בעיצומו של חג הכלניות שצובע באדום את צפון הנגב, אפשר להודות בפה מלא שהמרבדים האדומים הם רק תירוץ להגיע ולפגוש את האנשים הנפלאים שבחרו לבלות את חייהם באזור הכי נפיץ בארץ. עוטף עזה, שמתמלא בסופ"שים של פברואר במטיילים למרות חוסר הוודאות שמביא איתו המצב הביטחוני, הוא מקום נהדר להיזכר ולראות מה באמת עברנו מהשנים של קום המדינה ועד היום. ללמוד מהי חלוציות ואיך מגשימים את החזון הציוני. מאחר שכל אזור העוטף עשיר באתרי מורשת, אתרי הנצחה ומרחבים אינסוף, הנה כמה אפשרויות לבילוי יום במהלך פברואר ובכלל.

"חג הכלניות" של צפון הנגב: פסטיבל דרום אדום יוצא לדרך

בארות יצחק הישנה

אתר בארות יצחק הוא נקודה מצוינת להתחיל בה כל טיול באזור. בלב השדות החקלאיים ניצב מגדל מים ישן, שמשמש כעד יחיד ומיותם למה שנותר מהיישוב היהודי שהוקם בנגב לפני קום המדינה, ולימים הועתק לאזור יהוד.

אל המגדל תגיעו בעזרת שביל מוסדר מוקף בצמחייה. לאורכו של השביל יש שילוט המסביר ומתאר את כל מה שקרה כאן במלחמת העצמאות, וההחלטה הלא פשוטה שקיבלו תושבי בארות יצחק לאסוף את מיטלטליהם ולעבור למקום אחר - רחוק ככל שניתן מעזה.

המיקום האסטרטגי של המגדל מאפשר לראות נוף פנורמי של האזור כולו - מבארי שנמצא מדרומה, דרך החממות של יישובי האזור, הבתים בעזה, מעבר קרני ומעבר נחל עוז שאינם פעילים עוד, ועד קיבוץ נחל עוז הוותיק של הנח"ל, שהוקם כשלוש שנים לאחר קום המדינה. הקיבוץ, שהיה בין הראשונים שהקימו גרעיני הנח"ל, נמצא מול שכונת שג'אעייה העזתית. עוד ניתן לראות בתצפית את הקיבוצים כפר עזה, סעד ועלומים.

קצת על בארות יצחק הישנה: הקיבוץ הוקם בידי גרעין של הפועל המזרחי לזכר הבארות שחפר יצחק בנגב ועל שמו של הרב יצחק ניסנבוים. חברי הקיבוץ הצליחו להפריח את האזור ולהקים לעצמם בית ראוי ותוך כדי כך להילחם על זכותם להתיישב באזור. במלחמת העצמאות הם אף לקחו חלק פעיל בייצור כלי נשק ועמדות מגן. במאי 1948, בעת הפלישה המצרית לתחומה של ישראל, בארות יצחק הופצצה מהקרקע ומהאוויר. בעוד חברי הקיבוץ דאגו לפנות את הנשים והילדים, נשארו בשטח לוחמים שניסו לשמור על הבית. ב־15 ביולי, אחרי חודשים לא פשוטים ומאבק איתן, המצרים הצליחו לפגוע במגדל המים, מה שהוביל להצפה, לפגיעה בשדות ובתחמושת ולבסוף גם לקרב שבו נהרגו מספר תושבים, עד שהוחלט לסגת. אחרי המלחמה החליטו חברי הקיבוץ לא לחזור לאזור ובהמשך הקימו קיבוץ חדש.

איך מגיעים: בווייז "בארות יצחק הישנה – מגדל המים".

האתר פתוח כל השבוע ללא תשלום.

בארות יצחק הישנה  (צילום: מיטל שרעבי)
בארות יצחק הישנה (צילום: מיטל שרעבי)

על הגבול עם יפעת

כשמטיילים באתרים וקוראים את השלטים, לעתים הרבה פריטים הולכים לאיבוד וקשה להיכנס להווי, לכן אני מאוד ממליצה לא לשלול טיול מודרך באזור. יש המון אנשים מוכשרים באזור שמציעים טיולים מודרכים מרתקים, אחת מהן היא יפעת בן שושן, תושבת נתיב העשרה. יפעת מארחת קבוצות ומשפחות בנתיב העשרה, עורכת להן סיור ברחבי המושב ומספרת איך זה לגדול במקום שפתאום הפך לאזור גבול, איך היא מגדלת כאן את ילדיה, מדוע חזרה לגור כאן על אף המצב הביטחוני, איך שכנעה את אמנון, בעלה, שכאן הכי טוב ואפילו בנו כאן את ביתם לפני שנה.

יפעת מדברת על כל תחומי החיים לצד האתגרים הביטחוניים. בנוסף, היא מובילה סיורים של יום שלם בעוטף עזה, כולל בעיר שדרות, שהצליחה להפתיע את כל מי שביקר בה עד כה, קפיצה לתצפיות נוף, מוקדי פריחה, קיבוץ נחל עוז ובו מרכז מבקרים חדש (עוז בנגב), בארות יצחק הישנה, חץ שחור, מעבר ארז וכמובן נתיב העשרה. הסיפורים בסיורים של יפעת נוגעים בהיסטוריה, אקטואליה, מורשת, טבע וקולינריה. אם תצאו מהסיור רעבים, היא כמובן האדם הנכון לשאול על המלצות אוכל באזור.

לפרטים נוספים: 6700333 - 054

אחד המקומות שלא כדאי לפספס בטיול באזור, גם אם אתם מטיילים עצמאית, הוא נתיב לשלום במושב נתיב העשרה. זאת דרך לראות איך עושים מלימון לימונדה, מאחר שתושבי המושב מצאו דרך אופטימית במיוחד להתמודד עם חומת הגבול המגושמת שעוברת לצד ביתם. "נתיב לשלום" הוא בעצם השם הנבחר ליצירת פסיפס מקסימה ומרגשת שתוכלו לראות על חומת הגבול המפרידה בין ישראל לרצועת עזה. הפסיפס הוא הדרך לעורר תקווה ולהזכיר להם ולמבקרים שעל אף האירועים הביטחוניים הפוקדים אותם בכל פעם שהגזרה מתחממת, יש אור בקצה המנהרה.

יפעת (צילום: סלפי)
יפעת (צילום: סלפי)

שוק האיכרים

אם אתם מטיילים באזור בפברואר, בתקופת פסטיבל "דרום אדום", כדאי שתדעו שבכל שבת מתקיים בנתיב העשרה שוק איכרים במשתלת בן בן. במשתלה יש צמחים שמיובאים מהולנד וצמחים שהם מגדלים במקום. כאמור בכל שבת במהלך פברואר יתקיים שוק איכרים עם פעילויות לילדים ושלל דוכנים שמציעים תוצרת חקלאית מקומית, דוכני קפה, מאפים, ג'חנון ופיצה. בין הפעילות שיוצעו לילדים: מתנפחים, קעקועים ופעילות מחזור והפתעות נוספות.

הכניסה חינם, הפעילויות בתשלום. פרטים: 7295708 - 077

פריחה, עוטף עזה (צילום: מיטל שרעבי)
פריחה, עוטף עזה (צילום: מיטל שרעבי)

נוריתא

לא רק תוצרת חקלאית משובחת אפשר למצוא בעוטף, אלא גם אנשים מיוחדים שהולכים עם יצר היזמות שלהם עד הסוף. כמו למשל נורית פינלי, שהגשימה חלום ישן, והחליטה לפתוח את עגלת הקפה נוריתא. עגלת הקפה שלה פתוחה מדי שישי, ובמהלך פסטיבל "דרום אדום" גם בשבת. נורית ידועה באזור בזכות אהבתה לאירוח. התפריט מתבסס על מנות כמו קרואסון סלמון, כריך מוצרלה ואפרסמון, מאפים, קישים, סלטים ומתוקים. וכמובן קפה. נוריתא ממוקמת בקיבוץ בית קמה, מקום מגוריה, אך במהלך הפסטיבל העגלה תנדוד בין מיקומים שונים. כדאי להתעדכן בטלפון או ברשתות החברתיות.

לפרטים נוספים: 7295746 - 077

נוריתא (צילום:  אורי פינלי )
נוריתא (צילום: אורי פינלי )

אביאל זגרון

לאחר שצפה בסדנאות המתמלאות שמקיימת אשתו, האומנית הדס זגרון, החליט אביאל זגרון שגם הוא רוצה. ממש לאחרונה התחיל לקיים בסטודיו שלו במושב תקומה, סדנאות עץ חווייתיות, תוך לימוד טכניקות עבודה שונות. בסדנה אצלו אתם תשייפו, תבריגו ותצבעו מוצר עץ לבחירה מתוך מגוון אפשרויות כמו מדפים בצורות מיוחדות, ארגזי עץ לאחסון, מתלים למפתחות, מוביילים, שעונים, ועוד אביזרים שונים לבית. את מה שתיצרו תוכלו גם לקחת איתכם הביתה מיד בתום הסדנה.

מתאים לגילאי 6 ומעלה, משך הסדנה כשעה, מחיר: 155 שקלים למשתתף בהזמנה מראש. מושב תקומה.

לפרטים נוספים: 7295758 - 077

אביאל זגרון  (צילום: הדס זגרון)
אביאל זגרון (צילום: הדס זגרון)