חברת התעופה אמירייטס הציגה מדיניות חדשה שמונעת מילדים עד גיל 8 להשתמש בנקודות הנוסע המתמיד עבור מושבי מחלקה ראשונה, ויוצרת ויכוח נרחב על השאלה האם נוסעים צעירים צריכים בכלל להיות במחלקות היוקרה.
החברה עדכנה את Skywards שלה באמצע אוגוסט, כרטיס נוסע מתמיד שמאפשרת לנוסעים לצבור מיילים ולהשתמש בהם לשדרוגים, טיסות והטבות נוספות. השינוי נעשה ללא הודעה רשמית ונחשף רק כשבלוגרי טיסות הבחינו בשינוי בתקנון.
"שימו לב שנוסעים בני 8 שנים ומטה אינם זכאים לפרסי מחלקה ראשונה קלאסיים של אמירייטס ולפרסי שדרוג", נכתב בכללי התוכנית החדשה. התקנון המעודכן מסביר עוד יותר: "פרסים קלאסיים של אמירייטס אינם זמינים לחברי רמה כחולה או לנוסעים בני 8 שנים ומטה במחלקה ראשונה, ורק חברים (בני 9 ומעלה) ברמת חברות כסף, זהב או פלטינום בעת ההזמנה רשאים לפדות פרסי מחלקה ראשונה". חשוב להבהיר: האיסור חל רק על שימוש בנקודות נוסע מתמיד. הורים עדיין יכולים לקנות כרטיס מחלקה ראשונה לילדיהם הקטנים במזומן מלא.
רשת מתפוצצת - "לא ידידותי למשפחות"
הכלל החדש הצית דיון לוהט אחרי שאתר תיירות חשף את המדיניות ברשתות החברתיות וכינה אותה "לא ידידותית למשפחות". מאות נוסעים הגיבו בתגובות שמגלות פילוג חד בנושא.
"הילדים שלי מתנהגים טוב יותר מרוב הבוגרים בטיסות, אז זה באמת תלוי במקרה", כתבה נוסעת אחת. אחרים היו הרבה יותר נוקשים: "כל חברות התעופה בעולם צריכות לאסור על ילדים מתחת לגיל 8 לטוס במחלקת עסקים או ראשונה! ואם ההורים רוצים, המחיר צריך להיות כפול מהמבוגרים".
פתרונות יצירתיים של חברות אחרות
חברות תעופה אחרות מצאו דרכים שונות להתמודד עם החששות מנוסעים צעירים במחלקות פרימיום. החברה ההולנדית-טורקית קורנדון איירליינס הוסיפה "אזור בוגרים בלבד" למטוס איירבוס A350 שלה בקו של כ-10 שעות בין אמסטרדם לקוראסאו הקריבית. "האזור למבוגרים בלבד נמצא בחלק הקדמי של המטוס ונגיש רק לנוסעים מגיל 16 ומעלה," הסבירה החברה באתר שלה.
זאת לא פעם ראשונה שנושא ילדים בטיסה מסעיר את הרשת. הטיסה ליד ילדים קטנים יכולה לא פעם לפגוע בחוויית הטיסה, עד כדי כך שחברת התעופה היפנית JAL השיקה ב-2019 תכונה שנקראת "מפת תינוקות" שמראה את המושבים שתפוסים על ידי נוסעים עד גיל שנתיים. נוסעים שמזמינים דרך האתר יכולים לראות את המושבים האלה מסומנים באייקון של ילד.
הכללים החדשים של אמירייטס מעלים שאלות רחבות יותר על האיזון בין זכויות המשפחות לנסוע בנוחות לבין הרצון של נוסעים אחרים לחווית טיסה שקטה ויוקרתית. בעוד שחברת התעופה לא מונעת לחלוטין את נוכחותם של ילדים במחלקה הראשונה, היא כן יוצרת מחסום כלכלי על ידי מניעת השימוש בנקודות נאמנות.
השאלה היא האם מדיניות כזאת תתפשט לחברות תעופה נוספות, או שמדובר בניסוי של אמירייטס לפני שיאסרו לחלוטין על רכישת כרטיסים לילדים במחלקה ראשונה.