כולנו שונאים את זה בבידוק בשדה התעופה - ובקרוב זה עומד להיעלם

שדה התעופה בציריך משדרג את מערכות הביטחון עם סורקי CT מתקדמים, שיאפשרו לעבור בידוק בלי להוציא מחשבים ונוזלים מהתיק - ובהמשך אף לשאת עד 2 ליטר נוזלים. השדרוג יושלם בקיץ 2026

מיטל שרעבי צילום: פרטי
שדה התעופה בציריך
שדה התעופה בציריך | צילום: שאטרסטוק
2
גלריה

שדה התעופה של ציריך עושה צעד גדול קדימה בדרך לבידוק מהיר ונוח יותר לנוסעים. בשדה החלו בהטמעת מערכות אבטחה מתקדמות מבוססות סריקות CT, מהלך שצפוי לשנות את כללי המשחק בבידוק הביטחוני - ולהפוך את הוצאת המחשב והנוזלים מהתיק לזיכרון מהעבר.

עם השלמת הפרויקט, המתוכננת לקיץ 2026, יוכלו נוסעים לשאת נוזלים בכמות של עד שני ליטרים במטען היד - במקום מגבלת 100 המיליליטר המוכרת כיום - ולעבור בבידוק בצורה רציפה ומהירה בהרבה.

כך זה יעבוד

תהליך השדרוג יצא לדרך בסוף אוקטובר 2025, עם התקנה הדרגתית של סורקי CT חדישים במסלולי הבידוק. הסורקים הראשונים נכנסו לפעולה ב־8 בדצמבר, והיעד הוא שעד קיץ 2026 כל אזורי הבידוק הביטחוני בשדה יעבדו בטכנולוגיה החדשה.

החידוש המרכזי מבחינת הנוסעים הוא האפשרות להשאיר מחשבים ניידים, טאבלטים ונוזלים בתוך התיק. סורקי ה־CT יוצרים הדמיה תלת־ממדית של תכולת המטען, ומאפשרים לצוותי הביטחון לזהות איומים פוטנציאליים מבלי לפרק את התיק – מה שמקצר תורים ומפחית עומס.

בניגוד לכללים הנהוגים כיום ברוב שדות התעופה באירופה, המערכת החדשה מאפשרת בדיקה של מיכלי נוזלים בנפח של עד שני ליטרים.

בידוק בשדה התעופה
בידוק בשדה התעופה | צילום: שאטרסטוק

מתי באמת ניפרד ממגבלת ה־100 מ״ל?

למרות ההבטחה, ביטול מגבלת הנוזלים לא ייכנס לתוקף באופן מיידי. כל עוד השדרוג מתבצע בשלבים, כלל ה־100 מיליליטר יישאר בתוקף. רק נוסעים שיופנו לנתיבי בידוק שכבר מצוידים בסורקי CT יוכלו ליהנות מהקלות מלאות. בתקופת הביניים, צוותי השדה יקבעו לאיזה נתיב יופנה כל נוסע – כך שלא כולם יחוו את אותה רמת נוחות.

הפרויקט עכשיו נמצא בשלב הראשון, במהלכו הופעלו שבעה סורקי CT חדשים ברמת G0, ובהמשך יותקנו מערכות נוספות ברמות G1, G2 ו־G3. עם השלמת הפרויקט, כל 26 נתיבי הבידוק בבניין בקרת הביטחון של שדה התעופה בציריך יעבדו בטכנולוגיית CT מתקדמת.

בשדה מעריכים כי המהלך יאפשר טיפול במספר גדול יותר של נוסעים בפרק זמן קצר יותר, תוך שמירה על רמת אבטחה גבוהה ואמינה.

מעבר לנוחות, השדרוג כולל גם מערכות בידוק גופני חדשות, הפועלות לאחר מעבר בגלאי המתכות. המכשירים מזהים אזורים חשודים בגוף באופן ממוקד, מבלי להציג תמונות פולשניות או לחשוף פרטים אישיים – שילוב של אבטחה מוגברת ושמירה על פרטיות.

גם שדות תעופה נוספים במדינה כבר צועדים בכיוון דומה: ז’נבה הייתה מהחלוצות והחלה להשתמש בסורקי CT כבר ב־2018, וכעת מתכננת להרחיב את המערכת עם נתיב ייעודי נוסף לנוסעים בעדיפות. באזל הציגה סורק ראשון בקיץ 2024, עם כוונה להוסיף סורק נוסף בתחילת 2026. עם זאת, גם שם - כמו בציריך - מגבלת ה־100 מ״ל עדיין בתוקף.

תגיות:
שוויץ
/
תיירות
/
שדה תעופה
/
בידוק ביטחוני
/
ציריך
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף