דרך המשי" ההיסטורית הייתה נתיב סחר עתיק שהשתרע מסין לאיטליה. בנוסף להעברה של סחורות, המסלול תרם רבות לחילופי תרבות ודתות. ההיסטוריה היהודית שזורה גם היא במדינות אלה, ואת העדות לכך ניתן לראות באתרים היסטוריים יהודיים רבים הפזורים במדינות ברחבי אסיה. כעת, מיזם תיירותי חדש מנסה להאיר ולהנגיש אותם למטיילים.

אתמול (שלישי), נחשף במסגרת תערוכת התיירות השנתית IMTM 2023, פרויקט "דרך המשי היהודית" של World Jewish Travel. ארגון World Jewish Travel  הוקם כמלכ"ר לפני יותר מעשור על ידי ג'ק גוטליב, כניסיון לחזק את השורשים התרבותיים של העם היהודי במדינת ישראל ובתפוצות. 

פרויקט "דרך המשי היהודית" פועל כבר כיום בחמש ערים באסיה. באמצעותו ניתן לאתר מקומות חשובים, בתי כנסת, מוזאונים, אנדרטאות ועוד, בנתיב ההיסטורי שעבר בין היתר באיזמיר שבתורכיה, טיביליסי בג'אורגיה, באקו באזרביג'אן, בוכרה באוזבקיסטו  וקוצ'ין בהודו. הפרויקט כאמור מתקיים כרגע רק באסיה, ובהמשך צפוי להתרחב לעוד מדינות.

הספרייה הלאומית-הפרלמנטרית של טביליסי (צילום: בית-ישראל)
הספרייה הלאומית-הפרלמנטרית של טביליסי (צילום: בית-ישראל)

הפרויקט התאפשר תודות לשיתוף פעולה עם המדינות והשגרירויות בארץ ובמדינות בהן הוא פועל, ומטרתו לספק מידע אודות האתרים היהודים לאורך דרך המשי ולהעשיר את התוכן היהודי וההיסטורי עבור המטיילים במדינות אלו. כך למשל יוכלו מטיילים במדינות אלה, לקבל בפורטל קישור לבלוגים וספרים דיגיטליים על סיפורה היהודי של כל עיר, בניית מסלולים, לקבל המלצות על מסעדות, מלונות ומדריכים מקומיים שמכירים את הסיפור של יהודי האזור. 

ג'ק גוטליב, נשיא ומייסד World Jewish Travel :  "המיזם הייחודי שהקמנו מהווה למעשה מעין TRIP ADVISOR יהודי המסייע ליהודים מישראל ומהעולם להתוודע לאתרים היהודים ברחבי הגלובוס ולהנות מחוויה תיירותית, תוך חיבור לשורשים ולתרבות היהודית. בעקבות הסכמי אברהם, הישראלים מגלים מדינות חדשות וחוזרים לטייל במדינות שהיו פחות נגישות עבורם. כך נוצר צורך במידע איכותי, במיוחד אודות אתרים יהודיים, שהביקור בהם מעניק חוויה מקומית אותנטית. דד כה התמקדה WJT בתיירות המורשת היהודית באירופה. כעת מפנה WJT את תשומת לבה לסיפור היהודי הנשכח של אסיה והמזרח הקרוב - דרך המשי היהודית".

פרטים על האתרים: https://www.worldjewishtravel.org/dynamic-page/?id=43238