ערן הרנשטט, תושב בנימינה בן 72 ואב לשלושה אותר הערב (ראשון) ללא רוח חיים ברכבו בו נלכד לאחר שנסחף עמו. הוא חולץ ללא הכרה מהרכב שאותר בנחל ברחוב הגיא בבנימינה ומותו נקבע במקום. 

פרמדיקית מד"א, נטלי בנט וחובש רפואת חירום במד"א אבי דהרי סיפרו: "כשהגענו לרחוב חברנו לכוחות הכיבוי שפעלו במשך זמן ממושך בעזרת טרקטורים ומנופים על מנת להוציא את הרכב שנלכד בקרקעית הנחל בתוך זרם המים החזק. לוחמי האש חילצו אלינו מתוך הרכב גבר בן 71 כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה. הכנסנו אותו לניידת טיפול נמרץ ולאחר בדיקות רפואיות במקום לא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".

ערן הרנשטט ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה
ערן הרנשטט ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

נחל הגעתון עולה על גדותיו בנהריה. צילום: אנשי הדממה

בנוסף קיים חשש לחייו של תושב ערערה בשנות ה-40 לחייו, לאחר שככל הנראה נסחף עם רכבו היום (ראשון) לוואדי באזור גבעת ניל"י. בנו של הגבר, בשנות ה-20 לחייו, מסר כי הוא ואביו עמדו על הרכב שהחל להיסחף, אולם הוא הצליח לקפוץ לעבר הגדה, לעומת אביו, שנסחף בזרם.

הכניסה לכפר ברוך. צילום: אנשי הדממה

כוחות רבים, בסיוע יחידות החילוץ של משטרת ישראל ולוחמי כבאות והצלה שהגיעו לאזור פתחו בסריקות אחר האב, אך רק הרכב אותר. מסוק משטרתי הוזנק למקום ומלווה את החיפושים אחר האב. 

לפני זמן קצר הסתיימה הערכת מצב בראשות מפקד מרחב מנשה, נצ"מ שמעון בן שבו, בשיתוף כבאות והצלה וקציני הביטחון של מועצה אזורית חוף כרמל ומועצה אזורית אלונה.

בתום בחינת הפעולות שבוצעו עד כה על ידי כלל היחידות, תכנית הפעולה המבצעית ובחינת תנאי השטח, נקבע כי הלילה יימשכו סריקות רק במקומות שניתן לחפש על ידי צוותים מיוחדים תוך הגברת התאורה במקום ושימור התנאים, ועם אור ראשון ייכנסו יחידות נוספות לחיפושים עפ"י גזרות, בהתאם ליתרון היחסי של כל יחידה ויחידה, לרבות בתוך הנחל. 

מן השירות המטאורולוגי נמסר כי במהלך היום המשיכו לרדת גשמים שלוו בסופות רעמים בצפון הארץ ובמישור החוף.  בנהריה עלה נחל הגעתון על גדותיו והביא להצפות, ובעקבות כך סגרה המשטרה את שדרות הגעתון לכניסת הולכי רגל וכלי רכב ואת כביש 4 מצומת שומרת לכיוון נהריה. כמו כן, כביש 652 נסגר לתנועה ממבצר שוני לכיוון בנימינה בשני הכיוונים בעקבות הצפות.

תחנה אזורית חדרה מטפלת במקביל במספר אירועים: בגבעת עדה הצליחו הכוחות לחלץ רכב ריק מנוסעים שהיה מתחת למים. במחצבת שפייה נלכדו 20 איש במחצבה ללא יכולת לצאת, אך לא נשקפת סכנה לחייהם. בבנימינה מספר בני אדם נלכדו על גג רכב ובפרדיס אדם אחד נלכד על הגג. חפ"ק של אגף כבאות והצלה הוקם בגבעת עדה ובשעה זו פועלים 22 צוותים מהאזור באירועים השונים.

אגף כבאות והצלה לישראל ביקש מכלל הציבור כי בשל מזג האוויר הסוער, כמות המשקעים הגדולה ואירועי המוות הטרגיים בשבועיים האחרונים, לפעול על פי ההנחיות הבאות:

במקרה של שיטפונות והצפות אין לרדת לחניונים או לקומות הנמצאים מתחת למפלס הקרקע ויש להימנע משימוש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו מחשש להילכדות. אם אתם מתגוררים בדירה מתחת לפני הקרקע - צאו מיד מהבית ועברו למקומות בטוחים מעל פני הקרקע, שבהם כוחות הביטחון יוכלו להבחין בכם ולסייע במקרה הצורך.   

כמו כן, במקרה של שיטפונות, אין להתקרב למקורות מים זורמים ולערוצי נחל מחשש להתמוטטות הגדות ובשל הזרימה החזקה, שעלולה לגרום להיסחפות בזרם המים. אין לחצות מקורות מים, ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח) - הדבר מהווה סכנת חיים ממשית. אין לחצות כבישים מוצפים שאין ביכולתנו לאמוד את עומקם. בכל מקרה של סכנה יש לחייג מיד ל-102 ולהזעיק את לוחמי האש. 

מחר צפויה הפוגה בגשמים, אבל הרוחות הדרומיות יתחזקו. ביום שלישי ייתכן גשם מקומי בצפון הארץ, אבל ההפוגה תסתיים כבר ביום רביעי, כאשר צפויים להתחיל לרדת שוב גשמים לפרקים בצפון הארץ ובמרכזה. הגשמים יהיו מלווים ברוחות חזקות וקיים חשש מהצפות ומשיטפונות במקומות המועדים. 

הטמפרטורות החזויות: רמת הגולן 10-6, צפת, 6-4, חיפה 14-9, תל אביב 13-10, ירושלים 9-4, ים המלח 21-12, באר שבע 16-5, אילת 19-9.

נזקים עצומים מהגשם

אתמול, כאמור, ירדו כמויות גדולות של משקעים, בעיקר במרכז הארץ: בתל אביב ירדו 84 מ"מ, בבית דגן ירדו 41 מ"מ, בעוטף עזה ירדו 26 מ"מ ובאריאל 25 מ"מ. באשדוד ירדו 22 מ"מ, בקרני שומרון 18 מ"מ ובירושלים עשרה מ"מ. בנוסף, בכנרת ובזכרון יעקב ירדו חמישה מ"מ ובכפר בלום ארבעה מ"מ.

כאמור, מאז החורף הגשום של שנת 1992 לא זכורות כמויות משקעים כל כך גדולות באזור תל אביב וגוש דן. בתוך כחמש שעות, ירדו 84 מ"מ משקעים בתל אביב, כאשר 74 מ"מ מתוכם ירדו בתוך פחות משלוש שעות. המשקעים הרבים גרמו להצפות נרחבות ושכונות הפכו בצהרי שישי ל"וונציה", כאשר הרחובות הוצפו והפכו לנהרות של מים, על רקע מערכת הניקוז שקרסה במהרה. בצהריים הפכו אזורים נרחבים בתל אביב, בעיקר בדרומה, לנחלי מים גועשים. 

הצפות בנהריה. צילום: TPS
הצפות בנהריה. צילום: TPS

איצטדיון בלומפילד המחודש, שבהקמתו הושקעו כחצי מיליארד שקל הוצף בכניסות וביציאות. יפו הפכה תוך זמן קצר לאזור מוצף, כאשר בין היתר הוצפו שדרות ירושלים, ציר שלבים, שדרות בן צבי, רחוב שארית ישראל, דרך קיבוץ גלויות, רחוב שלמה, אזור נמל יפו ורחובות בשכונת פלורנטין.

בסמיכות לעבודות הרכבת הקלה ביפו נוצרו בולענים וכלי רכב חונים התהפכו ונגרמו להם נזקים כבדים. כמו כן, כל אזור התחנה המרכזית החדשה והרחובות העוטפים אותה הוצפו אף הם וגם בסמיכות לתחנה המרכזית הישנה אירעו הצפות ברחובות הגדוד העברי ובני ברק. ההצפות גרמו לסגירות לסירוגין של רחוב הירקון מפרישמן לכיוון צפון ורחובות סמוכים נוספים.

הגשמים העזים גרמו להצפת צומת חולון ובתוך העיר נסגרו בשל הצפות הרחובות ההסתדרות, הפלד והלוחמים. שלושה נתיבים נסגרו בנתיבי איילון מדרום למחלף השלום לכיוון צפון, בעקבות סחף ובוץ ונוצרו עומסי תנועה כבדים. בנוסף, שלוליות גדולות הגבירו את העומסים במחלף השלום ובמלף וולפסון לכיווןן צפון. המשטרה אף נאלצה לסגור לכשעתיים את מחליף יוספטל בנתיבי איילון לכיוון דרום בשל הצפה בגשר יוספטל.

גם כביש 4 נסגר בחלקו, במהלך סופת הגשמים, כאשר נוצרו הצפות בסמיכות למחלף עם כביש 471. "נסעתי בכביש 4 למסובים וזה היה מפחיד. טוב שהגעתי בשלום הביתה", סיפר בהתרגשות, חיים שהיה בדרכו לביתו ברמת גן. ברמת גם אירעו הצפות במחלף אב הלל פינת בן גוריון והצומת המרכזית נסגרה לתנועת כלי רכב. גם רחוב פרץ ברנשטיין בשכונת רמת חן נסגר לכשעתיים לשני הכיוונים בשל הצפות.

הגשמים והסחף גרמו לקריסת חלק מחומת הספארי לכיוון כביש 461, שם מבוצעות עבודות להוספת נתיב נסיעה. צוותים של עיריית רמת גן בסיוע עובדים בספארי עבדו במשך שעות ארוכות במטרה להציב חומה זמנית, שתמנע את נדידת בעלי החיים מהספארי. הגשמים גם גרמו להצפות ולחדירת מים בתוך הספארי ובגן החיות. בעלי חיים הוכנסו לבתי לינה עם חימום ומים רבים נשאבו מחלקים נרחבים של הספארי והכלובים.