רגע לפני שניפרד מהחורף וניכנס לאביב, קבלו הזדמנות מצוינת ליהנות מקצת ירוק בעיניים - והפעם לא רחוק מהמרכז. בימים אלה נמצא בשיאו פסטיבל "ירוק ולא רחוק" באזור שפלת יהודה, ובמסגרתו מתקיימים פעילויות ואטרקציות המתאימות לכל המשפחה, צעדות וסדנאות במרחבים הכפריים וסיורים מודרכים באתרי מורשת. לחובבי האוכל מחכה גם מגוון של מוקדים קולינריים מפתיעים.

הפסטיבל מתקיים בשלושת סופי השבוע האחרונים של חודש מרץ. במסגרת הפסטיבל, בשבת 18 במרץ, לדוגמה, מתקיים אירוע בתים פתוחים בקיבוץ בית ניר. בסוף השבוע שלאחריו (23־25 במרץ) יתקיים סיור במצודת גלאון בשיתוף עם רשות העתיקות, שוק איכרים בבאר טוביה, סיור חווייתי בכפר האתיופי "כפר ביתא ישראל", וכמו כן, בשלנים ושפים יציעו מארזי פיקניק ויבשלו ארוחות בשטח. הנה טעימה מהאטרקציות שמחכות לכם:

ג'ויס בביצרון

אין כמו לפתוח את הבוקר בטבע - בעיקר אם מתלווים לזה מאפים טובים וקפה משובח. במושב ביצרון הסמוך לגדרה תמצאו את "ג'ויס", קונדיטוריית בוטיק שגובלת בנוף פתוח וכרמים, שאותה הקימו בני משפחת דדון, במבנה ששימש בעבר כרפת. אם השם של הקונדיטוריה נשמע לכם מוכר, אולי זה כי בעבר המקום תפקד כמסעדת בשרים שהייתה פופולרית מאוד בסופי שבוע, אך לא עוד. כמו הרבה מסעדנים, תקופת הקורונה הייתה מטלטלת וגרמה להם לחשוב על שינוי.

ג'ויס בביצרון (צילום: מיטל שרעבי)
ג'ויס בביצרון (צילום: מיטל שרעבי)

את הבשרים הם החליפו בגבינות ובמאפים, וכעת הם פועלים כבייקרי כשר בלי הגשה. זה אומר שכל אחד יכול להגיע, לבחור מהוויטרינה ככל העולה על רוחו ולשבת במרפסת הצופה אל הנוף או ליד שולחנות קק"ל הסמוכים לכרמים. אין פה תפריט קבוע, אך יש תמהיל מוצרים שתמיד תמצאו, כמו קישים, לחמים, בריושים, מאפים מלוחים עם גבינות, סלטים, פלטות גבינות ולאחרונה גם גלידה ביתית. חוץ מזה, לג'ויס יש יקב פרטי המייצר 5,000 בקבוקים בשנה - הרוב רוזה ויין אדום, הכל מ־3.5 דונם של הכרמים שלהם.

חוויית הישיבה במקום כיפית ומאוד צ'יל, אך יש להם גם אתר שממנו אפשר להזמין שליחות, אם במקרה אתם מתארחים באזור ולא רוצים לקפוץ.
הוותיקים 54, ביצרון. פתוחים: שני עד שישי. פרטים נוספים: 8672211־08.

יקב חיטים בנווה מבטח

במושב נווה מבטח הפסטורלי נמצא אחד מיקבי הבוטיק המצליחים באזור - יקב חיטים. את היקב הקימו עצמון ושרית חג'ג', במשק המשפחתי שלהם. עצמון (גנן) ושרית (אגרונומית), פתחו את היקב שלהם אחרי נסיעה זוגית לדרום אפריקה בשנת 2010. אפשר לומר שהרומן שלהם עם עולם היין התחיל ממש במקרה, כשבמסגרת טיול אקזוטי הם הלכו לראות אריות לבנים שגודלו בתוך יקב. עם כל הכבוד למלכי הג'ונגל, הם נשבו בקסמי היין הנפלא ששתו. אז אחרי שיצאו מאוהבים מהיקב, הם החליטו ללכת ולעשות יין בארץ.

הם קנו משק בנווה מבטח ושתלו כרמים, וכיום מתמקדים רק ביין. מרכז המבקרים של היקב צופה אל הכרמים. לבני הזוג יש שמונה דונם של כרמים, שבהם ניתן לראות כבשים מתוקות שמדשנות ומטפלות בעשבייה כחלק מהניסיון לטפח כרם אקולוגי ככל האפשר. בכרמים שלהם הם מגדלים מרלו, שירז, פינוטאז' וקברנה, מהם הם מייצרים 6,000 בקבוקים בשנה - ארבעה יינות זנים ובלנד אחד, שני סוגי רוזה, בלאנד דה נואר ויין כתום.

מחירים: יינות: 100־300 שקלים, פלטת נשנושים - 70 שקלים, פלטת גבינות - 100 שקלים. במסגרת הפסטיבל, ביום שישי 24 במרץ, הם יערכו סיורים וטעימות ביקב.

מורג 24, נווה מבטח. פתוחים: רביעי־חמישי, 10:00־18:00, שישי, 10:30־16:00. בתיאום מראש. פרטים נוספים: 4454646- 054.

חוות ההיביסקוס בכפר ורבורג

יעקב זיו, דור שני בכפר ורבורג, גידל כל חייו היביסקוס סיני - והוא מה שהייתם מגדירים כמכור לדבר. את האהבה שלו לצמח האקזוטי אפשר לראות בכל פינה במרכז המבקרים במשק המשפחתי. במשתלה, שלה הוא וזוגתו מקדישים את יומם, הם מגדלים מעל 800 זני היביסקוס. במשתלה ובמרכז המבקרים הם מציעים סיור של כשעה וחצי שמתחיל בקבלת פנים חביבה שבה תיכנסו לאט־לאט לסיפור המרתק של ההיביסקוס, תוך כדי טעימה של תה היביסקוס חם ומנחם.

חוות ההיביסקוס בכפר ורבורג (צילום: מיטל שרעבי)
חוות ההיביסקוס בכפר ורבורג (צילום: מיטל שרעבי)

תוך כדי לגימה תוכלו לשמוע הסבר קצר על המקום ועל הסגולות של ההיביסקוס הסיני. במשתלה הם מגדלים היביסקוס סיני וגם עושים הכלאות עם זנים נוספים. מי שמכיר את הצמח, יודע שבארץ גדלים 12 סוגים ושהוא נחשב לצמח נוי. במשתלה הם מגדלים זן נוסף הנקרא היביסקוס עב־גביע - צמח חד־שנתי ולו סגולות רפואיות שמכינים ממנו (בין היתר) מוצרים קוסמטיים. ומאחר שבמזרח משתמשים בהיביסקוס כדי להביע משאלות, בלב המשתלה יש באר פוטוגנית, שלצדה ניתן להצטלם ולהביע משאלות.

אחרי שחוצים את המשתלה ומבקשים משאלות בבאר, מגיעים לחדר שבו יעקב מספר על תולדות משפחתו והאזור - ולבסוף מציגים את כל המוצרים שהם יוצרים, וחותמים את הסיור בטעימה של גלידה עם תמצית היביסקוס.

מחיר כניסה: 40 שקלים לכל מבקר מגיל 4. לפרטים נוספים ולתיאום: 4369396 ־ 050.

פונדק ורדה בצומת מסמיה

מכירים את זה שאתם נוסעים למרחקים וחולמים על פונדק דרכים עם אוכל מנחם? אז "פונדק ורדה" הוא בדיוק מה שחלמתם עליו ועוד. "פונדק ורדה" הוא אחד מהמוסדות הקולינריים שנטועים בהיסטוריה של האזור. מאות חיילים ועוברי אורח עוד זוכרים את כריך הפופאי המפורסם שלה.

המסעדה הביתית - שנכנסת להגדרה של מסעדת פועלים מקומית - הוקמה על ידי ורדה ואריה בצלאל אי־אז בשנות ה־70, וכיום מנוהלת על ידי בתה שולי. אצל ורדה מוגשים בכל יום תבשילים ביתיים כמו קציצות ברוטב, צלי בקר, מרקים אותנטיים, בשרים על האש, סלטים וכריכים.

פונדק ורדה (צילום: מיטל שרעבי)
פונדק ורדה (צילום: מיטל שרעבי)

מאחר שוורדה עלתה מתימן בגיל 10, אפשר למצוא אצלה מרק בשר תימני, מרק שעועית ומרק רגל. בכל יום שישי היא עובדת בקונספט של אוכל ביתי הביתה, כך שאם אתם מחפשים אוכל ביתי לשבת - כדאי מאוד לעצור אצלה.

פרטים נוספים: 8502653־08.

החווה של חוה בחפץ חיים

כל חובבי החיות, שנרתעים מהסיבות המובנות מפינות חי, צריכים להכיר את החווה של חוה בחפץ חיים. זו חוות חיות מפוקחת על ידי צער בעלי חיים ורשות הטבע והגנים, שמתפרשת על פני 20 דונם ויש בה מגוון גדול של בעלי חיים - מחיות משק ועד חיות בר ובעלי כנף. מלבד חיות, החווה מציעה מגוון גדול של פעילויות לילדים, כמו מתנפחים, נסיעה ברכבת עד לרפת, פינות שבהן ניתן ללטף חיות, רכיבה על חמורים ואפיית פיתות.

החווה של חוה (צילום: מיטל שרעבי)
החווה של חוה (צילום: מיטל שרעבי)

את החווה מנהלת חוה, הגננת המיתולוגית של קיבוץ חפץ חיים. חוה עבדה שנים בטיפול בילדי הקיבוץ, ולאחר שזה הופרט, היא מונתה לנהל את משק הילדים. מתוך הבנה שהילדים צריכים לגדול עם חיבור לטבע, היא אימצה חיות, והילדים שבהם טיפלה חלבו עזים, עזרו לטפל בחיות וכך למדו כישורי חיים נחוצים. כיום החיות שבחווה הן חיות שנפצעו ואינן יכולות לחזור לטבע, כך שהמקום משמש גם כמקום מקלט לחיות שאחרת מזמן לא היו שורדות. 

55 שקלים לילד מגיל שנתיים, 35 שקלים למבוגר (כולל כל הפעילויות בחווה). פתוחים: שישי. לפרטים נוספים ולתיאום: 8593876־08.