נוסעי WestJet הקנדית מגלים שהנוחות הבסיסית של הישענות במושב כבר לא ניתנת כמובן מאליו. החברה, המוכרת כאחת מחברות התעופה הזולות בקנדה, משנה את כללי המשחק: היא מסירה את יכולת ההישענות ממושבי התיירות הרגילים - ומציעה אותה רק לנוסעים שמוכנים לפתוח את הארנק.
במסגרת מהלך שהחברה מכנה "שדרוג", מטוסי הבואינג 737-8 MAX וה-737-800 עוברים עיצוב מחדש. המטרה המוצהרת: ליצור "סביבת תא מודרנית" עם מגוון אפשרויות ישיבה. התוצאה? המושבים הרגילים במחלקת התיירות יינעלו בזווית אחת ולא ניתן יהיה להטותם. החברה טוענת שהמהלך נועד לאפשר לכל נוסע לשמור על "שטח אישי" מוגדר.
המושג של מושבים לא נשענים אינו חדש לגמרי בעולם התעופה - חברות תקציב נמוך כמו ספיריט, פרונטייר ואליג'יאנט כבר הסירו את התכונה הזו לחלוטין. אבל WestJet עושה משהו שונה: היא הופכת את ההישענות למוצר פרימיום בתשלום.
בחלק הקדמי של המטוס יוקם תא חדש בשם "פרימיום" עם 12 מושבים מיוחדים. מושבים אלה יציעו את מה שהיה פעם סטנדרטי: משענות שניתן להטות, משענות ראש מתקדמות שניתן לכוונן לארבעה כיוונים, וכריות מעוצבות ארגונומית. המושבים האלה זהים לאלה שמותקנים במטוסי הדרימליינר 787-9 של החברה.
עוד חדשנות: מדור "Extended Comfort" מורחב, הכולל 36 מקומות ממש מאחורי תא הפרימיום. הנוסעים שם לא יקבלו אמנם אפשרות הישענות, אבל יוכלו ליהנות ממרחב רגליים גדול יותר ומהפרדה פיזית מיתר התא באמצעות מחיצה.
סמנתה טיילור, סגנית נשיאה בכירה בתפקיד קצינת החוויה הראשית, מגנה על השינוי. לדבריה, "התכנון החדש מאפשר לנו להעניק שירות איכותי ומזמין לכל טווח תקציבים". טיילור הוסיפה שהמהלך משקף "מחויבות עמוקה לשיפור כל פן של חוויית הטיסה" ונועד לתת מענה לדרישה של לקוחות למגוון רחב של רמות שירות.
השינוי בפריסה אינו רק עניין של נוחות - יש לו גם משמעות כלכלית. העיצוב החדש מאפשר לחברה להוסיף שורה נוספת של מושבים לעומת הפריסה הקודמת, דבר שמוזיל את עלות התפעול למושב בודד.
"אנחנו נותנים מענה למגוון הרחב של צרכי הלקוחות", הסבירה טיילור את ההיגיון. "יש מי שמעדיף לשלם יותר עבור נוחות מוגברת ומרווח רגליים, ויש מי שמחפש את המחיר הזול ביותר ומוכן לוותר על שטח. אנחנו שמחים להציע את כל האפשרויות".
אבל לא כולם מתלהבים מהחידוש. ג'ון גראדק, מרצה לענייני תעופה באוניברסיטת מקגיל ופעיל למען זכויות נוסעים, מתח ביקורת חריפה על המהלך בריאיון לרשת CBC הקנדית. לדבריו, זה בעצם אומר שאנשים נדרשים לשלם כסף נוסף כדי לקבל משהו שהיה שייך להם ממילא - ועכשיו נלקח מהם.
"היצירתיות של אנשי השיווק בחברות התעופה פשוט לא מפסיקה להפתיע אותי", אמר גראדק. "העומק שאליו הם מגיעים כדי לשכנע אנשים שתשלום גבוה יותר שווה ערך לקבלת ערך גבוה יותר - זה מדהים. במצב הנוכחי, אתה בעצם משלם יותר כסף רק כדי לקבל בחזרה את מה שכבר היה לך בעבר".