בגלל קרני השמש: תקלה עולמית ב-6000 מטוסי אירבוס

אירבוס מכריזה על ריקול של כ-6,000 מטוסי A320 ברחבי העולם - יותר ממחצית הצי העולמי - בגלל בעיה בתוכנת בקרת טיסה שנגרמה מקרינת שמש. חלק מהמטוסים יקרקעו זמנית

מיטל שרעבי צילום: פרטי
מטוס אירבוס של חברת איזיג'ט
מטוס אירבוס של חברת איזיג'ט | צילום: רויטרס
2
גלריה

אירבוס הודיעה על ריקול של תוכנת בקרת טיסה ממספר עצום של מטוסי משפחת A320, בעקבות תקלה המשפיעה על כ-6,000 מטוסים  - יותר ממחצית הצי העולמי של ה-A320. זה אחד הריקולים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה של תעופה מסחרית מודרנית.

התקלה התגלתה בעקבות אירוע שהתרחש ב-30 באוקטובר על מטוס אירבוס A320 של JetBlue במהלך טיסה מקנקון לניוארק. לא פורסמו פרטים מדויקים על מה שקרה באותה טיסה, אבל ברור שהאירוע היה רציני מספיק כדי להוביל להחלטה דרמטית כזו.

אירבוס
אירבוס | צילום: רויטרס

מה בדיוק הבעיה?

הבעיה נמצאת בציוד שנקרא ELAC - Elevator and Aileron Computer. זה מחשב שמיוצר על ידי חברת Thales ששולט על המעלונים (elevators) שמווסתים את זווית החרטום של המטוס - כלומר, האם המטוס עולה או יורד. קרינה סולארית - קרינה אלקטרומגנטית שמגיעה מהשמש - כנראה פגעה בתוכנה. תקלה שכזאת יכול להוביל לבעיות בבקרת הטיסה, ואירבוס העדיפה לא לקחת סיכונים.

אירבוס עובדת עם רשויות התעופה כדי לחייב פעולה מיידית מחברות התעופה. סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי (EASA) צפויה לפרסם הנחיה חירום שתפרט בדיוק מה צריך לעשות. עבור כשני שלישים מהמטוסים המושפעים - כלומר בערך 4,000 מטוסים. כל זה דורש קרקוע זמני של המטוס.

מה זה אומר לנוסעים?

בעקבות הריקול צפויים שיבושים וביטולי טיסות. חברות תעופה יצטרכו לסדר מחדש לוחות זמנים, לשבץ מטוסים אחרים, ולהתמודד עם נוסעים מתוסכלים. Wizz Air כבר הודיעה שהיא מתחילה לטפל בבעיה. דובר החברה אמר: “החברה מאשרת שחלק ממטוסיה נמנים עם יותר מ-6,500 מטוסי אירבוס A320 ברחבי העולם הדורשים עדכון תוכנה, כפי שזוהתה לאחרונה על ידי יצרן המטוסים. החברה כבר מבצעת באופן מיידי את התחזוקה הנדרשת. לעדכון התוכנה יכולה להיות השפעה על חלק מזמני הטיסות בסוף השבוע״. המשמעות: נוסעים של Wizz Air - ואולי גם של חברות אחרות - עשויים לחוות שיבושים כבר בסוף השבוע הקרוב.

תגיות:
מטוסים
/
וויזאייר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף