שנת 2023 מגיעה לסיומה, ולאף אחד אין חשק לסיכומי שנה. בין הרפורמה במערכת המשפט ששלטה בכותרות בתשעת החודשים הראשונים לטבח והמלחמה שפרצה בשבעה באוקטובר, 2023 היא שנה שהיינו אולי מעדיפים לשכוח. ובכל זאת, בין הכותרות על חשש כבד ממלחמת אחים לעדויות מרסקות הלב מהשבת השחורה, יש כמה אירועים שאנחנו בטוחים ששכחתם לגמרי שקרו השנה.

יוליה כלבת הים

בחודש מאי הפציעה לחופי ישראל יוליה, כלבת ים נזירית ים תיכונית - מין שנמצא בסכנה להיכחד תוך שלושה דורות בלבד. הופעתה הנדירה לחופינו היוותה לא רק בשורות משמחות לחוקרים המנסים לשמר את הזן שממנו, על פי הערכות, קיימים עוד כמה מאות פרטים בלבד; אלא גם משב מרענן של נורמליות לכולנו. 

יוליה ומסע הגיבור: החומרים מהם עשויים סיפור טוב

במשך מספר שבועות עקבנו בדריכות אחר הופעותיה, פעם בחוף בבת ים - פעם אחרת בשטח אש צבאי, ולרגע אחד ביום יכולנו להעמיד פנים שאנחנו חיים במדינה שלא קורה בה אף פעם שום דבר, ואלו הידיעות המסעירות שתופסות את החדשות.

בוקר טוב מיוליה  (צילום: גיא לויאן, רשות הטבע והגנים)
בוקר טוב מיוליה (צילום: גיא לויאן, רשות הטבע והגנים)

טביעת צוללת המסע לטיטאניק

בחודש יוני צוללת ובה חמישה אנשים יצאה למסע אקסקלוסיבי ומאוד יקר אל אחד הסמלים המוכרים ביותר של היוהרה האנושית - שרידי ספינת הטיטאניק שטבעה בדרכה מבריטניה לניו יורק ב-1912. כמה ימים אחרי ירידתה של הצוללת אל מתחת לפני הים אבד עמה הקשר, ובהמשך התברר כי הצוללת קרסה תחת הלחץ האטמוספרי וחמשת הנוסעים נהרגו

קרסה אל תוך עצמה: כך התפוצצה צוללת טיטאן | צפו

בטרם ירדו למסע השנוי במחלוקת, חתמו הנוסעים על טופס ויתור שבו הצהירו כי הובהרו להם הסיכונים שעומדים בפניהם - בהם פציעות קשות ואפילו מוות. שנים טרם סופו הטראגי של המסע, מומחים בתחום הזהירו מפני תקלות תכנוניות שעלולות להוביל לאסון, אך מקבלי ההחלטות בחברת Oceangate קיבלו החלטה להוציא את המסע הניסיוני לפועל.

המסר של שינייד אוקונור לבן גביר

בחודש יולי הלכה לעולמה הזמרת האירית שינייד אוקונור, שהייתה ידועה כפרפורמרית שלא מתביישת לשים את דעותיה הפוליטיות בחזית - ולשלם על כך מחיר. יממה לאחר מותה צף מחדש סיפור משנת 1997, אז הייתה אמורה אוקונור להופיע בישראל, אך ביטלה ברגע האחרון בשל איומים על חייה. 

"אישה שלא חיה בשלום עם עצמה": גל אוחובסקי נפרד משינייד אוקונור

אחת הדמויות הבולטות בפרשה היה פעיל ימין קיצוני צעיר אז - והשר לביטחון לאומי כיום, איתמר בן גביר, שהיה אז דובר תנועת "חזית הרעיון הציוני", שפעלה לביטול ההופעה. בן גביר הבטיח אז שמפגינים "יפוצצו" את המופע בזריקת עגבניות רקובות וביצים על הזמרת, אך כמובן הכחיש את הקשר של התנועה לאיומים שקיבלה.

במכתב ששלחה הזמרת לבן גביר, ופורסם מחדש לאחר מותה, כתבה לו: "אלוהים אינו מתגמל את מי שמטילים טרור על ילדי העולם. לפיכך, לא הצלחת בדבר, נשמתך נכשלה".

שינייד או'קונור (צילום: רויטרס)
שינייד או'קונור (צילום: רויטרס)

הסופה דניאל

בחודש ספטמבר הסופה הטרופית "דניאל" זרעה הרס במזרח התיכון. היא הותירה מספר הרוגים במדינות הבלקן, ומשם נעה דרומה וגרמה להצפות ענק בלוב. שכונות שלמות נחרבו, אלפי תושבים נהרגו ואלפים נוספים הוגדרו כנעדרים. למרבה האימה, בימים לאחר שהסערה המשיכה הלאה לכיוונינו, גופות שנסחפו עם השיטפונות לים התיכון, נפלטו חזרה אל החוף. עד שהגיעה הסופה לישראל באמצע החודש, היא כבר נחלשה משמעותית, וגרמה לגשמים חריגים לעונה ולהיפערות מספר בולענים - אז לא גבתה מחיר בחיי אדם.

ההרס, מאמצי החילוץ והניסיונות להימלט: האסון בלוב מעין העדשה

הסופה דניאל, יש לציין, היא תופעה חריגה בעוצמתה ובעצם קיומה, והיא רק אחד מאירועי מזג אוויר חריגים שהתרחשו השנה. על פי תחזיות מדענים אירועים אלו ייעשו תכופים יותר בשל משבר האקלים: עונת שריפות הקיץ החמורה ביותר שנרשמה בתולדות קנדה (עם ענני עשן שגרמו לזיהום כבד שנדד עד שמי ניו יורק); סדרת הוריקנים חריגה בארצות הברית ובצפון אמריקה שכללה כעשרים סופות שונות; וכמובן - כמו כל שנה בשנים האחרונות, הייתה זו השנה החמה ביותר שנמדדה אי פעם.

השיטפונות בלוב (צילום: REUTERS/Ali Al-Saadi)
השיטפונות בלוב (צילום: REUTERS/Ali Al-Saadi)

עימותים בין מבקשי המקלט מאריתריאה

בחודש ספטמבר שגרירות אריתריאה החליטה לקיים פסטיבל החוגג את התרבות האריתראית בתל אביב. מבקשי המקלט שנמלטו מהמדינה הנשלטת על ידי דיקטטורה צבאית, הרודפת את אזרחיה גם במדינות אליהן נמלטו, מחו על האירוע. מולם ניצבו תומכי המשטר השוהים בישראל, ועד מהרה האירוע הפך לעימות אלים שכלל ונדליזם ברחובות דרום תל אביב, אלימות קשה בין קבוצות המפגינים וגם ירי חי ושימוש ברימוני הלם מצד השוטרים שהגיעו לפזר את ההפגנה.

לאחר המהומות האלימות: האם לממשלה יש בכלל סמכות לגרש אריתראים?

למעלה ממאה בני אדם, בהם כ-30 שוטרים, נפצעו במהלך האירועים ונזקקו לפינוי לבתי החולים, ובהמשך התברר כי ארגונים בקהילה פנו בטרם קיום אירוע השגרירות למשטרה והזהירו מפני פוטנציאל הנפיצות של האירוע. 

הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

שיגעון הרולאפס

בחודש מאי, באדיבות הטיקטוק, הגיע לישראל טירוף הרולאפס - ממתק זרחני שנעטף סביב גלידה קפואה. המשווקים לא צפו את ההתנפלות על החטיף, ועד מהרה נוצר מחסור וביקוש אדיר: הורים קנו את החטיף בעשרות שקלים ליחידה, חיפשו אותו בנרות בקבוצות הפייסבוק המקומיות, ונוצר שוק שחור: יודעי דבר הגיעו לדילרים שמכרו את הממתק הנחשק באופן פיראטי, ואפילו נתפסה הברחת ענק של מאות קילוגרמים.

המזוודות שנתפסו בנתב''ג מלאות רול אפס (צילום: רשות המיסים)
המזוודות שנתפסו בנתב''ג מלאות רול אפס (צילום: רשות המיסים)

הבינה המלאכותית

בגזרת הטכנולוגיה, 2023 הייתה השנה של הבינה המלאכותית. ChatGPT, מידג'ורני וכלים אחרים מבוססי בינה מלאכותית הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. מיצירת תמונות ודימויים ויזואליים - ועד תרגום ויצירת טקסטים, כלי הבינה המלאכותית הפכו את החיים שלנו לקלים יותר, אך גם פתחו מגוון סוגיות מוסריות וחוקיות, בהן אמינות המידע, שימוש בכלים טכנולוגיים לכתיבת עבודות אקדמיות, רגולציה ופיקוח וגבולות ה"שימוש ההוגן" וזכויות יוצרים.

אסטרופיזיקאי ישראלי טען: כך הבינה המלאכותית תסייע לנו לתקשר עם חייזרים

הסוגיה האחרונה ניצבת בלב תביעת הענק שהגיש השבוע עיתון הניו יורק טיימס נגד חברת OpenAI, מפתחת ה-ChatGPT. בעיתון טוענים שעל מנת לפתח את הכלי, הורתה החברה לסרוק מיליוני מאמרים של העיתון ובכך ביצעה שורה ארוכה של הפרת זכויות יוצרים. העיתון לא נקב בסכום אותו הוא תובע מהחברה, אך ציין כי הנזק שנגרם עומד על מיליארדי דולרים, ודרש להפסיק את פעולתן של טכנולוגיות שהתבססו על תוצרי העיתון. אם יפסוק השופט לטובת הניו יורק טיימס, OpenAI צפויה לשלם לא רק סכום נכבד כפיצוי, אלא עשוי גם לספוג פגיעה בפיתוח הטכנולוגיה שברשותו.

המשבר הבינלאומי של נועה קירל

נציגתנו לאירווזיון נועה קירל הביאה לישראל את המקום השלישי והמכובד בתחרות השירה, אך גם גררה סערה כשהצהירה בגאווה שקיבלה 12 נקודות מפולין - אחרי שחלקים גדולים ממשפחתה נספו במחנות ההשמדה על אדמת המדינה במהלך השואה.

האמירה, שעבור הצופה הישראלי הייתה די טריוויאלית, עוררה את זעמם של הפולנים, וסגן שר החוץ הפולני פרסם גינוי חריף ותהה אם "זה מה שמלמדים את הילדים בישראל", והזמין אותה לביקור בפולין שם תלמד על ההיסטוריה "ללא סטריאוטיפים". בשולי הדברים, גם כותב השיר "יוניקורן", דורון מדלי עורר מיני-שערורייה כאשר אמר ש"השואה הייתה לפני 80 שנה, אפשר להתקדם". סביר להניח שאת המסר הזה אהבו בוורשה הרבה יותר.

נועה קירל באירוויזיון  (צילום: Sarah Louise BennettEBU)
נועה קירל באירוויזיון (צילום: Sarah Louise BennettEBU)

ברבנהיימר

עולם הקולנוע רשם השנה סימני התאוששות ניכרים מהמשבר שפקד אותו בתקופת סגרי הקורונה, אז הפכו שירותי הסטרימינג למסלול הפצה שעוקף את המסך הגדול. בקיץ האחרון, כל מי שפקד את המרחב הווירטואלי נתקל בקידום של שני סרטים שלכאורה אין ביניהם שום קשר: "אופנהיימר", סרטו של כריסטופר נולאן על אבי פצצת האטום, ו"ברבי", סרטה של גרטה גרוויג על הבובה האיקונית, שבוחן בהומור ובהרבה צבע (ורוד כמובן) נושאים של נשיות, משחקי דמיון ואת המורשת המורכבת של ברבי.

המכנה המשותף לשני הסרטים הוא שהם עלו למסכים באותו סוף שבוע בחודש יולי האחרון, ועד מהרה קם קמפיין שקרא לצופים לראות את שני הסרטים באותו יום. הרשת התמלאה בבדיחות וממים שמשוות בין שני הסרטים (לזעמם של היפנים, שעבורם פצצת האטום היא עדיין נושא רגיש), ושני הסרטים יצאו נשכרים. ברבי הפך לסרט הרווחי ביותר של 2023 עם הכנסות של קרוב למיליארד וחצי דולרים, ואופנהיימר הסתפק בהישג הצנוע של 954 מיליון.

תמונת המעצר של טראמפ

את הקדנציה של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית אפשר לסכם בשתי מילים: חסרת תקדים. מחקירת הקשר שלו להתערבות בבחירות של רוסיה, דרך הניסיון לכאורה לרקום עסקה מפוקפקת עם נשיא אוקראינה זלנסקי ועד הסתערות תומכיו על הקונגרס בינואר 2021; היה נראה שהוא חסין מלשלם את המחיר. הוא אמנם הפך לנשיא הראשון שהודח פעמיים בקונגרס, אך זכה לשמור על תפקידו בשל הרוב הרפוליקני בסנאט.

ואז הגיעה 2023, במהלכה הוגשו נגד טראמפ ארבעה כתבי אישום בפרשיות שונות, ובחודש יולי הסגיר את עצמו טראמפ לבית המשפט בג'ורג'יה, שם הוא נאשם בניסיון הטיית הבחירות. את תמונת המעצר הזועפת שלו הפך הנשיא לשעבר מייד לקמפיין לקראת התמודדותו לנשיאות ב-2024, אז הוא צפוי להתמודד כנשיא לשעבר הראשון שעומדים נגדו כתבי אישום פתוחים. חסר תקדים, כבר אמרנו?

תמונת המעצר של דונלד טראמפ  (צילום: Fulton County Sheriff's Office/Handout via REUTERS)
תמונת המעצר של דונלד טראמפ (צילום: Fulton County Sheriff's Office/Handout via REUTERS)