לאחר שנים של התאוששות הדרגתית ממשבר הקורונה, ענף התעופה העולמי סגר מעגל ב-2024 כשמספר הנוסעים חצה סוף-סוף את רף הטרום-מגפה.
נתונים ראשוניים שפרסמה מועצת שדות התעופה הבינלאומית (ACI) מצביעים על כ-9.5 מיליארד נוסעים שעברו בשדות התעופה ברחבי העולם בשנה החולפת. מדובר בזינוק של 9% לעומת 2023 ובגידול של 3.8% בהשוואה לשנת 2019. הארגון, המאגד תחתיו 2,181 שדות תעופה ב-170 מדינות, פרסם את הממצאים ביום שני.
בראש רשימת שדות התעופה העמוסים ניצב שוב שדה התעופה הארספילד-ג'קסון באטלנטה. המתחם המשמש כמרכז הפעילות של חברת דלתא איירליינס בבירת מדינת ג'ורג'יה שומר על בכורתו זו השנה ה-26 מתוך 27 השנים האחרונות, כאשר רק ב-2020, בשיא משבר הקורונה, איבד את מעמדו.
במקום השני ממוקם שדה התעופה של דובאי, שזו השנה השנייה ברציפות שהוא תופס את המקום הזה, לאחר שהגיע לראשונה למעמד זה ב-2023.
המקום השלישי שייך לשדה התעופה דאלאס פורט וורת', שרשם גידול מרשים של 17% בהשוואה ל-2019 ועלייה של יותר מ-7% מול השנה הקודמת. במקומות הרביעי והחמישי מדורגים שני קבועים ברשימת העשירייה המובילה - טוקיו האנדה ולונדון היתרו, בהתאמה.
שדה התעופה של דנוור, המדורג שישי, מהווה דוגמה מובהקת להצלחת מרכזי התעופה האמריקאיים, עם זינוק של למעלה מ-19% בכמות הנוסעים בהשוואה לתקופת טרום-הקורונה ועלייה של כמעט 6% לעומת 2023.
המקומות השביעי והתשיעי ברשימה תפוסים על ידי איסטנבול וניו דלהי, בהתאמה. על פי הודעת ACI, שני שדות תעופה אלה "פורחים הודות להתרחבות פעילות חברות התעופה, פיתוח תשתיות ושיפור בקישוריות הבינלאומית".
במקום השמיני ממוקם שדה התעופה או'הייר בשיקגו, שלמרות ירידה של כ-5% מרמות 2019 (אך עם עלייה של כ-8% לעומת 2023).
את רשימת העשירייה הראשונה סוגר שדה התעופה שנחאי פודונג, שביצע את הקפיצה המרשימה ביותר בדירוג - ממקום 21 ב-2023 למקום העשירי, תוך רישום גידול עצום של 41% בתנועת הנוסעים.
לפי דיווחי ACI, הזינוק המשמעותי של שנחאי נבע משילוב של "הרחבת מדיניות הוויזות, חידוש והגדלת מספר הטיסות הבינלאומיות, שיפורים תפעוליים, והתאוששות אזור אסיה-פסיפיק בכלל וסין בפרט".
השווקים המתפתחים מובילים את מגמת הצמיחה
נתח השוק הדומיננטי של אטלנטה צפוי להישמר בעתיד הנראה לעין, חרף העובדה שהיקף התנועה בשדה ב-2024 - שעמד על כ-108 מיליון נוסעים - נותר נמוך בכ-2% מהשיא שנרשם ב-2019.
במסגרת הדוח, הצביעה ACI על שורת אתגרים שניצבו בפני התעשייה בשנת 2024, ובהם חוסר יציבות כלכלית, מתיחויות בזירה הבינלאומית, עיכובים בשרשרת האספקה מצד יצרני המטוסים וגורמי לחץ נוספים. עם זאת, תחזיות הארגון נותרו אופטימיות.
למרות האופטימיות, מציאות של חוסר ודאות גיאופוליטית וכלכלית עדיין מטילה צל על ענף התעופה. על פי ההערכות, לגורמים הללו תהיה השפעה מסוימת, אך היקפה - בין אם על קיבולת חברות התעופה או על ביקושי הנוסעים - נותר בגדר שאלה פתוחה.