תחקיר שהתפרסם בסוף השבוע בעיתון “א־רויא” (“החזון”), היוצא לאור באיחוד האמירויות, תחת הכותרת “מיליציית חיזבאללה הטרוריסטית שולטת בלבנון”, חושף את ההשתלטות של הארגון השיעי, שמהווה בעל ברית של איראן, על מוסדות המדינה בלבנון. לפי העיתון, “יחידה 900 של חיזבאללה, המוכרת גם בשם ‘היחידה הביטחונית’, בראשות יוסף נאדר, המכונה ‘עז א־דין’, הגבירה את אחיזתה במוסדות המדינה, בניגוד למאמצים בינלאומיים לחזק את מוסדות המדינה הריבונית”.
 
לפי סוכנות הביון שניהלה את החקירה, מפקדים בכירים ביחידה זו הגיעו לתפקידי מפתח, ובהם מנכ”לים של משרדי ממשלה, מנהלי בנקים, קצינים בצבא ובכוחות הביטחון, לצד שופטים ותפקידים בכירים במשרד המשפטים. עוד מעלה התחקיר שמספר רב של פקידים ממשלתיים, שנפגשים בפומבי עם הנהגת חיזבאללה למטרות תיאום מדיני, מקבלים את ההוראה ישירות מיחידה 900, והם אף מעבירים לראשי הארגון מידע רגיש בדרכים לא חוקיות ובלי לקבל אישור לכך. סוכנות הביון הצליחה לחשוף שתי דמויות מרכזיות בחיזבאללה שמנהלות את הקשרים הדיסקרטיים עם סוכני היחידה במוסדות הממשל: סעיד יוסף בירם וחסן נזיה סאלח. 
 
התחקיר מצביע עוד על חדירתו של חיזבאללה לצבא לבנון, ובעיקר על הקשר ההדוק בין יחידה 900 לבין ראש לשכת רמטכ”ל צבא לבנון לשעבר, מוחמד חוסייני, וכן מפקד המודיעין הצבאי לשעבר כמיל דאהר. כזכור, נשיא המדינה מישל עאון והרמטכ”ל ג’וזף עון האשימו את חוסייני בתחילת השנה בקבלת שוחד במאות אלפי דולרים במשך שנים, בתמורה להעברת מידע וקידום קיצינים בצבא שמונו על ידי חיזבאללה ותנועת אמל השיעית. חוסייני פוטר מתפקידו בלי אף סנקציה כדי לא להביך את חיזבאללה או לסכן את הברית בין הנשיא לבין הארגון.
 

לפי התחקיר, החשש הגדול טמון בחדירת חיזבאללה לבנקים ולמוסדות הכלכליים, בעיקר על רקע הסנקציות שהטיל הנשיא דונלד טראמפ על חיזבאללה, וניסיונה של ממשלת ביירות להגן על משאביה הכלכליים. לפי מקורות, הבנקים מנהלים את פעילות חיזבאללה בצורה סודית, במטרה לא לפגוע בכלכלת ארצם, אך במקביל נתקלים בקשיים רבים מאחר שבכירים בממשלה ובבנקים עובדים לטובת הארגון. התחקיר מצביע על כך שהממשלה הלבנונית טרם נקטה אמצעים כלפי סוכני חיזבאללה, אחד מהם בכיר בבנק המרכזי, שהשתתף לכאורה בהעברות כספיות לטובת הארגון השיעי, וכן בכיר בוועדת הפיקוח על הבנקים, שהוא גיסו של בכיר בחיזבאללה.
 
עוד נחשף בתחקיר כי גורם בכיר במשרד ממשלתי מהווה סוכן של יחידה 900 של חיזבאללה. בין היתר, קשר זה הביא לחשיפת מידע פנימי על הפעילות של ראש הממשלה סעד אל־חרירי ושרים אחרים בממשלתו.

אתר טילים של חיזבאללה סמוך לשדה התעופה "חרירי". צילום: דובר צה"ל

 
בין סוריה לאיראן
בנוסף ליחידה 900, לפי התחקיר ישנם מקורות פנימיים במעגל הפנימי של הנשיא עאון ויו”ר הפרלמנט שמהווים בעלי ברית של חיזבאללה. “חיזבאללה מעוניין לעקוב מקרוב אחר בעלי בריתו, כמו גם אחר יריביו”, אמר גורם לבנוני בעקבות התחקיר.
 
מקורות אחרים ציינו כי מידע רגיש או מביך שחושפת יחידה 900 משמש לסחיטת פוליטיקאים ואילוצם למלא אחר הוראות הארגון. לכן היחידה שתלה סוכנים בתפקידים הבכירים ביותר במשרד המשפטים ובקרב השופטים, ובהם בכיר במועצת השופטים העליונה.
 
מקורות בלבנון השוו בין פעילותה של יחידה 900 למשטר הביטחוני הסורי־לבנוני בתקופת המנדט הסורי על ארץ הארזים. “במקום להיות תחת שלטון סורי, לבנון הפכה להיות תחת החסות האיראנית”, אמרו.