הטרנד שמשגע את עולם התיירות – היעד כבר לא חשוב

מחקר חדש מגלה: צעירים כבר לא טסים ליעדים קלאסיים אלא לחוויות חד פעמיות – הופעות, משחקים ופסטיבלים. האירוע הופך לעוגן של החופשה, והתעשייה כולה נאלצת להסתגל

מיטל שרעבי צילום: פרטי
פסטיבל מוזיקה
פסטיבל מוזיקה | צילום: שאטרסטוק
2
גלריה

לפני עשר שנים הדרך לתכנן חופשה הייתה פשוטה: בוחרים יעד. רק אחר כך חושבים מה עושים שם. איטליה, ספרד, תאילנד - הבחירה הייתה בין מקומות. היום, אצל צעירים רבים בעולם, הסדר הזה מתהפך. החופשה לא מתחילה במיקום על המפה, אלא ברגע שהם רוצים להיות בו: הופעה, משחק, פסטיבל, חוויה חד פעמית.

מחקר חדש של Arival, שבדק 2,400 מטיילים מארה"ב ומאירופה, מאשר את מה שמזמן כבר מורגש ברשתות: אירועים חיים הפכו להיות הסיבה המרכזית לטוס. כמעט מחצית מהאמריקאים בגילי 18 עד 34 דיווחו שהאירוע הוא מה שהכתיב את בחירת היעד. באירופה, שניים מכל חמישה צעירים חווים את אותו שינוי. לא מדובר בכך שאנשים לא הלכו בעבר לקונצרטים בחופשה - אלא שבפעם הראשונה, האירוע הוא נקודת המוצא, לא תוספת נלווית.

הנתונים מראים עד כמה השינוי עמוק. שלושה רבעים מהאמריקאים שטסו השנה השתתפו לפחות באירוע אחד במהלך החופשה, ובאירופה מדובר בכ-60 אחוזים. בקרב צעירים המספרים גבוהים יותר: בארה"ב הם משתתפים בארבעה אירועים בממוצע בשנה, ובאירופה בשלושה. סביב כל אחד מהם נבנית חופשה שלמה.

והשינוי הזה שווה כסף - הרבה מאוד כסף. אמריקאים בגילי 35 עד 54 מוציאים כ-400 דולר לאירוע, לא כולל טיסות, לינה והוצאות נלוות. צעירים אירופים מוציאים כ-221 יורו. כשהופעה של אמן גדול או משחק צ’מפיונס ליג הופכים לעוגן של טיול שלם, העלויות הכוללות מגיעות לאלפי דולרים.

קולדפלי
קולדפלי | צילום: שלומית אופיר

גם אופן התכנון השתנה. אנשים רואים הכרזות בטיקטוק על הופעה של ביונסה, או לוח משחקים של ריאל מדריד, ומזמינים כרטיס לאירוע עצמו - לעיתים חודשים מראש - ורק אחרי זה מתחילים לבנות את יתר הטיול סביבו. במקום לשאול “לאן נטוס?”, השאלה הופכת ל“מתי יש הופעה?” או “מתי יש משחק באצטדיון שאנחנו רוצים לראות?”.

השינוי הזה מאלץ את תעשיית התיירות כולה להסתכל אחרת על עצמה. ערים שלא נתפסו כמרכזי תרבות גדולים מתחילות להבין שאירועים הם מנועי תיירות לא פחות מאתרים היסטוריים. מלונות בונים חבילות שמותאמות לאירועים ספציפיים במקום להסתפק בלינה. חברות טיולים מתחילות להציע חוויות משלימות שמתחברות לאותו רגע - סיור אצטדיונים לפני משחק, סדנת מוזיקה לפני הופעה, מפגשי אוהדים בעיר זרה.

מעבר להיבט הכלכלי, מדובר גם בשינוי רגשי. אנשים לא מחפשים רק יעד יפה - הם מחפשים להיות חלק ממשהו. להיות באצטדיון ברגע של גול מכריע, לעמוד בתוך קהל של אלפי אנשים ששרים ביחד, להיות חלק מרגע חד־פעמי שאי אפשר לשחזר בשום סרטון. בעידן של רשתות חברתיות, גם היכולת לתעד ולהראות “הייתי שם” הפכה לחלק בלתי נפרד מהחוויה עצמה.

התעשייה עדיין לומדת את ההשלכות, אבל הכיוון ברור: אם בעבר אנשים טסו ליעדים, היום הם טסים לרגעים. מי שלא יבין את זה - יישאר מחוץ למשחק.

תגיות:
טיסות
/
תיירות
/
הופעות בחו"ל
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף