בשנים האחרונות אנחנו מתמודדים עם מחירי טיסות שמטפסים, ורבים מחפשים טריקים שיחסכו עוד כמה מאות שקלים. אבל לפעמים החיסכון הגדול לא נמצא בקוד קופון או במבצע עונתי, אלא במקום שממנו ואליו ממריאים. יותר נוסעים מגלים שטיסה משדה תעופה קטן או משני יכולה להוזיל משמעותית את המחיר - וגם להפוך את כל חוויית היציאה לחו"ל לפשוטה ורגועה יותר.
שדות תעופה כאלה, שממוקמים לרוב מחוץ למרכזים העירוניים הגדולים, סובלים פחות מעומסים ומציעים תהליכי בידוק קצרים יותר. לפי נתוני Dollar Flight Club, הם גם מאפשרים לחברות התעופה לגבות מחירים נמוכים יותר - פערים שיכולים להגיע לעשרות ואף למאות דולרים לכרטיס.
הסיבה לכך פשוטה יחסית: העלויות. שדות משניים גובים פחות דמי נחיתה, פחות מיסים ופחות תשלומים תפעוליים. החיסכון הזה מאפשר לחברות התעופה, ובעיקר לחברות הלואו-קוסט, להציע מחירים תחרותיים בהרבה מאלה שמקובלים בשדות הגדולים. כשנפתח קו חדש משדה קטן, המחירים אפילו יורדים עוד יותר, כחלק מניסיון למשוך נוסעים ולהכניס את היעד למודעות.
הפערים לפעמים דרמטיים. כך למשל, באזור אורלנדו נמצא ששדה התעופה סנפורד מציע כרטיסי הלוך-חזור במחיר ממוצע של כ-117 דולר, לעומת כמעט 270 דולר משדה התעופה הבינלאומי המרכזי של העיר. אותו יעד, אותה מדינה - מחיר שונה לגמרי.
לא מוכר אך לא פחות טוב
התופעה הזו לא ייחודית לארה"ב. באזורים מטרופוליניים רבים, כמו ביעד האהוב על הישראלים לונדון, יש כמה שדות תעופה במרחק נסיעה סביר זה מזה, ולעיתים דווקא השדה הפחות מוכר מציע את העסקאות הטובות ביותר. כך למל בתקופה שריינאייר היתה טסה לארץ, היא הפעילה קו לברגמו במילאנו (BGY) – במקום למילאנו מלפנסה. רק שעה מהמרכז, והמחירים נמוכים משמעותית. כך גם הרבה מעדיפים לטוס לנאפולי, ובמרחק רכבת הם ברומא, אליה הטיסות יקרות משמעותית. כנ"ל גם לגבי וינה, אשר ישראלים רבים מגיעים אליה בכלל מברטיסלבה (BTS), וכך חוסכים מאות שקלים. בקיצור, עבור מי שמוכן להרחיב את טווח החיפוש שלו, האפשרויות מתרבות - ולעיתים גם מתקצר המרחק ליעד הסופי.
אבל כמו בכל עסקה טובה מדי, גם כאן יש כוכבית. שדה תעופה קטן עשוי להיות רחוק יותר מהבית או מהמלון, מה שעלול לייקר את ההגעה, החניה או התחבורה הקרקעית. בנוסף, חברות לואו-קוסט נוטות לפרק את המחיר הבסיסי לתוספות - מטען, מושב ושעות טיסה פחות נוחות - כך שהפער במחיר הראשוני לא תמיד מספר את כל הסיפור.
לכן ההבדל בין חיסכון אמיתי לאשליה טמון בחישוב הכולל. לא רק כמה עולה הכרטיס, אלא כמה עולה להגיע לשדה, כמה זמן זה ייקח, ואילו תוספות צפויות בדרך. לפעמים שדה תעופה גדול עם חברת תעופה רגילה יוצא משתלם יותר בסופו של דבר. ובמקרים אחרים - במיוחד בטיסות משפחתיות - שדה קטן יכול לחסוך סכום שמרגיש כמו תקציב של לילה נוסף במלון.
המסקנה ברורה: אין כאן נוסחה אחת שמתאימה לכולם. אבל מי שמוכן לבדוק מעבר לברירת המחדל, ולהתייחס לשדה התעופה כחלק מהמחיר ולא רק לנקודת ההמראה, עשוי לגלות שהחיסכון האמיתי מתחיל עוד לפני העלייה למטוס. ולפעמים, נסיעה קצת יותר ארוכה לשדה קטן היא בדיוק מה שמאפשר לטוס רחוק - ולשלם הרבה פחות.