אבל הנה הבעיה: רוב האנשים לא מוכנים לזה. סקר של Holiday Extras חושף שרק 65% מהמטיילים בכלל יודעים שהמערכת נכנסת לתוקף היום. יותר מ-80% מהנשאלים מודים שהם לא בטוחים איך זה ישפיע על הטיסה שלהם. התוצאה של הבלבול הזה? כמעט 20% מהמטיילים כבר שינו את התוכניות או ביטלו טיסות לגמרי, מתוך פחד מעיכובים ארוכים ובלבול בגבולות.
למה האיחוד עושה את זה?
המטרה המוצהרת היא לחזק את האבטחה בגבולות. האיחוד רוצה מערכת שתוכל לעקוב אחר כל מי שנכנס ויוצא, ובעיקר - לתפוס אנשים שעוברים את מכסת השהייה המותרת באזור שנגן: 90 יום בכל חצי שנה.
אבל ביישום המעשי, המהלך הזה מסובך בהרבה ממה שנשמע. צריך להתקין ציוד מיוחד בכל מעבר גבול, ולהכשיר אלפי עובדים למערכת חדשה. התהליך הזה לא הושלם עדיין בכל המדינות.
הכניסה המדורגת: מי מתחיל ומתי?
בגלל המורכבות, החלטה התקבלה: השקה הדרגתית על פני חצי שנה. לא כל המדינות מוכנות היום, ולכן התמונה די מבולבלת. שלוש מדינות בלבד מוכנות לחלוטין היום: אסטוניה, לוקסמבורג והרפובליקה הצ'כית. רק שם כל מעברי הגבול - כניסות ויציאות - יפעילו את המערכת מהיום.
שוויץ מכניסה את המערכת רק בחלק משדות התעופה: באזל וז'נבה יפעילו אותה היום, אבל ציריך תצטרף רק ב-17 בנובמבר. שדות קטנים יותר ייכנסו לתמונה רק בסוף מרץ 2026.
גרמניה? רק שדה התעופה בדיסלדורף יהיה מוכן היום. פרנקפורט ומינכן, שני השדות העמוסים ביותר, יצטרפו מאוחר יותר.
ספרד מתחילה לאט עם טיסה בודדת שתנחת היום במדריד תעבור את המערכת החדשה.
אם אתם מגיעים ממדינה שלא בתוך האיחוד - ישראל, בריטניה, ארצות הברית וכו' - תצטרכו לעבור תהליך חדש. במעבר הגבול תמצאו דלפקי שירות עצמי. שם תצטרכו לסרוק את הדרכון ולעבור סריקת פנים וטביעות אצבע. זה לא חל על אזרחי האיחוד, תושבים קבועים, או אנשים עם אשרות ארוכות טווח. המידע שייאסף יישמר במאגר למשך שלוש שנים. אחרי הפעם הראשונה, כל כניסה ויציאה תהיה יותר מהירה: רק סריקה מהירה של אצבע או פנים שתותאם למידע השמור.
האם זה אומר תורים ארוכים?
זו שאלת המיליון דולר. והתשובה כנראה: כן, לפחות בהתחלה. ג'וליה לו בו-סייד, מנכ"לית Advantage Travel Partnership, אמרה ל-BBC שהיא מודאגת במיוחד מהצוואר בקבוק שייווצר כשכמה טיסות יגיעו בו זמנית לאותו שדה תעופה. "זה כבר צוואר בקבוק עכשיו", היא הסבירה, "וזה רק יחמיר את המצב". ההמלצה שלה? להגיע לשדה התעופה שלוש עד ארבע שעות לפני הטיסה. זה הרבה יותר מהזמן הרגיל.
מה קורה בהמשך?
ה-EES זה רק השלב הראשון. בשלב השני, שמתוכנן לסוף 2026, תגיע מערכת נוספת בשם ETIAS - European Travel Information and Authorisation System. תהיה תקופת מעבר של חצי שנה לפחות, אז היא לא תהיה חובה עד 2027.
ETIAS זה משהו אחר לגמרי: אישור מקדים שצריך לקבל לפני שבכלל עולים על הטיסה. צריך למלא טופס באינטרנט, לענות על שאלות אבטחה, ולשלם 20 יורו. האישור יהיה קשור לדרכון ותקף לשלוש שנים.