בברצלונה, עיר שבה תיירות היא מציאות יומיומית, נערך בשבוע שעבר כנסFuture Travel Summit , אחד האירועים הבולטים בעולם החדשנות התיירותית. השנה, כ- 500 יזמים, מנהלים ומשקיעים מהענף התכנסו במתחם ההיסטורי של Estrella Damm כדי לדבר על המגמות החדשות שמעצבות את עולם התיירות.
אם בשנים קודמות שלטו באולם מילים כמו ״חוויות״, ״קיימות״ ו״מטאוורס״, השנה כולם דיברו על AI לא כטרנד עתידי, אלא ככוח שכבר מניע את הענף כולו, מהתכנון ועד השירות אחרי הנחיתה.
הפער שבין המאקרו למיקרו
לדבריו, זה בדיוק המקום שבו הבינה המלאכותית נכנסת – כגשר שמאפשר לחברות גדולות להגיב ברמת המיקרו, להבין בזמן אמת את צרכי הלקוח ולתאם תפעול ברמה האנושית ביותר. ״החיים האמיתיים קורים במיקרו־רגעים", סיכם, ״ומי שידע לגשר על הפער הזה – ינצח".
שלושה יזמים ישראלים בקדמת הבמה
עז הר אדיר, מנכ"ל vio.comסיפר איך AI שינה את העבודה היומיומית שלהם באמצעות אפליקציה שבנו באמצעות Base44. העצה שלו ליזמים: ״תעדכנו את החזון כל הזמן. הצוות צריך לדעת לאן אתם הולכים – אחרת גם ה־AI לא יעזור".
אורי גל, מייסד שותף ו־CSO בחברת via.ai שמפתחת קונסיירז’ים שיחתיים חכמים שמבוססים – ניחשתם נכון – על AI, לאפליקציות ואתרי תיירות, התחרה בתחרות הסטרטאפים.
תחרות הסטארטאפים של Future Travel Summit 2025
גולת הכותרת של האירוע הייתה תחרות הסטארטאפים, במסגרתה עלו לבמה נציגי עשר חברות צעירות והתחרו על פרס בשווי 350 אלף יורו. לאחר הצבעה צמודה נבחרהReLUGG מגרמניה כזוכה. החברה מציעה פתרון פשוט אך חכם לבעיה שמוערכת בלא פחות מ־5 מיליארד דולר בשנה – מזוודות אבודות.
ReLUGG מספקת לנוסעים פיצוי מיידי וערכת ציוד בסיסית תוך חצי שעה מהנחיתה. הפתרון מבוסס על בינה מלאכותית שמזהה את האירוע, מאמתת אותו מול חברת התעופה, ומפעילה אוטומטית את תהליך הפיצוי.
אבל לא רק הזוכה הרשימה – מעניין היה לראות איך כמעט כל החברות שהגיעו לגמר משלבות בינה מלאכותית בליבת המוצר שלהן, מה שממחיש עד כמה הבינה המלאכותית כבר משנה את האופן שבו אנחנו חווים, מתפעלים ומנהלים תיירות.
כך, למשל, Cumbaya תאפשר לכם לתכנן, להזמין ולארגן את הטיול שלכם באמצעות המלצות מותאמות אישית; Voyla תמליץ לכם על מקומות בהתאם לפוסטים ששמרתם ברשתות החברתיות על ידי פיתוח סוכן אישי שילמד את ההעדפות הפרטיות שלכם; Altek תאפשר למלון שאתם מתארחים בו להכיר אתכם ולתקשר אתכם הרבה יותר טוב ודרך ALOE תוכלו לרכוש חוויות מקומיות – מסדנאות בישול ועד סיורי אומנות. בלטה בפשטותה חברת Controlá הספרדית, שמציעה פתרון קל לבעייה תפעולית שנתקלים בה כל המארחים – גדולים כקטנים – חוסר הידיעה מתי האורח עזב את המקום בפועל (במקרים שכבר שילם ואינו צריך לעשות צ׳ק אאוט). החברה מתקינה לחצן שמחובר למרכזיה והאורחים מתבקשים ללחוץ עליו בטרם היציאה.