"במקום לעודד תיירים - האוצר מבריח אותם": הסערה החדשה בתיירות הישראלית

בעוד משרד האוצר שוקל להטיל מע"מ על תיירים, לשכת מארגני התיירות מזהירה מפני נזק כלכלי ותדמיתי חמור: "זה יעצור את ההתאוששות של הענף ויפגע באלפי עובדים בפריפריה"

מיטל שרעבי צילום: פרטי
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים | צילום: מרק ישראל סלם
2
גלריה

בעוד משרד האוצר שוקל להטיל מע"מ על תיירים במסגרת חוק ההסדרים, מזהירה לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל: המהלך עלול לחסום את ההתאוששות של ענף התיירות עוד לפני שהיא התחילה, ולגרום נזק כלכלי ותדמיתי למדינה.

מאז ה-7 באוקטובר ירדה התיירות הנכנסת בכ-70%, וכעת, כשהעולם מתחיל להתעניין שוב בישראל, צעד כזה עלול למנוע את ההתאוששות הנחוצה כל כך לכלכלה הישראלית.

"לא מקצועי, לא כלכלי ולא ישים"

הלשכה מגדירה את ההחלטה כ"חסרת בסיס מקצועי וכלכלי", ומעלה טענות חריפות: ההחלטה אינה נתמכת בנתונים אמיתיים על הכנסות המדינה הצפויות ממע"מ, ומתעלמת לחלוטין מההשפעה הדרמטית של עליית המחירים על הביקושים.

לפי הלשכה, העלאת המחירים צפויה לגרום להסטת תיירות ליעדים סמוכים - ובראשם הרשות הפלסטינית, שבה המחירים נמוכים ב-20%-50% ממחירי המלונות בישראל. כל עלייה של מע"מ תייקר את ישראל ביחס למדינות המתחרות - יוון, קפריסין, ירדן ומצרים.

יוסי פתאל
יוסי פתאל | צילום: לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל

80 אלף משרות בסיכון

הנתונים שמציגה הלשכה מדברים בעד עצמם: כל 3,500 תיירים יוצרים כ-1,000 מקומות עבודה בישראל, ובשנה רגילה מייצרת התיירות הנכנסת כ-80 אלף משרות - רובן בפריפריה.

לפי הלשכה, ביטול הפטור ממע"מ לתיירים משמעותו אלפי מובטלים חדשים, פחות הכנסות ממסים, ופגיעה ישירה באזרחים. "במקום לעודד את הצמיחה דרך ביקושים ותעסוקה, האוצר גורם נזק בלתי הפיך לאחד ממנועי הצמיחה היציבים והחשובים במשק".

מעבר לנזק הכלכלי הישיר, הלשכה מזהירה מפני פגיעה באמינות ישראל כיעד תיירותי. מארגני תיירות בארץ פועלים כעת מול סוכנים מחו"ל על הצעות מחיר לעונות הקרובות, והטלת מע"מ תיצור בלבול ואי-ודאות, שיגרמו לביטולי חוזים ולפגיעה באמינות ישראל כיעד תיירותי וכלכלי.

"התיירים הם שגרירי התדמית שלנו – בחינם"

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, תוקף את המהלך בחריפות: "מדובר במהלך חסר אחריות מקצועית שיגרום נזק להתאוששות הכלכלה לאחר המלחמה. סוכני תיירות בחו"ל לא יכולים להשיק קמפיינים או למכור חבילות לישראל כשחרב המע"מ מרחפת מעל ראשם".

פתאל מצביע על פרדוקס: "האוצר מדבר על קמפיינים של מאות מיליוני שקלים לתיקון תדמית ישראל, אך התיירים עצמם הם שגרירי התדמית הטובים ביותר שלנו – בחינם. כל תייר שחוזר הביתה מספר את הסיפור האמיתי של ישראל – של האנשים, של האירוח, של החוויה. במקום לעודד יותר תיירים, יותר עבודה ויותר הכנסות ממסים – מהלך כזה ייצור פחות תיירים, פחות תעסוקה ויותר נזק לכלכלת המדינה".

תגיות:
משרד האוצר
/
חוק ההסדרים
/
תיירות
/
תיירות נכנסת
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף