הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

זה קורה לא פעם (ויותר ממה שאנחנו יודעים): אנחנו משכירים את הדירה לאדם כלשהו, ואז מגלים שהוא אינו משלם שכר דירה, או שהוא מסרב לפנות את הנכס לאחר תום תקופת השכירות. בשפה המשפטית קוראים לתופעה הזו "דייר סרבן" וכן, אתם לא לבד ויש מה לעשות. במאמר זה אסביר כיצד יש לפעול ומה אסור לעשות. 

ליצירת קשר עם עו"ד גיל פלג לחצו כאן

ראשית נגדיר מהו דייר סרבן: זהו דייר שמפר את חוזה השכירות באחת מכמה דרכים: אינו משלם שכר דירה, או שהסתיים מועד החוזה והוא לא מפנה את הנכס.

דרך המלך בפינוי דייר סרבן היא בהגשת תביעה לבית המשפט. כלומר, לפעול בהתאם לחוק ולא מחוץ לחוק. החוק בישראל מתייחס למקרים שבהם מתמודדים בעלי נכס מול דייר סרבן, ומנחה כיצד יש לפעול ואיזו תביעה תוכלו להגיש. קיימים שני מסלולים שונים שבהם ניתן לצעוד - תביעה בהליך מזורז ומהיר ותביעה בהליך רגיל. 

עורך הדין גיל פלג (צילום: יח''צ)
עורך הדין גיל פלג (צילום: יח''צ)

מומלץ לפצל את התביעות ולהגיש בנפרד תביעה בהליך מזורז ומהיר לפינוי דייר סרבן בהקדם האפשרי. במסגרת ההליך הזה ידון בית המשפט רק בהחלטה אם להורות על פינויו של הדייר. בהליך זה לא ניתן לתבוע פיצוי על נזק כספי לדירה, עוגמת נפש או כל דבר אחר. הסעד היחיד הוא פינוי הנכס. 

היתרון בהליך זה הוא כמובן המהירות והיעילות שבו. מדובר בהליך שיכול להסתיים אפילו תוך 60 ימים ממועד הגשת התביעה (בניגוד לתביעה רגילה שיכולה להתברר במשך חודשים או למרבה הצער גם במשך שנים). למעשה, הדיון בתביעה זו מסתיים בתוך יום אחד בלבד (אין בהליך זה "קדם משפט" או דיונים נוספים) ופסק הדין יינתן תוך שבועיים ממועד הדיון. הנתבע, כלומר הדייר הסרבן, לא יכול להגיש תביעה נגדית במסגרת ההליך המקוצר וגם אינו רשאי לגלגל את האחריות לצד שלישי. החיסרון בהליך המהיר הוא כי לא ניתן לקבל פיצוי כספי במסגרתו.

הליך של תביעה רגילה זהה לכל תביעה אזרחית. בעלי הנכס מגישים תביעה וההליך מתברר מול הערכאה השיפוטית הרלוונטית. היתרון בהליך זה הוא בכך שניתן לתבוע מהדייר גם פיצויים כספיים על נזק שנגרם לדירה, ו/או לבעל הנכס. למשל, החוב שצבר הדייר הסרבן משכירות שלא שולמה או בגין העיכוב בפינוי הנכס. 

החיסרון בתביעה רגילה הינו ברור. תביעה בהליך רגיל נמשכת זמן רב, כך שעד שתזכו לראות את הדייר מתפנה, צפוי לעבור זמן רב. משכך, לא תמיד מדובר באופציה היעילה למקרים של דייר סרבן. גם אם הגשתם תביעה בהליך מהיר לפינוי דייר סרבן, תוכלו בהמשך להגיש תביעה בגין הנזקים שגרם הדייר, בהליך נפרד והגשת תביעה בהליך המהיר אין משמעה ויתור על קבלת פיצוי בגין הנזקים שנגרמו. 

כמובן שבמסגרת התביעה לפיצוי על הנזקים, צריך להגישה גם נגד הערבים להבטחת תשלום דמי השכירות ו/או הנזקים, ככל שדאגתם לקבל ערבים להבטחת התחייבויות השוכר.

ביצוע פסק הדין
לאחר שיינתן פסק דין על פינוי המושכר, אסור לכם לבצעו בעצמכם ולנסות לפנות לבד את הדייר ו/או לפרוץ לדירה ולהחליף את המנעול על מנת למנוע את כניסתו של הדייר הסרבן.

לאחר שתקבלו פסק דין לפינוי הדייר הסרבן, יש צורך להגיש את פסק הדין לביצוע ללשכת ההוצאה לפועל. במסגרת ההליך בהוצאה לפועל, ימונה קבלן הוצאה לפועל לביצוע הפינוי ובמידת הצורך, תוזמן משטרה והכל על מנת להבטיח הליך פינוי זריז ומהיר שיאפשר לכם להשכיר את הדירה מחדש בהקדם.

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר