ההחלטה הגיעה לאחר שמדינות מרכזיות הסירו אזהרות מסע בשבוע האחרון. ארצות הברית הורידה את רמת האזהרה מ-4 ל-3, ומשרד החוץ הבריטי הפך את השמיים של ישראל לירוקים והסיר את אזהרת המסע.
עם זאת, סקירה מקיפה של מצב חברות התעופה הזרות מגלה שהחזרה אינה מידית - חברות התעופה נמצאות בהפעלה מלאה של מטוסים וצוותים בעונת הקיץ, ולכן החזרה מתבצעת בהדרגה.
החברות שכבר חזרו ואלה שבדרך
גם חברת הלואו קוסט וויז אייר ההונגרית צפויה לחזור ב-8 באוגוסט, בעקבות הסרת ההמלצות האירופיות. בנוסף, פתיחת טרמינל 1 בנתב"ג מחדש ב-1 באוגוסט תאפשר לחברות הלואו-קוסט לשוב בהדרגה לפעילות מלאה.
ענקית התעופה האמריקנית יונייטד איירליינס צפויה לחדש את פעילותה בישראל בעוד שבוע וחצי, לאחר הפסקה ממושכת. כרגע הצפי הוא כי החברה תתחיל בפעילות מדורגת החל מה-22 ביולי, כשבשלב הראשון יופעלו שתי טיסות יומיות.
קבוצת לופטהנזה, הכוללת את החברות לופטהנזה, אוסטריאן איירליינס, SWISS, בריסל איירליינס ויורווינגס, השעתה את הטיסות לישראל עד 31 ביולי. על פי גורמים בחברה, התוכנית היא לשוב לישראל כבר ב-1 באוגוסט. SWISS לעומת זאת, החליטה להאריך את ההשעיה עד סוף עונת הקיץ - 25 באוקטובר.
מצד החברות התעופה האמריקאיות אין כרגע בשורות גדולות. יונייטד איירליינס ביטלה את הטיסות עד 31 ביולי ולא עדכנה אם היא מתכוונת לשוב או להאריך את הביטולים, בעוד דלתא איירליינס עדיין בהקפאת הטיסות עד 31 באוגוסט. אייר אינדיה גם היא השעתה טיסות עד 31 ביולי.
אג'יאן איירליינס היוונית ביטלה טיסות עד 8 בספטמבר, ואייר בלטיק השעתה טיסות עד 30 בספטמבר. KLM ההולנדית ממשיכה לבטל טיסות "עד להודעה חדשה". לעומתה בולגריה אייר השעתה טיסות עד רק 20 ביולי.
מחכות לאוקטובר?
ענקיות הלואו-קוסט מפגינות זהירות מיוחדת. ריינאייר האירית כאמור האריכה את השעיית הטיסות עד 25 באוקטובר, איזי ג'ט, איבריה אקספרס וגם בריטיש איירווייז השעו טיסות עד 25 באוקטובר.
ההסרה הרשמית של ההמלצות האירופיות שלא לטוס לישראל מהווה נקודת מפנה חשובה לתעשיית התעופה. עם זאת, המצב המעורב משקף את העובדה שחברות התעופה זקוקות לזמן להתארגן מחדש לאחר הפסקת הפעילות.
כל חברה מבצעת הערכת מצב עצמאית הכוללת שיקולים ביטחוניים, ביטוחיים ותפעוליים. התאוששות מלאה של לוח הטיסות הבינלאומי עשויה להימשך עוד כמה שבועות, כאשר הצפי הוא לחזרה הדרגתית יותר של חברות נוספות.