגיש עבור המטיילים את הטבע. הוא מציע מגוון מסלולים לכל הגילים (מגיל 3), אשר עוברים בשמורת דליות ונחל הזאכי, כמו גם ספארי לילה בשפך הירדן. אם אתם בעלי ניסיון בנהיגת שטח, הוא גם מציע טיולים עם אופי אקסטרימי. כל הטיולים כוללים עצירה בנקודות עניין להסברים, קפה או תה כדי לחמם מעט את הגוף. אם אתם לא מפחדים מהקור, תוכלו גם לטבול בנחלים. הטיולים, אם תבחרו באחד פרטי או להצטרף לקבוצה, אורכים כשעה וחצי.

רייזר סטאר: 055־5502997.
איך מגיעים: בווייז "רייזר סטאר".

הרייזרים בשטח (צילום: מיטל שרעבי)
הרייזרים בשטח (צילום: מיטל שרעבי)

פארק הירדן
אם בכל זאת אתם רוצים להרגיש את הטבע ברגליים, יש לכם לאורך השנה לא מעט אופציות נהדרות שמתאימות למיטיבי לכת, אך גם למשפחות. ובתקופה הקרה, כשטיולי הליכה בנחלים פחות רלוונטיים, זוהי שעתם של הפארקים ושמורות הטבע שמשלבים נוף, מסלולי הליכה, אתרים ארכיאולוגיים ופינות חמד אינטימיות. כחמש דקות נסיעה מהיישוב חד־נס נמצא אחד הפופולריים בהם, פארק הירדן. הפארק משתרע על פני 1,000 דונם, וכבר משמו ניתן להבין שזורם בו אפיק של נהר הירדן.

בפארק יש מגוון מסלולים, חלקם מונגשים, המתאימים לכל המשפחה. בכניסה לפארק ניתן לקחת מפה שבה מפורטים המסלולים השונים. תוכלו לטייל בצורה עצמאית, לעצור לפיקניק בזולות קסומות, ואם אתם ממש חובבי טבע, תוכלו להתארגן גם על לינת שטח. אם אתם מגיעים בשעות אחר הצהריים, לא כדאי לפספס את פעילות "תופעת טבע" - סיור המשלב מופע אורקולי.
איך מגיעים: בווייז "פארק הירדן".

מה אוכלים
אי אפשר לומר שאזור חד־נס עשיר במסעדות, אך אם אתם מתניידים עם הרכב, תוכלו למצוא כמה הפתעות. נתחיל באחד הוותיקים, מבשלת הגולן שמציעה חוויה כפולה - מסעדה גדולה ומבשלת בירה. מבשלת הגולן נמצאת באזור התעשייה קצרין, והיא מציעה תפריט מגוון, כך שהוא מאוד מתאים גם למשפחות עם ילדים שכל אחד מהם מחפש כיוון אחר.

מבשלת הגולן הוקמה אי־אז ב־2006, כמסעדה שיש לה ברוהאוס (או ההפך, אתם תחליטו) שממנו יוצאות בירות ישראליות מצוינות. בתפריט שלה תמצאו מגוון מנות ראשונות כמו פרנה, חציל בלדי ופטריות מוקפצות, ומבחר מנות עיקריות, בהן נקניקיות דשנות, סטייק אנטרקוט וצלעות טלה, וכמובן המבורגרים. יש גם מנות צמחוניות ושלל סלטים, לנמנעים מבשר. המנות כאן לא מתוחכמות, אך הן בהחלט מנחמות וסוגרות פינה כשמטיילים באזור. מה שכן, הן מאוד גדולות ומשתלבות מעולה עם הבירה הקרירה.

מבשלת הגולן: 04־6961311.
איך מגיעים: בווייז "מבשלת הגולן".

מבשלת הגולן (צילום: מיטל שרעבי)
מבשלת הגולן (צילום: מיטל שרעבי)

תאי מרקט
אם אתם מטיילים בסוף שבוע, אז במושב רמות, מרחק נסיעה של כ־20 דקות מחד־נס, מחכה לכם הפתעה מושלמת. פופ אפ של אוכל תאילנדי במושב רמות. את תאי מרקט, שפועל בשישי־שבת, הקימו בני הזוג נועה ואלה, וממיזם שאמור היה להיות זמני נראה שהם דווקא בדרך לכבוש את הצפון.

הסיפור של נועה ובן זוגה אלה מתחיל כמו תמיד בסיפור אהבה. השניים הכירו בדוכן ירקות אסייתיים בשוק הכרמל, שם עבד אלה. נועה גדלה כל ילדותה במושב וזכתה לטעום את מאכלי המטבח התאילנדי בזכות מהגרי העבודה שעבדו בחקלאות אצל הוריה והפכו לחלק מהמשפחה. את הטעמים התאילנדיים היא מעולם לא שכחה, וכאשר הייתה צריכה לארגן לחברה שחוגגת מסיבת רווקות סדנה של אוכל תאילנדי, היא גייסה את אלה, שעזר לה להשיג חומרי גלם איכותיים. מאותו רגע כל החלקים התחברו למקומם והם הבינו שזהו ייעודם. הצעד הראשון היה לפתוח פופ אפ של אוכל תאילנדי במועדון של המושב, מה שהתברר כהחלטה נכונה, כי בתוך שעתיים נגמר להם האוכל. הם גדלו לאט ובטוח, עד שהחליטו להעתיק את הפעילות לחצר ביתם - שם הם פועלים עד היום והישיבה היא בחצר.

תאי מרקט (צילום: נועה אזולאי)
תאי מרקט (צילום: נועה אזולאי)

תוך כדי כך נועה המשיכה לעבוד באמצע השבוע בהייטק בתל אביב, ואלה המשיך עוד זמן מה בשוק. כשבתם יולי נולדה, שניהם בחרו לצאת לחופשת לידה, בלי להפסיק להפעיל את תאי מרקט בסופי שבוע. מאז הם פועלים בכל שישי ושבת (למעט סופ"ש אחד בחודש), שעליו הם מעדכנים בעמוד האינסטגרם שלהם.

את המרכיבים שבהם הם משתמשים הם מגדלים בגינה ובפרדס שלהם, כשחלק מחומרי הגלם והתפריט משתנים, בהתאם לעונה. לפני כל סופ"ש שבו תאי מרקט פתוח הם מפרסמים את התפריט באינסטגרם ובפייסבוק. בגדול תוכלו למצוא שם מנות תאילנדיות קלאסיות, עשויות בדיוק ובנדיבות, כשהחלוקה היא לסלטים, מנות ווק וקארי.

תאי מרקט: 053־7315125.
איך מגיעים: בווייז "תאי מרקט".