מכה כפולה לטורקיה: הבשורה הקשה שקיבל ענף התיירות

דירוג חדש חושף פערים עצומים בין שדות תעופה המצטיינים בשירות ובדיוק בזמנים לבין כאלה שעדיין תקועים בעומסים, תורים ועיכובים. מהנתונים עולה כי החוויה של הנוסע נקבעת בראש ובראשונה

ד"ר איתי גל צילום: מעריב אונליין
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק | צילום: אבשלום ששוני

שלושת המדדים המרכזיים שנבדקו הם דיוק בזמנים, שביעות רצון הנוסעים, ורמת השירות הכוללת במתחמי המסחר והמסעדות. ציון גבוה ניתן לשדות שבהם רוב הטיסות ממריאות ונוחתות בזמן, רמת הניקיון גבוהה, התורים קצרים, והשירות נעים ויעיל. לעומת זאת, ציונים נמוכים משקפים עיכובים כרוניים, שירות לקוי, שילוט בעייתי, היעדר מקומות ישיבה, תורים ממושכים בבידוק ובבקרת גבולות ותשתיות ישנות.

במקום הראשון דורג נמל התעופה חאן-דה בטוקיו. מדובר בשדה תעופה שמצליח לשלב בין דיוק מופתי לבין חוויית שירות יוצאת דופן. הנוסעים משבחים את הסדר, הניקיון, השקט, ויעילות הצוותים. הוא נחשב לסמל של ניהול יפני מוקפד עם זמני המתנה קצרים במיוחד ואחוז עיכובים מהנמוכים בעולם.

במקום השני ניצב שדה התעופה דוחא שבקטאר. השדה הפך בשנים האחרונות לשער מרכזי בין אסיה לאירופה ומשמש מוקד מעבר בינלאומי. לצד ארכיטקטורה ייחודית ועיצוב מהודר, הוא מצטיין גם באמינות ובזמינות השירותים. רמת הניקיון והנוחות הגבוהה הופכות את השהייה בו לחוויה עצמה ולא רק לעצירת ביניים.

במקום השלישי נמצא שדה התעופה צ'נגי שבסינגפור, הנחשב כבר שנים לאחד השדות האטרקטיביים בעולם. הנוסעים נהנים מגנים פנימיים, מפלים, מסעדות איכותיות, אזורי מנוחה ודיוק כמעט מושלם בזמני ההמראה. השקעות עתק בתכנון ובשירות יצרו סביבת שהייה שמעלה את הסטנדרט העולמי כולו.

במקום הרביעי דורג שדה התעופה אינצ'און שבדרום קוריאה, המתאפיין בשילוב בין טכנולוגיה מתקדמת לבין עיצוב מסורתי. מערכת בידוק מתקדמת, שירות לקוחות יעיל וניקיון ללא רבב הביאו אותו למקום גבוה במדדים רבים.

במקום החמישי דורג שדה התעופה נריטה בטוקיו, שגם הוא נהנה מציון גבוה במיוחד על דיוק, אמינות, וניקיון. הנוסעים מדווחים על תחושת סדר ושלווה חריגה, על אף שמדובר באחד השדות העמוסים באסיה.

במקום השישי נמצא שדה התעופה מינכן שבגרמניה, שנחשב לדוגמה אירופית קלאסית של ניהול מוקפד ותכנון חכם. הדיוק בזמנים גבוה, אזורי ההמתנה נעימים והצוותים נחשבים מנומסים ומסייעים. גם הניקיון והשילוט הברור תורמים לציון המרשים.

במקום השביעי דורג שדה התעופה ציריך שבשווייץ, ששומר על רמה גבוהה של דיוק, נוחות ותחושת רוגע. השדה נחשב למודל לארגון יעיל, עם זרימת נוסעים חלקה וחוויית מעבר פשוטה בין טיסות.

במקום השמיני נמצא שדה התעופה הלסינקי שבפינלנד, המצטיין בשירות אדיב, תורים קצרים, וניהול עומסים מדויק.

במקום התשיעי דורג שדה התעופה דובאי, אחד המרכזיים בעולם. על אף שהוא נחשב לעמוס ביותר בעולם מבחינת תנועת נוסעים, השירות והאוטומציה הגבוהה שומרים עליו בצמרת. הנוסעים מדווחים על חוויית מעבר נוחה ועל תחושת פאר ושפע.

במקום העשירי באופן מפתיע דורג שדה התעופה נתב"ג, נמל התעופה בן גוריון שבישראל, שקיבל ציון ממוצע במדדי AirHelp לשנת 2025. נתב"ג דורג סביב המקום ה־50 בעולם, עם ציונים גבוהים על ביטחון וניקיון, אך נמוכים יותר על זמני המתנה ובקרת גבולות. למרות עומסים בעונות השיא, השדה מצליח לשמור על תפקוד יציב, ולפי נתוני השנה האחרונה נרשמה מגמת שיפור בזמני הדיוק בהמראות.

עשרת שדות התעופה הגרועים בעולם לשנת 2025

במקום הראשון ברשימת השדות הגרועים נמצא נמל התעופה קרתגו שבטוניסיה. נוסעים מדווחים על תורים ארוכים, שילוט חלקי, תקלות חוזרות בשירותים ובמיזוג האוויר, והיעדר כוח אדם מספק. בנוסף, זמני ההמראה נחשבים מהגרועים בעולם עם עיכובים תכופים.

במקום השני נמצא שדה התעופה הרקליון שבכרתים. בקיץ הוא מתמלא עד אפס מקום והצוותים מתקשים להתמודד עם גלי התיירים. המבנה הישן ותשתיות מיושנות גורמים לצפיפות רבה ולתורים ממושכים. הממשלה היוונית כבר בונה שדה חדש בקסטלי שצפוי להחליף את הישן בשנים הקרובות.

במקום השלישי מדורג שדה התעופה רודוס, שגם הוא סובל מעומסים כבדים בעונת התיירות וממחסור במקומות ישיבה ובאזורי מזון מגוונים.

במקום הרביעי נמצא שדה התעופה בליסבון שבפורטוגל. אף שהוא שדה מרכזי באירופה, עומסי התיירים בעונות השיא והיעדר יכולת להרחיב את המסופים גרמו לצניחה בשביעות הרצון. הממשלה מתכננת לפתוח שדה חדש באלקושטה, אך נכון להיום השדה הקיים מתמודד עם צפיפות קשה.

במקום החמישי דורג שדה התעופה אנטליה שבטורקיה. מדובר באחד השדות העמוסים ביותר באזור הים התיכון. למרות היצע עשיר של חנויות ומסעדות, זמני ההמתנה לבידוק ארוכים והדיוק בזמנים נמוך במיוחד.

במקום השישי נמצא שדה התעופה הדלאמן שבדרום טורקיה, שגם בו נרשמים עיכובים רבים ותורים לבקרת גבולות.

במקום השביעי דורג שדה התעופה הורגאדה שבמצרים, שם מדווחים נוסעים על מחסור בניקיון, על חוסר סדר במעברי הביטחון ועל מחירים מופרזים במתחם המסחרי.

במקום השמיני דורג שדה התעופה שארם א שייח, הסובל מאותן בעיות של תורים ארוכים, היעדר שילוט מספק ושירות לא עקבי.

במקום התשיעי מדורג שדה התעופה הא נוי שבווייטנאם, שנפגע מצווארי בקבוק בתורים לבידוק ביטחוני ועיכובים בהמראות.

במקום העשירי נמצא שדה התעופה הו צ'י מין, שגם הוא מתמודד עם עלייה חדה בתנועת נוסעים מבלי שהמסופים הורחבו בהתאם.

הסיבות המשותפות לדירוגים הנמוכים כמעט זהות בכל היבשות: תשתיות ישנות שאינן מותאמות לגידול בתיירות, מחסור בכוח אדם, שילוט לא ברור, וניהול עומסים שאינו מצליח להתמודד עם הביקוש.

הנתונים לשנת 2025 מלמדים כי שיפור משמעותי נרשם בעיקר בשדות שביצעו בשנים האחרונות השקעות תשתיתיות, כגון מינכן, ציריך ודוחא, שהרחיבו מסופים ושדרגו מערכות בידוק ואוטומציה. במקביל, מדינות שהוזכרו ברשימת השדות הגרועים כבר החלו בתוכניות חידוש ובנייה של שדות חדשים. המסקנה מהדירוגים ברורה: שדה תעופה מצטיין הוא לא רק עניין של יוקרה אדריכלית, אלא של תכנון תפעולי מדויק, השקעה בכוח אדם, ניקיון, שילוט ודיוק בזמנים. בעוד שנוסעים מעריכים עיצוב ואווירה, הנתון הקובע ביותר לשביעות רצונם הוא עמידה בלוחות זמנים.

תגיות:
נתב"ג
/
שדות תעופה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף