יש מהלכים שנראים הגיוניים על הנייר - עד שמזכירים לך שלא כולם חיים בתוך סמארטפון. ריינאייר הכריזה על מעבר לשימוש בלעדי בכרטיסי עלייה דיגיטליים, אבל בפורטוגל פחות התלהבו מהרעיון.
בספטמבר הודיעה חברת הלואו-קוסט כי החל מנובמבר תאפשר עלייה למטוס באמצעות כרטיסים דיגיטליים בלבד. הנוסעים מתבקשים לבצע צ'ק-אין אונליין ולהפיק את כרטיס העלייה במובייל דרך אפליקציית החברה. לפי ההנחיות שפורסמו, ריינאייר אינה מקבלת עוד כרטיסים מודפסים - למעט חריגים כמו נוסעים שאין ברשותם סמארטפון.
הרשות הלאומית לתעופה אזרחית של פורטוגל (ANAC) בחנה את הנהלים החדשים והזהירה כי ייתכן שהם פוגעים בזכויות הנוסעים. לאחר ניתוח המידע מהחברה, ANAC ציינה כי ריינאייר אמנם מצהירה שהיא מבטיחה את הזכויות המלאות גם לנוסעים עם מוגבלויות או ללא גישה למכשיר נייד, ואף מוותרת על עמלת הנפקה מחדש למי שכבר בצע צ'ק-אין אונליין — אך זה לא מספיק.
הרשות קבעה כי ריינאייר חייבת לאפשר לכל נוסע בפורטוגל - כולל מי שאינו מחזיק סמארטפון - לעלות למטוס גם ללא כרטיס עלייה דיגיטלי. כמו כן, נקבע שאסור לה לגבות תשלום כלשהו עבור כרטיס עלייה פיזי שנמסר בדלפקי הצ'ק-אין.
בפועל, מדובר בהבהרה של מה שריינאייר כבר הצהירה: נוסעים יכולים לבקש כרטיס נייר בחינם, כל עוד השלימו את הצ'ק-אין אונליין. ההתערבות של ANAC פשוט מחזקת את ההבטחה ומבהירה: אין צורך בטיעון מיוחד או במקרה חירום כדי לקבל כרטיס פיזי.
למרות ההבהרות, סביב המהלך נותרו סימני שאלה - בעיקר מצד נוסעים מבוגרים שאינם משתמשים בסמארטפון, ומנוסעים החוששים ממצבי "אין רשת", סוללה שנגמרת או טלפון אבוד. ב-ANAC הבטיחו להמשיך לעקוב ולהבטיח עמידה מלאה בזכויות הנוסעים.