שדה תעופה בגודל של הית’רו, בלב המדינה, עם רכבות מהירות שיחברו אותו לכל הערים המרכזיות ויכולת לשרת עשרות מיליוני נוסעים בשנה - זה החזון השאפתני של פולין לפרויקט התחבורתי הגדול בתולדותיה.
הפרויקט, שנושא כיום את השם Port Polska, אמור להיפתח בשנת 2032 ולשנות את מפת התעופה והתחבורה של מזרח אירופה כולה.
השדה המתוכנן יוקם בין ורשה ללודז’, ויוגדר כמרכז תחבורה משולב: תעופה, רכבות וכבישים במקום אחד. לא מדובר רק בטרמינל ומסלולים, אלא במתחם ענק שיחבר בין טיסות בינלאומיות לרשת רכבות מהירות בפריסה ארצית.
ההשקעה בפרויקט מוערכת בכ־131 מיליארד זלוטי - כ־30 מיליארד יורו - סכום שהופך אותו לאחד ממיזמי התשתית הגדולים אי פעם בפולין. השטח הכולל יעמוד על כ־2,585 הקטרים, ובשלב הראשון ייפתחו שני מסלולי המראה באורך ארבעה קילומטרים כל אחד, עם אפשרות להרחבה עתידית.
לצד הטרמינל הענק תוקם תחנת רכבת מרכזית, והחזון הוא שכ־40% מהנוסעים יגיעו לשדה ברכבת - ולא ברכב פרטי. הנסיעה מוורשה, למשל, אמורה להימשך כ־20 דקות בלבד.
החזון: פולין כמרכז בינלאומי
הפרויקט קיבל אור ירוק כבר ב־2017, אך נכון ל־2025 הבנייה טרם החלה. הסיבה המרכזית: סערה פוליטית וחקירות סביב מכירת קרקעות חיוניות לפרויקט בתקופת הממשלה הקודמת, מה שעורר חשדות לשחיתות ועיכב את התקדמותו.
מאז חזרתו של טוסק לשלטון ב־2023, שונה שם הפרויקט, הובטחה שקיפות מחודשת, ונקבע יעד חדש: תחילת בנייה ב־2026. עם זאת, ספקות רבים עדיין מרחפים מעל לוח הזמנים האגרסיבי - פתיחה תוך שש שנים בלבד.
מה זה אומר לנוסעים?
אם הפרויקט יושלם כמתוכנן, הוא עשוי לשנות את חוויית הטיסה במזרח אירופה. נוסעים יוכלו לעבור דרך פולין במקום נמלי תעופה עמוסים במערב היבשת, ליהנות מקישוריות טובה יותר בין ערים, ומרכבות מהירות שיחליפו נסיעות ארוכות בכבישים.