אין שידוך מוצלח יותר מזה של טבע ואוכל, ויעידו על כך אלפי המטיילים שמבזבזים זמן יקר בחיפוש אחר מסעדות ומקומות עצירה בין שלל מסלולי הטיולים, ולא פעם נאלצים להסתפק בנשנושים קלים שהם ארזו לפני שיצאו לדרך. החיפוש הזה אחר מקומות טובים לאכול הוביל לכך שרגע לפני האביב, כשפריחת השקדיות עדיין פה ומטיילים רבים פוקדים את אזור מטה יהודה, בשלנים ובשלניות מחבל הארץ הציורי פותחים את ביתם ולבם ומציעים הצצה קצרה וטעימה במיוחד אל האוכל האהוב עליהם.

כל זה קורה כחלק מפסטיבל האוכל הכפרי, שמתקיים מדי שנה בחודש מרץ. בעקבות הפסטיבל, שמתקיים זו השנה ה־23, לא מעט בשלנים ובשלניות ביתיים גילו את ייעודם ופתחו בקריירה חדשה שמעסיקה אותם כל השנה. הפסטיבל יתקיים בין 9 במרץ ל־1 באפריל, והשנה הצטרפו לבשלנים הוותיקים בשלנים חדשים, מומחי התססה, מלקטים, אופים ובשלנים טבעוניים. זוהי הזדמנות נהדרת לערוך מסע חובק עולם, בלי לצאת מגבולות הארץ, ולקבל הצצה למטבחים השונים - מארגנטינה ועד הודו - בכמה שעות. וכדי לנסות לטעום ממטבחים רבים ככל האפשר, בימי שישי במהלך הפסטיבל יתקיימו סיורים קולינריים מודרכים.

יקב כרם ברק – בקוע

אבל רגע לפני שמדברים על אוכל, אסור לשכוח שמטה יהודה הוא חבל ארץ שמזוהה יותר מהכל עם היין האיכותי שלו. בין היישובים של מטה יהודה ישנם לא מעט יקבי בוטיק מצוינים, שאליהם עולים לרגל חובבי יין מכל רחבי הארץ. אחד הוותיקים והטובים, שאירועי השישי שלו סולד אאוט כמעט תמיד, הוא יקב כרם ברק.

כרם ברק (צילום: מיטל שרעבי)
כרם ברק (צילום: מיטל שרעבי)

את יקב הבוטיק הקימו בני הזוג יוסי ויעל רוזנברג לפני יותר מעשור. היקב, שנקרא על שם בנם הבכור ברק, שנפטר ממחלה, מייצר 20 אלף בקבוקים בשנה. היינן הוא יוסי, שהתחיל את הרומן שלו עם עולם היין בשנת 2003, בניסיון למצוא תחביב זוגי משותף לו וליעל. את מה שהחל כתחביב הוא שכלל לרמת מקצועית ובמהלך השנים למד והשתלם בקורסים מקצועיים, ולמד ייצור יין במכללת תל חי.

את הצעד המשמעותי בעולם היין בני הזוג עשו בשנת 2011, כשהחליטו לצאת מגבולות רמת גן - שם הם גרים עד היום - לקנות משק במושב בקוע ולנטוע שם כרמי יין. בתחילת הדרך הם נטעו שבעה דונם - כיום יש להם 25 דונם והיד עוד נטויה. בכרמים שלהם גדלים 11 זני ענבים, שמהם הם יוצרים מגוון גדול מאוד של יינות, כך שלצד היינות האדומים והלבנים הקלאסיים, הם מנסים כל הזמן לחדש ויוצרים גם יינות אנדמיים, יינות כתומים ומבעבעים. 

יוסי רוזנברג, כרם ברק (צילום: מיטל שרעבי)
יוסי רוזנברג, כרם ברק (צילום: מיטל שרעבי)

מאחר שזה יקב משפחתי, ניתן להרגיש את הטאץ' האישי בכל מקום, אם זה בשימוש שהם עושים בציורי קומיקס שיצר בנם ברק בילדות כלוגו של סדרת ״דרגון באני״ שלהם, ואם אלה האיורים המקסימים של בתם הילה בתוויות של ה"פט נאט" - יינות מבעבעים, מאוד פרשיים וצעירים.
חוץ מיין טוב, היקב מציע סלסילות פיקניק במהלך כל השבוע. הסלסילות עולות 220 שקלים וכוללות מגוון נשנושים, בקבוק יין וטעימות יין. 

במהלך חודש הפסטיבל הם יציעו בימי שישי אירוח חלבי עם אוכל ויין ללא הגבלה ב־150 שקלים לאדם ו־80 שקלים לילד (הרשמה דרך אונטופו), בערבי חמישי הם מתכננים חגיגת בשרים מהמעשנה ויין ללא הגבלה, כשברקע מוזיקה חיה, במחיר של 285 שקלים לאדם (הרשמה דרך אונטופו).

איך מגיעים: בווייז "יקב כרם ברק".

פרטים נוספים: 6288591 - 052

פסטיבל האוכל הכפרי באזור מטה יהודה (צילום: קיץ ברבנר)
פסטיבל האוכל הכפרי באזור מטה יהודה (צילום: קיץ ברבנר)

האמפנדס של סופי

הקונספט של סלסילות פיקניק ואכילה בשטח התפתח מאוד בזמן הקורונה. יקב כרם ברק הוא רק אחד מהעסקים המקומיים שמציע סלסילות מלאות בכל טוב. אם אתם רוצים למלא את הסלסילה שלכם בטעמים מהמטבח הלטיני, כדאי שתכירו את סופי מסלטון, הבעלים של קייטרינג פיאסטה.

סופי, שגילתה כבר בגיל צעיר את אהבתה למטבח, מכינה אוכל אותנטי עם טאץ' לטיני. סופי עלתה בגיל צעיר מארגנטינה וחיה שנים בקיבוץ. היא עשתה את הצעדים הראשונים שלה במטבח של הקיבוץ, וכשהבינה שהייעוד שלה הוא המטבח, עשתה סיבוב בעולם ועבדה במטבחים שונים, ואפילו הייתה שפית בסירה בקאריביים. בשנים האחרונות היא מתגוררת בטל שחר ועושה קייטרינג לאירועים קטנים, ארוחות חלביות וארוחות אסאדו בשטח.

פסטיבל האוכל הכפרי באזור מטה יהודה (צילום: קיץ ברבנר)
פסטיבל האוכל הכפרי באזור מטה יהודה (צילום: קיץ ברבנר)

בפסטיבל היא תציע אמפנדס מארץ מולדתה ארגנטינה. אמפנדס מבצק פריך במילוי בשר, במילוי מנגולד־ריקוטה־פרמזן, ובמילוי בצל עם גבינות. אפשר להתאים לאמפנדס גם יין של יקב וינשנק מטל שחר. אם תזמינו יותר משני מארזים, היא גם תפנק אתכם בעוגיות מעשה ידיה. מארז של 10 אמפנדס - 120 שקלים, בטייק אוויי בלבד ובתיאום של לפחות שעתיים מראש.

תוכלו לקחת את האמפנדס שלה ולערוך פיקניק בנחל שורק, תחת עץ השיזף המפורסם. השיזף הענקי, שסביבו יש שישה שולחנות פיקניק, נמצא מדרום לטל שחר. לשיזף היפהפה יש שש זרועות שמספקות המון צל וסביבו יש פריחה עונתית יפהפייה.

איך מגיעים: חוצים את מושב טל שחר ויוצאים מהשער הדרומי. אחרי כקילומטר פונים ימינה ונוסעים לצד נחל שורק. העץ נמצא כ־400 מטרים משם, ואי אפשר לפספס אותו.

פרטים נוספים: 7987768 - 052

סופי (צילום: מיטל שרעבי)
סופי (צילום: מיטל שרעבי)

הריקשה – מושב תעוז

בחאן מילכה שבמושב תעוז תוכלו להרגיש כאילו קפצתם לרגע להודו. במסעדה, שלרגע נראית כאילו הועתקה מהכפרים ההודיים, פתחה תום דרור לפני שנה וחצי את מסעדת "ריקשה". במסעדה יש מקומות ישיבה על מזרנים דקים, שולחנות נמוכים ואווירה הודית קלאסית. ב"ריקשה" תום יצרה מטבח שמשלב בין האוכל ההודי לקוצ׳יני, שבו תמצאו מנות מתובלות בסגנון ייחודי.

המסעדה פתוחה בימי שישי, ובשאר השבוע דרור מארחת קבוצות. בפייסבוק היא מפרסמת מדי פעם אירועים ייחודיים שהיא עורכת במהלך השבוע, ערבי מוזיקה הודית ועוד. החודש היא מתכננת לערוך ערבי משתה במהלך ימי חמישי של הפסטיבל, בשילוב מוזיקה אותנטית וארוחה שכוללת כ־13 מנות, המתפרשת על פני שעה וחצי. ערב שכזה יעלה 150־200 שקלים, תלוי בתפריט של אותו ערב.

פסטיבל האוכל הכפרי באזור מטה יהודה (צילום: קיץ ברבנר)
פסטיבל האוכל הכפרי באזור מטה יהודה (צילום: קיץ ברבנר)

ב־8.3, לכבוד יום האישה, תום תערוך משתה עם תפריט פתוח והופעה של הרכב טריו בהובלת נטע עיני (שירה), עדי קראוס (שירה וטמפורה) ותמר קלופר (טבאלה), שינגנו מוזיקה הודית קלאסית. 

בימי שישי של הפסטיבל היא תציע תפריט משתנה, ואפשר יהיה לשבת במסעדה או לקחת אוכל לדרך. כמו כן, בכל שישי ניתן למצוא אצלה דוכני תכשיטים מהודו ובגדי יד שנייה.

פרטים נוספים: 2400863 - 054

הריקשה (צילום: מיטל שרעבי)
הריקשה (צילום: מיטל שרעבי)

מטבח משלהן

עוד דרך לציין את חודש האישה הבינלאומי: במתחם האירוח סיטופיה שבכפר אוריה יארחו את השף־קונדיטורית רותי אוליבר ומשתתפת "מאסטר שף" תאיר מורדוך, באירוע שישי בצהריים. במרכזו של האירוע יעמוד הספר "מטבח משלהן" - ספר בישול שמאגד שיתוף פעולה מרגש בין איגוד מרכזי הסיוע לעורכת יעל כלב, שבו משתתפות בהתנדבות 50 נשות אוכל ישראליות. מדובר בספר מקסים שכל ההכנסות שלו עוברות לטיפול ולמניעה של אלימות מינית. כמו כן, במהלך האירוע תשמעו הרצאה של מורדוך בנושא "חלומות שחייבים להגשים". בגזרת האוכל, אוליבר תגיש בראנץ' עשיר שילווה ביין. יום שישי, 31.3, 11:00־13:00.

פרטים נוספים: 9949300 - 054

מטבח משלהן (צילום: מיטל שרעבי)
מטבח משלהן (צילום: מיטל שרעבי)