אלפים השתתפו אמש ברחבת מוזיאון תל אביב בהפגנת תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום וקריאותיו של ח"כ גדעון סער לעריכת פריימריז בזק לראשות הליכוד בניסיון למנוע בחירות נוספות השנה. על רקע האירועים האחרונים, שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM להפגנה אמש ולניסיון של גדעון סער להקדים את הפריימריז ולכפות התמודדות מול נתניהו.

מדוע לא הגעת להפגנת התמיכה בראש הממשלה אמש?
"ראשית הייתי עסוק והשתתפתי בכנס לכבוד העדה הגיאורגי בלוד אך בכל מקרה לא הייתי מגיע להפגנה. כשר בממשלה אני לא נוהג להשתתף בהפגנות כנגד דברים שהממשלה ממונה עליהם. אני נושא באחריות אם צריך לעשות שינויים. יחד עם זאת אני מכיר ומוקיר את זכותם של האזרחים להשתתף, למחות, להביע כאב ודעות מימין ומשמאל. אני מתנגד לניסיון לעשות דה לגיטימציה להפגנות הימין". 

יש כזה ניסיון?
"בהחלט. מנסים להציג את הדברים בצבעים לא נכונים ולמנוע לגיטימציה. יש אנשים שחשים שנעשה עוול ומציעים הצעות – זו זכותם המלאה".

אמרת שאתה לא יכול לצאת ולהפגין נגד הגופים שאתה אחראי עליהם. ראש הממשלה אחרי דברי מנדלבליט כן עשה זאת ויצא נגד הגופים שהוא אחראי עליהם
"רה"מ מתח ביקורת כשהוא מייצג את עצמו בצורה טובה ורהוטה. הוא דיבר מתוך תחושה של מתקפה כוללת נגדו. הוא הצביע על הרבה דברים שהיו לדעתו לא נכונים בהקשר המשפטי האישי שלו. למחרת הוא אף פרסם סרטון ואמר בקולו שיכבד כל החלטה של בית המשפט. ברור לחלוטין שאנחנו אחראים על המערכות האלה ואם צריך לעשות שינויים ותיקונים, זה צריך לקרות בצורה מסודרת".

אתה חושב שתופרים לו תיקים?
"בכנות גם אני נחקרתי בזמנו מתוך חשד למינויים פוליטיים. חקירה שערכה חמש שנים והסתיימה ללא שום דבר. זה היה מזמן והיועץ המשפטי מני מזוז הודיע לי בערב יום כיפור שהחשדות נגדי נסגרו. ראש הממשלה מרגיש שיש כאן עירוב בין התחום הפוליטי למשפטי. גם הציבור מרגיש בדבר הזה ולכן הוא מוחה. ראש הממשלה אמר את הדברים והוא מקבל תמיכה ציבורית רחבה. אני יכול לספר לך אגב שבאירוע לכבוד העדה הגיאורגית נכח גם גדעון סער".  

החלפת מילים עם גדעון סער?
"כן כן. כשעליתי לברך חיזקתי את ידיו של ראש הממשלה והאולם קרס ממחיאות כפיים. הפריימריז הוכרעו כבר במקום".

הפגנת התמיכה אמש בנתניהו. צילום: אבשלום ששוני


ואיך סער התקבל?
"התקבל בסדר. כמוני. נתניהו זוכה לתמיכה גורפת במדינה ומביא קולות לגוש ולא רק למפלגה. התגובה שם הראתה את התחושה האותנטית של האנשים".

מה הולך לקרות במהלך הימים שנותרו עד היציאה למערכת בחירות נוספת? גדעון סער קרה לפריימריז דחופים. למה נתניהו לא הולך לפריימריז מולו?
"במידה וייקבע שיהיו בחירות נוספות הדרישה לפריימריז היא דרישה לגיטימית. גדעון סער אמר שהוא רוצה להתמודד".

אתה וברקת גם תתמודדו?
"אני אתמוך בנתניהו. גדעון סער בימים האחרונים ניסה לשנות את כללי המשחק. הוא ניסה לעשות פריימריז כעת לכנסת ה-22 אחרי שנתניהו, כמועמד הליכוד השיג 32 מנדטים. זה כבר ניסיון הדחה. העובדה שתומכיו מסתובבים ומתחילים לאסוף חתימות כדי שיטילו עליו להרכיב את הממשלה, זה היעדר לויאליות וניסיון להוציא מדי נתניהו את המנדט שהוא זכה בו כדין".

כחול לבן לא מוכנים לשבת עם נתניהו.
"אז אני צריך לקבל את הפסילה שלהם ולדרוש מנתניהו להתפטר? כל הערבוב בין העניין הפוליטי למשפטי הוא עניין לקוי בעיני. היועץ המשפטי לממשלה בעצמו קבע שנתניהו כשיר להמשיך בתפקידו למרות מצבו המשפטי".

בגלל פסילת כחול לבן, בצדק או לא, יש פלונטר פוליטי ולא מצליחים להרכיב ממשלה.
"מתווה הנשיא היה חכם מבחינה פוליטית. היה כאן תיקו והוא קרא לאחדות כשכל מפלגה תוכל להיכנס אם תחפוץ בכך והכניס את אלמנט הנבצרות שמאז הפך לנושא לפרשנות. צריך להיות הסכם בין כחול לבן לליכוד ברוח הדברים האלה. הליכוד צריך לנהל את המדינה בשנתיים הראשונות כשאיש הליכוד הוא בנימין נתניהו".

אתה מאמין שברגע שיתחיל המשפט נגד ראש הממשלה הוא יוכל בבוקר ללכת להעיד ובערב לשבת בישיבות קבינט?
"זה לא מתחבר טוב אך הוא מסוגל להכיל את זה. אם המצב הזה לא סביר בעיני מישהו המערכת המשפטית תקבע זאת. היועץ המשפטי לעת עתה קבע אחרת".

ייתכן שגדעון סער הוא היחיד שאומר בקול רם את מה שכולכם אומרים בחדרי חדרים?
"ממש לא. אני אומר בקול רם בדיוק את מה שאני חושב. אני חושב שסער טועה ועושה מעשה מוזר בניסיון להדיח את נתניהו. הוא לא מדבר בשם הרבה אנשי ליכוד. תהיה לו תבוסה מוחלטת בפריימריז".

יכול להיות שנתניהו לא עושה פריימריז מחשש שסער יפרוש עם כמה מחברי הליכוד ויקים ממשלה עם כחול לבן בכנסת הזאת?
"אני מקווה שזה לא יקרה, אני מקווה שאין כאן הכנה לניסיון לפילוג הליכוד".

יש סיכוי שסער יוביל קבוצה כזו?
"אני מקווה שלא, כרגע הוא אומר שהוא רוצה להתמודד בפריימריז. הסיכוי שח"כים הליכוד יעזבו את הבית הוא נמוך. אולי בכחול לבן וישראל ביתנו רוצים בזה".

לסיום, הולכים לבחירות?
"אני מוכן להיות שותף לניסיון אמיתי ואחרון כדי למנוע בחירות. גם בכחול לבן יש אנשים אחראים שעשו דברים למען המדינה. בואו נשלב כוחות. אם לא – נפנה לבחירות. ראינו בסקרים אתמול שלא רק שנתניהו מביס את גדעון סער, נתניהו גם לוקח מכחול לבן ומהעבודה מנדטים שגדעון סער לא מסוגל להבין ואף התמיכה בגוש הימין מתרחבת. הציבור בישראל מאוד עיקש ויכול להפתיע ולתת גיבוי לנתניהו ולימין".