שוב לא שקט בדרום: בלון תבערה אותר הבוקר (שישי) ביישוב בתחום המועצה שדות נגב, לא הרחק מגן ילדים. כוחות משטרה, בהם חבלן, הגיעו למקום וטיפלו באירוע. במשטרה קראו לציבור "לנקוט במשנה זהירות בכל הקשור לחפצים חשודים מעין אלו - בלונים ועפיפונים, העלולים להכיל בקרבם חומר נפץ ו/או חומרי בערה העלולים לסכן את שלום הציבור, ובדגש על הסברה לילדים בדבר הסכנות הטמונות בפריטים הנמצאים בשטח ושאינם מוכרים. בכל איתור של חפץ חשוד יש לדווח למוקד 100 של משטרת ישראל ולהותיר את הטיפול בחפץ החשוד לשוטרי וחבלני משטרת ישראל".



האירוע התרחש בצל דיווחים מפי מקורות מצריים, שמסרו אתמול לעיתון הלונדוני ״אל-ערבי אל-ג'דיד״, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש ממצרים שתעביר מסר להנהגת חמאס ברצועת עזה, לפיו הוא מעוניין בהפסקת אש ארוכת טווח בשל הקדמת הבחירות בישראל לתחילת אפריל.

 
על פי הדיווח, נתניהו תיאר את התקופה הקרובה ״צוואר בקבוק״, והזהיר את חמאס מהסלמה ברצועת עזה וביהודה ושומרון. במסר נאמר, כי הסלמה ברצועת עזה עלולה להביא את ראש הממשלה לצאת למבצע צבאי. עוד צוין כי רה"מ ביקש מהמצרים שיקלו על מעבר תושבי עזה דרך מעבר רפיח כדי לא לספק לחמאס תירוץ להסלים את המצב. 
 

נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



לפני כעשרה ימים נטרלו כוחות צה"ל מטען מאולתר שהיה מחובר לבלון ואותר בסמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה. בצבא זיהו אז את הבלון. בזמן מעופו בתוך רצועת עזה, והכוחות שנשלחו לנקודה זיהו שמדובר במטען חבלה ונטרלו את האיום. 


כזכור, טרור בלוני התבערה, שהתחיל בחודש אפריל האחרון בעפיפוני תבערה והגיע בשיאו למטעני חבלה שחוברו לבלונים ונחתו ביישובים ישראלים בעוטף, גרם לשריפות רבות בשטח ישראל. לפי דוח מסכם של קק"ל, ששטח יערותיה בעוטף עזה עומד על 21 אלף דונם, מאז שהחל טרור העפיפונים נגרמו יותר מ־1,200 שריפות ביערות שכילו כ־12 אלף דונם של חורש טבעי ויער נטוע אדם - כלומר, יותר ממחצית משטחי היערות נשרפו בחצי השנה האחרונה. 

באפריל האחרון החלו הפלסטינים מעבר לגדר לשלוח עפיפוני תבערה במהלך ההפגנות האלימות סמוך לגבול. מאז חודש מאי, החליפו בלוני ההליום את העפיפונים כאמצעי התבערה, והם נושאים איתם חומרי בעירה או חומרי נפץ, משוגרים אל על וגורמים לנזקים שרק הזמן יוכל לאמוד את היקפם. מרבית השריפות מתחילות בדרך כלל בשעות אחר הצהריים, כשהרוח משנה את כיוונה ונושבת ממערב, וכך עלו באש יער אחר יער: בארי, שוקדה, כיסופים, ועוד שדה חקלאי ועוד שמורת טבע. 
מרבית שטחי היער שנשרפו עד כה הם של עצי איקליפטוס, אורנים ושיטים, אשר ניטעו בשנות ה־60 של המאה הקודמת וטופחו במהלך השנים על ידי קק"ל מרחב דרום. חלקם אף ניטעו על ידי העובדים שנלחמו בשריפות. העובדים דיווחו גם על פגרי בעלי חיים שנמצאו בשטח, ביניהם צבים שרופים, קני ציפורים, לטאות, נחשים ודורבנים שהיער היה ביתם.