יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, חתנו ואיש סודו, ג'ארד קושנר, התראיין היום (שלישי) לראשונה לכלי תקשורת ישראלי. קושנר התייחס בראיון ל"חדשות 13" לפלונטר הפוליטי בישראל, למתיחות עם הרשות הפלסטינית, לתוכנית השלום האמריקאית, לחיסולו של מנהיג דאעש ולמצב בסוריה. 



האם אנחנו קרובים לממשלת אחדות?


"נראה מה יקרה. אני חושב ששני המנהיגים רוצים להתקדם ולמצוא דרכים להעביר למדינה את המסר שהבאתי איתי, שנפתחות הזדמנויות, והיו לנו הישגים בשנים האחרונות, אבל יש עוד הזדמנויות שנוכל לנצל ביחד".




איך התרשמת מבני גנץ?


"הוא היה רמטכ"ל נהדר בצה"ל ועשה שם עבודה נהדרת וברור שהוא שירת את ישרל בצורה נפלאה. נראה שיש לו כוונה טובה לנסות ולעשות דברים טובים לישראל. מקווה שהוא ימצא את הדרך לשיתוף פעולה עם נתניהו  והם ימצאו את הדרך להתקדם ביחד".



האם ביקשת מגנץ ונתניהו לעשות הכל כדי למנוע מערכת בחירות שלישית ולמצוא פיתרון?


זה תלוי בהם. הם המומחים בעניין ואני מקווה שהם ימצאו את הדרך לעשות זאת.  המסר שלי הוא שתהיה ברית חזקה בין ארה"ב לישראל אבל האזור משתנה עכשיו. יש הזדמנויות רבות שאפשר לנצל. יש עמדה שונה באזור. הרבה מדינות רוצות קשרים כלכליים עם ישראל ולשתף איתה פעולה מבחינה צבאית".



דנת עם נתניהו וגנץ בנושא תוכנית השלום האמריקאית?


"דנו בתוכנית רק מבחינת התזמון. יש לנו רצון להציג את הרעיונות. מקווה שננצל את ההזדמנות כדי לקרב בין הצדדים בסוגיה שהם שותפים לה מזה זמן רב. ביטחון ישראל חשוב לארה"ב. ככל שהכלכלה של הפלסטינים תשתפר כך זה ייטיב עם הפלסטינים וכך זה גם ייטיב עם ישראל".



באשר להצהרתו של נתניהו כי אם תוטל עליו מלאכת הרכבת הממשלה הוא יספח את בקעת הירדן אמר קושנר, כי אם תוגש הצעה ארה"ב תבחן אותה וכי הוא מבין כמה בקעת הירדן חיונית לביטחון ישראל. לשאלה האם הוא אינו שולל את האפשרות של סיפוח בקעת הירדן ענה קושנר כי "אנחנו שומרים על האופציות פתוחות. זו הדרך של טראמפ".



איוונקה ודונלד טראמפ. צילום: Getty images
איוונקה ודונלד טראמפ. צילום: Getty images



על המשבר בין ארה"ב לפלסטינים אמר חתנו של טראמפ: "לא הייתי מכנה זאת 'משבר'. אנחנו מוכנים להיפגש עם הפלסטינים אבל לא יכולים לעשות זאת כשלא מכבדים אותנו או כשמדובר בהשקעה גרועה.אנשים נוקטים עמדות שונות, אבל אני מנסה להפריד בין עמדת משא ומתן לעמדה אמיתית. בסופו של דבר אני מאמין שאנשים יפעלו מתוך היגיון".



לאחר מכן התייחס קושנר לחיסולו של מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדאדי, ואמר כי "כשטראמפ נבחר לנשיאות היה בלגן בסוריה. היא הייתה בעיצומה של מלחמת אזרחים שבה נהרגו יותר מחצי מיליון בני אדם וחליפות דאע"ש הייתה בגודל אוהיו. כבשנו אותם בחזרה והעבודה שהוביל הנשיא יחד עם הצבא, הכוחות המיוחדים וקהילת המודיעין היא צעד גדול קדימה - חיסולו היה צעד סמלי גדול וחשוב עבור אמריקה והעולם, אבל יש לנו עוד עבודה רבה". באשר לנסיגת ארצות הברית מסוריה אמר קושנר כי לנסיגה השפעה על היחסים של ישראל עם ארצות הברית, והוסיף כי "הקשר התחזק משמעותית".



בהמשך התייחס לאמירותיו של סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ו ביידן, שאמר כי זה לא ראוי שטראמפ מינה את מקורבו ליועצו הקרוב. "הוא זכאי לדעה משלו, אבל חלק גדול מהעבודה שנתן לי הנשיא בשלוש השנים האחרונות היה לנקות את הבלגן שהשאיר מאחוריו ביידן. הנשיא זכאי לבחור את הצוות שלו ועבדנו איתו זמן רב ואני חושב שעשינו עבודה טובה".
לסיום התייחס קושנר לנישואין לאיוונקה טראמפ, בתו של הנשיא שהתגיירה עבורו: "לפני עשר שנים היה לנו מזל והתחתנו. חיינו בעשר השנים האחרונות היו מסע מדהים. זה לא התנהל בדיוק כמו שציפינו, אבל באופן כללי זו הייתה חגיגה יפה מאוד ונהנינו מאוד יחד". הוא אף ציין כי טראמפ היה בביתם באחת הפעמים בהן ערכו קידוש.