הטעינו את הסלולרי בנתב"ג: בצעד שצפוי להשפיע על מיליוני נוסעים ברחבי העולם, הודיעה ביום שישי חברת התעופה אמירייטס מהאמירויות על איסור שימוש כולל במטענים ניידים מסוג Power Bank במהלך טיסותיה. ההוראה החדשה תיכנס לתוקף החל מה-1 באוקטובר ותהפוך את אמירייטס לחברת התעופה הגדולה בעולם שמטילה מגבלות נוקשות על השימוש באביזר הפופולרי, שמשמש נוסעים רבים להטענת סמארטפונים ומחשבים ניידים בטיסות.
לפי ההוראות שפרסמה החברה, ייאסר על הנוסעים להשתמש במטענים ניידים כדי להטעין את הטלפון או כל מכשיר אחר במהלך הטיסה, כמו גם להטעין את המטען עצמו בעזרת שקעי החשמל במטוס. מעבר לכך, יוכל כל נוסע לשאת עמו מטען נייד אחד בלבד, שיכולתו צריכה להיות מתחת ל־100 ואט-שעה (Wh). המטען יידרש להימצא לאורך הטיסה בכיס המושב או בתיק שמתחת למושב שלפניו, ולא בתא האחסון שמעל הראש.
ההחלטה התקבלה לאחר שורת תקריות חמורות בהן התלקחו מטענים ניידים במהלך טיסות, ובמקרים מסוימים אף גרמו לפציעות. התקרית שכנראה האיצה את קבלת ההחלטה התרחשה בינואר האחרון, כשמטוס של חברת Air Busan בדרום קוריאה התלקח על המסלול עקב מטען נייד שעלה באש. כל 176 הנוסעים פונו בשלום, אך 27 מהם נזקקו לטיפול רפואי.
מאז אותו אירוע דרמטי, החלו מדינות כמו דרום קוריאה והונג קונג לגבש הנחיות מחמירות לשימוש במטענים ניידים במטוסים. גם חברות תעופה כמו לופטהנזה, סינגפור איירליינס, סאות'ווסט וטאי איירווייז כבר הצטרפו למגמה, והגבילו את אופן השימוש במטענים בטיסותיהן. אך ההחלטה של אמירייטס שנחשבת לאחת מחברות התעופה המובילות בעולם ומחזיקה ברשת הטיסות הרביעית בגודלה לפי מרחק מושבים מסמנת עליית מדרגה משמעותית.
בהודעה שפרסמה החברה נמסר: "בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בשימוש של לקוחותינו במטענים ניידים, וכתוצאה מכך גם במספר התקריות הקשורות לסוללות ליתיום במטוסים ברחבי העולם. הבטיחות היא בראש סדר העדיפויות שלנו".
לפי כללי הבטיחות הנהוגים בתעופה הבינלאומית, כל מכשיר המכיל סוללת ליתיום כולל מטענים ניידים מחויב להישאר עם הנוסע בתא הנוסעים ואסור לארוז אותו במזוודה שנשלחת לבטן המטוס. הסיבה: במקרה של התחממות או התלקחות, הצוות יכול לפעול במהירות לכיבוי ולהשתלטות על הסכנה.
אחת הדוגמאות החמורות לכך התרחשה רק במאי האחרון, כשמטוס של סאות'ווסט איירליינס שנשא 150 נוסעים נאלץ לסטות ממסלולו ולנחות נחיתת חירום בדרום קרוליינה. זאת, לאחר שמטען נייד של אחד הנוסעים התחמם בצורה חריגה והחל להעלות עשן. צוות המטוס פעל במהירות והכניס את המכשיר לשקית איטום ייעודית, אך הנוסעים נאלצו להמתין כחמש שעות בשדה עד לקבלת מטוס חלופי.
המטענים הניידים נחשבים למסוכנים במיוחד כיוון שהם מכילים סוללות ליתיום־יון, אותן סוללות שמצויות גם בטלפונים ניידים ומחשבים. אך בניגוד למכשירים אלה, רוב המטענים הניידים אינם כוללים מערכות הגנה מתקדמות מפני התחממות יתר, פגיעה פיזית או טעינת יתר. כאשר אחת הסוללות נפגעת או נטענת מעבר לקיבולת המותרת, היא עלולה להיכנס למצב המכונה "בריחה תרמית", מצב שבו הטמפרטורה מטפסת במהירות, והמטען עלול להתפוצץ או להתלקח תוך שניות.
ברשות התעופה האזרחית של ארצות הברית ובסוכנויות דומות ברחבי העולם כבר החלו לבחון את ההשלכות של השימוש ההולך וגובר במטענים ניידים בקרב נוסעים. עם ההחלטה של אמירייטס, גוברת ההערכה שגל חדש של מגבלות צפוי להיכנס לתוקף גם בקרב חברות תעופה נוספות.
גם חברת התעופה הישראלית אל על מקפידה על הנחיות נוקשות בכל הנוגע לסוללות ליתיום בטיסותיה. על פי מדיניות החברה, מותר להעלות למטוס סוללות ליתיום-יון לשימוש צרכני בתנאי שקיבולתן אינה עולה על 100 ואט-שעה, ושהן נשמרות בכבודת היד, ולא בבטן המטוס. מטענים ניידים נחשבים גם הם לסוללות מהסוג הזה. הסוללות הרזרביות חייבות להיות מבודדות או באריזתן המקורית, ואין לאחסן אותן בכיס או במקום בו ייתכן מגע עם מתכת. סוללות גדולות יותר (בין 100 ל-160 ואט-שעה) מותרות עד שתי יחידות בלבד, ורק באישור מראש של מחלקת ההנדסה.
לעומת זאת, סוללות ליתיום שאינן מותקנות כולל מטענים ניידים, אסורות לשליחה לבטן המטוס. רק מכשירים עם סוללות מובנות שלא ניתן לשלוף כמו מחשבים ניידים או מצלמות יכולים להישלח לבטן המטוס, וגם זאת רק בכפוף לתנאים מחמירים הכוללים הגנה מפני הדלקה, הפעלה מקרית ופגיעות פיזיות.