מה לא נאמר על פריז עד היום? היו עליה סרטים, שירים, סדרות, מאז ומתמיד עיר האורות היוותה השראה עצומה לכל העולם. היא הבירה של תרבות יוצאת דופן, אופנה מגוונת, אוכל משובח ובעיקר אטרקציות ששמות את כל ערי אירופה עמוק בתוך הכיס הקטן. במשך מאות השנים שהיא קיימת הפכה פריז לאחת המתויירות בעולם, ובשביל לעשות סדר בין כל הדברים הכנו לכם מדריך מסודר של כל מה שצריך לפני הביקור הבא שלכם בפריז.

מחפשים דיל לפסח? אלו היעדים החמים של החג ששווה לברר
טסים לאירופה בפסח? שימו לב: אלו נמלי התעופה בהם יהיו שביתות

טיסות לעיר

בעיר ישנם שלושה נמלי תעופה בינלאומיים, כאשר אל שניים מהם קיימים טיסות מישראל. הגדול והמוכר מביניהם הוא "שארל דה גול" אשר ממוקם 25 ק"מ צפונית ממרכז העיר ואליו טסות החברות הסדירות כגון אל-על, ארקיע ואייר פראנס. נמל התעופה השני הוא "אורלי" שממוקם 15 ק"מ דרומית ממרכז העיר, ואליו מתבצעות טיסות בעיקר של חברות הלואוקוסט כגון איזיג'ט וטראנסביה. 

מנמלי התעופה השונים ניתן להגיע במוניות, אוטובוסים או באחד מקווי המטרו, שזו גם הדרך המומלצת, הנוחה והמשתלמת ביותר. זמני הנסיעה במטרו מנמלי התעופה לתחנת Châtelet, שהיא מהמרכזיות ביותר בעיר, תארך מכל נמל תעופה כחצי שעה נסיעה.

מה עושים בפריז?

שער הניצחון
אחד מהסמלים המרכזיים של פריז הוא שער הניצחון (Arc de triomphe) אשר נמצא בסופה של שדרת השאנז אליזה (Champs-Élysées) שאורכת כשני ק"מ, מתחילה באנדרטת הקונקורד ומכילה מאות חנויות מכל הסוגים, מסעדות, בתי קפה, אולמות תצוגה של מכוניות ועוד שלל דברים. מומלץ מאוד ללכת לאורכה של השדרה ולגלות את החנויות שנמצאות בה.

השער עצמו נמצא באמצע כיכר עצומה שמכילה 12 יציאות. כדי להגיע למרכז הכיכר ולתצפית בתוך המבנה המפורסם ניתן להיכנס למעברים תת קרקעיים שנמצאים ברחובות צמוד לכיכר עצמה. התצפית עצמה מהכיכר נמצאת בגובה של 45 מטר והיא מרהיבה ומיוחדת, ונותנת אפשרות להשקיף על כל מרכז העיר.

כתובת:
שעות פתיחה: בין אפריל לאוק' 10:00-23:00, בין אוק' לאפריל 10:00-22:30
מחיר: 13 אירו
אתר: https://www.paris-arc-de-triomphe.fr/en/

שער הניצחון בפריז (צילום: אינגאימג')
שער הניצחון בפריז (צילום: אינגאימג')

מגדל אייפל
המגדל העצום שנבנה אי שם ב-1889 לרגל 100 שנה למהפכה הצרפתית, הפך עם השנים לסמל הכי אייקוני של פריז ולאטרקציה שאיש לא רוצה לפספס בעת הגעתו לעיר. גובהו של המגדל מגיע ל-330 מטר ובעל שלושה מפלסים: הראשון ממוקם בחלק הרחב התחתון של המגדל בגובה של 57 מטר, המפלס השני נמצא לא הרחק מעליו בגובה של 116 מטר, והמפלס השלישי ממוקם בפסגה בגובה של 276 מטר, והנוף ממנו הוא בלתי נתפס. 

כדי לעלות לכל קומות ישנן מדרגות ומעלית, כאשר לקומה הראשונה והשנייה ניתן לעלות ברגל בעצמכם (משימה מעייפת במיוחד, בהצלחה עם כמות המדרגות) ולקומה השלישית ניתן לעלות רק במעלית מיוחדת. שימו לב שהתעריף לקומה השלישית הוא בנפרד ומן הסתם יקר יותר, אך כמובן שווה את המחיר. בנוסף מתחת למגדל יש פארק עצום ששווה כמובן ביקור בעצמו והוא פתוח לקהל הרחב.

כתובת: Quai Jacques Chirac
שעות פתיחה: 9:30-23:00
מחיר: עלייה במעלית לקומה העליונה תעלה 28.3 אירו, לקומה השנייה 18.10 אירו ועלייה במדרגות לקומה זו דרך המדרגות תעלה 11.30 אירו.
אתר: https://www.toureiffel.paris/en

מגדל אייפל (צילום: אינג'אימג')
מגדל אייפל (צילום: אינג'אימג')

מוזיאון הלובר
המוזיאון הזה ידוע לרובנו כביתה של המונה ליזה, אך כדאי לדעת שמוזיאון הלובר (Louvre Museum) מכיל עוד שלל יצירות מרהיבות. המוזיאון מתפרש על שטח ענק של יותר מ-60,000 מ"ר והוא התבלט בין היתר בשל צורתו הייחודית, ארמון גדול שבמרכזו ישנה פירמידת זכוכית דרכה נכנסים למוזיאון. רצוי לדעת שיש סיורים באנגלית וכן מדריכי שמע ניידים שניתן לקחת לסיור עצמי.

כתובת: Pl. du Carrousel
שעות פתיחה: בימי ראשון, שני, רביעי, חמישי ושבת המקום פתוח בין 9:00-18:00, וביום שישי בין 09:00-21:45. ביום שלישי המוזיאון סגור.
מחיר כניסה: 17 אירו למבוגר מעל גיל 18
אתר אינטרנט: www.louvre.fr

הלובר (צילום: רויטרס)
הלובר (צילום: רויטרס)

קתדרלת נוטרדם
קתדרלה גותית מדהימה ומרשימה. נוטרדם (Notredame de Paris) מכילה ציורי קיר רבים ופסלים מיוחדים בצורה של דמויות מפלצתיות שהוצבו בין היתר בקצותיה. עם זאת, בשנת 2019 התחוללה שריפה במקום ולא ניתן להיכנס עד לשיקום הקתדרלה, אך רצוי לקפוץ ולראות את המבנה שלה מבחוץ.

מרכז פומפידו 
מרכז האומנות פומפידו (Centre Pompidou) הוא אחד המבנים הייחודים בעיר, והוא בניין המעוצב בסגנון עתידני, שתוכנן בשנות ה-70 וייחודו היא שבנייתו חושפת את שלד הפלדה וקירות הזכוכית במקום. במרכז קיימת רחבה גדולה ובה נערכים מופעים כמו תיאטרון רחוב, פנטומימאים ועוד. הכניסה למרכז עצמו היא חופשית אך הכניסה לתערוכות ולגלריות כרוכה בתשלום. 

כתובת: Place Georges-Pompidou
שעות פתיחה: כל יום למעט שלישי בין 11:00-21:00, חלק מהתערוכות נסגרות מוקדם יותר.
אתר אינטרנט: www.centrepompidou.fr

מרכז פומפידו בפריז (צילום: אינגאימג')
מרכז פומפידו בפריז (צילום: אינגאימג')

בית האופרה 
בית האופרה המפואר (Opéra Garnier) הוא בעל הבמה הגדולה בעולם. ניתן להיכנס לסייר במבנה המרהיב ולשוטט בגרמי המדרגות של ביתו של הפנטום היודע.

כתובת: Pl. de l'Opéra
שעות פתיחה: כל יום בין 10:00-17:00, ניתן להיכנס עד 16:15
אתר: https://www.operadeparis.fr/en/visits/palais-garnier

מרכז מונמארטר
הגבעה בגובה 130 מטר (Montmartre) מכילה את כנסיית בזיליקת הלב הקדוש ובעלת פארק רחב שנמצא על כל הגבעה. המקום מוגדר גם כאחת מנקודות התצפית הטובות ביותר על פריז. הגבעה אף נחשבת למרכז תרבותי וסביבה יש מספר תיאטראות ומקומות תרבותיים חשובים כמו מוזיאון דאלי, המוזיאון לאמנות נאיבית על שם מקס פורני ומועדון הלילה המפורסם מולאן רוז'. בנוסף, בית הקברות במונמארטר הוא אחד מהמיוחדים בעולם, ואומנים ומפורסמים רבים קבורים בו.

כתובת: Rue du Chevalier de la Barre
שעות פתיחה של הכנסייה: כל יום בין 6:30-22:45
אתר: https://www.sacre-coeur-montmartre.com/

מרכז מונמארטר בפריז (צילום: אינגאימג')
מרכז מונמארטר בפריז (צילום: אינגאימג')

הקטקומבות
האטרקציה הייחודית הזו אולי תבהיל חלק מכם אך היא מיוחדת במינה. תעלות הקטקומבות (Catacombes) הן סוג של בית קברות ייחודי של פריז מלפני מאות שנים ומכילות גולגולות מסודרות בשורה, עצמות, חוליות ושאר חלקי שלד. במקום מתבצע סיור מודרך שיספר לכם קצת על פריז של פעם.

כתובת: 1 av. du Colonel Henri Rol-Tanguyu
שעות פתיחה: 9:45-20:30, כניסה עד 19:30
מחיר: 29 אירו למבוגר, 5 אירו לילדים
אתר: https://www.catacombes.paris.fr/

גני לוקסמבורג 
הגנים הפופולאריים (Jardin-du-Luxembourg) ממוקמים ברובע השישי של העיר, והם הפארק השני בגודלו בפריז. בפארק יש מזרקות, פסלים, בריכות נוי, רכיבה על סוסים, תיאטרון בובות בסופי השבוע, מגרשי משחקים ובתי קפה. הגנים מומלצים מאוד לביקור למי שרוצה להירגע ולקפוץ למקום שלו ומרשים ביופיו.

כתובת: Place Edmond Rostand, 6th arrondissement
אתר אינטרנט: https://en.parisinfo.com/paris-museum-monument/71393/Jardin-du-Luxembourg

גני לוקסמבורג  (צילום: אינגאימג')
גני לוקסמבורג  (צילום: אינגאימג')

יער ונסן
אם יש לכם טיפה זמן שווה להרחיק מעט לכיוון פרברי העיר ולהגיע אל יער ונסן (Bois de Vincennes). היער הוא השטח הירוק הגדול בפריז מעוצב בסגנון אנגלי ובו אגמים מלאכותיים מרהיבים עם אפשרות לשייט, מדשאות ענק, מסלולי רכיבה לאופניים ורכיבה סוסים וקילומטרים רבים של שטחים מיוערים. היער אף מכיל גן חיות גדול ואת טירת ונסן, שהייתה בעבר מקום נופש אהוב על מלכי צרפת.

הכניסה לפארק חופשית
אתר: https://en.parisinfo.com/paris-museum-monument/71314/Bois-de-Vincennes

יער בולון
היער שממוקם במערב העיר (Bois de Boulogne) הוא אתר הנופש, הפנאי והבילוי הפופולרי ביותר בפריז. הוא מכיל מספר עצום של אגמים, מדשאות, ואת מוזיאון האומנות העכשווית לואי ויטון, שצורת המבנה שלו אינה מוגדרת ויוצאת דופן.

הכניסה לפארק חופשית
אתר: https://www.parisinfo.com/musee-monument-paris/71494/Bois-de-Boulogne

מוזיאון לואי ויטון ביער בולון בפריז (צילום: אינגאימג')
מוזיאון לואי ויטון ביער בולון בפריז (צילום: אינגאימג')

יורודיסני
ולסיום אי אפשר באמת לסגור את רשימת האטרקציות בפריז בלי ה"אטרקציה" העצומה, היורודיסני המפורסם. הפארק הוא מהמובילים בעולם במספר המבקרים ומקום ראשון במספר המבקרים באירופה כולה. גודלו של הלונה פארק העצום עומד על כ-19 קמ"ר וממוקם כשעה נסיעה ברכבת ממרכז העיר. למעשה, זהו פארק השעשועים הקרוב ביותר לישראל של דיסני שהפך ליעד חובה בכל טיול משפחות לבירת צרפת.

מרוב גודלו משפחות רבות מגיעות לפארק ליותר מיום אחד, ולשם כך הוא מכיל לא פחות משבעה בתי מלון, מרכז קניות עצום, מסעדות, מסלולי גולף ועוד. רצוי לדעת שפרט לכרטיס הכניסה עצמו ניתן לקנות גם כרטיסים יקרים יותר שמקנים אפשרות לדלג על תורים במתקנים ברחבי הפארק. בכל מתקן יש שלט אלקטרוני שמראה כמה זמן תחכו בתור, וכדאי לשים לב שבעונת הקיץ יש עומס כבד של מבקרים שגורם בחלק מהמתקנים לתורים של לפחות שעה וחצי. 

כתובת: Bd de Parc, Coupvray
שעות פתיחה: כל יום בין 9:30-23:00
מחיר: החל מ-56 אירו בהזמנה באתר
אתר: https://www.disneylandparis.com/en-int/

יורודיסני (צילום: רויטרס)
יורודיסני (צילום: רויטרס)

איך מתניידים?

פריז זו אחת הערים שבעיניי ההתניידות בהן היא מהנוחות בעולם, ומכילה עשרות קווי אוטובוס, רכבת קלה, קווי מטרו רבים ורכבות כבדות. רצוי לדעת שחלוקת הרכבות בפריז מתבצעת באופן הבא: העיר מרושתת ב-15 קווי מטרו ורכבת קלה שחוצים אותה מכל עבר ומרחקי התחנות יחסית קרובים. הם מגיעים ברובם עד פרברי העיר והם מקור התנועה העיקרי. תחנות המטרו מסומנות באות M בצבע האדום המוכר והמטרו עצמו ממוספר לפי סדר עולה.

רכבות נוספות הן RER, שמסומנות באותיות אלה והן נחשבות הרכבות ה"בין-עירוניות" של פריז שמתחילות ומסיימות את מסלולן בעיירות שנמצאות בערך כשעה נסיעה מהבירה וחוצות אותה במוקדים העיקריים. יש חמש רכבות מסוג זה ומסומנות באותיות ה-ABC. רכבת נוספת שפועלת בעיר היא TGV, וזו הרכבת המהירה של צרפת ונוסעת במהירויות עצומות בין הערים הגדולות במדינה כמעט ללא עצירות כלל.

לאתר התחבורה של העיר: https://www.ratp.fr/en

שלט המטרו בפריז (צילום: אינגאימג')
שלט המטרו בפריז (צילום: אינגאימג')

אוכל קדימה אוכל

פריז ידועה באחד המטבחים העשירים בעולם, עם המסעדות הכי מרהיבות ובתי הקפה שהיוו השראה לכולם. המאפים של העיר הזאת הם בלתי ניתנים להשוואה מול כל מקום אחר, ואין ספק שבכל ביקור בפריז אי אפשר שלא לטעום לפחות פעם אחת את הבאגט או הקוראסונים המפורסמים שמאפיינים את הבירה הצרפתית.

על פי מדד Trip Advisor חמשת המסעדות במחירים הסבירים בפריז שזכו לציון הגבוה ביותר, הם "Frog XVI", "Bistrot Instinct", Il Etait Un Square" ,Nell'Arte", "Da Giuseppe". כמו כן, בתי הקפה הטובים ביותר שזכו באותו המדד הם "Matamata Coffee Bar", "O Coffee", "Lindt" "Bagel Baget Cafe", "A. Lacroix Patissier".

קפה וקוראסון בפריז (צילום: אינגאימג')
קפה וקוראסון בפריז (צילום: אינגאימג')

מה עם שופינג?

גלריית לאפייט
בית הכלבו המיתולוגי (Galeries Lafayette) הוא מקום בלתי נתפס ואלגנטי שיהמם אתכם מיד עם הכניסה ויסביר לכם מדוע פריז היא בירת האופנה של העולם. המיקום של החנות, בסמוך לבית האופרה של פריז ולאזורים הכי אופנתיים בעיר, סייעו בהפיכתה מחנות משפחתית קטנה, להיכל אופנה וסטייל בעל שם עולמי. הכלבו הזה הוא אימפריה של חנויות ענק מכל הסוגים שרק תוכלו להעלות על דעתכם, ומחולק כך שבכל קומה מתוך שמונה הקומות שלו תמצאו נושא אחר של סוגי קניות.

רובע הרביעי
הרובע נקרא גם רובע המארה (Le Marais) והוא הפך לאזור שיקי מעודכן ולאורכו יש חנויות מעצבים ובוטיקים מיוחדים. לאורך רחוב ריבולי יש חנויות גדולות ומותגים, וברחובות הצדדיים תמצאו חנויות וינטאג' מגניבות ובוטיקים.

גאלרי לאפייט בפריז (צילום: אינגאימג')
גאלרי לאפייט בפריז (צילום: אינגאימג')

הרובע השישי
הרובע נקרא גם הרובע הלטיני, נמצא במרכז העיר ומכיל את אזור מונפארנס עם הרחוב Rue De Rennes. לאורך כולו יש מבחר עצום של חנויות שונות ומגוונות. חנויות קטנות, מעדניות וגם רשתות גדולות. מדובר באחד מהאתרים העיקריים לקניות על מפת פריז. 

רובע La Défense
מכיל מספר קניונים כמו Les Quatre Temps שכולל המוני מותגים, קניון Les 4 Temps ובו שפע של חנויות מגוונות וסניפים של מותגים אופנה מוכרים, וכן קניון Soleil Creteil וכולל כמאתיים חנויות וביניהן סניף של פריימרק וסופרמרקט ענק של קרפור.