מסר מפתיע מאבו דאבי: מנכ"ל משרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות, ג'מאל מושארח', התייחס היום (שלישי) לנורמליזציה בין הנסיכות מהמפרץ לבין ישראל, והבהיר כי "הנורמליזציה תימשך גם אם ישראל תרחיב את ריבונותה על שטחים ביהודה ושומרון". עם זאת, הוא ציין כי "אחד התנאים המוקדמים להחלת הריבונות היה עצירת הסיפוח". מנכ"ל משרד החוץ באמירויות אמר עוד כי הוא "קיבל הבטחות ממנהיגים בישראל ובארה"ב", לפיהן המהלך לא ייצא אל הפועל. 

הנחיתה באבו דאבי. צילום: רשתות ערביות
 

מושארח' טען כי נורמליזציה עם ישראל תטיב עם כל האזור, כולל עם הפלסטינים. "יש מקום לחדשנות וחינוך ועתיד לבני הנוער שלא יגדלו באזור של סכסוך", אמר והוסיף: "יש יותר מדי סכסוכים באזור והגיע הזמן לצפות בקוצר רוח לדרך בר-קיימא ולקוות לעתיד". בנוסף, אישר גם את דבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי מכירת מטוסי ה-F-35 אינה קשורה לקשרים עם ישראל. "זה לא היה בשום פנים ואופן המניע של זה", אמר וציין כי הרכישה של מטוסי ה- F-35 היא "בקשה לגיטימית וותיקה שיש לנו. אנו רואים בהם כלגיטימיים".
 
בתגובה לדבריו של מנהיג איראן, עלי חמינאי, כי נורמליזציה עם ישראל היא "בגידה" ו"באיחוד האמירויות יהיו מבושים לנצח", אמר מושארח' כי "הדרך לשלום ושגשוג אינה בדיבור שנאה". באשר לדיונים על הנורמליזציה בין המדינות, הוסיף כי קצב הדברים נע באופן "בריא", אך קשה לקבוע בשלב זה מתי יפתחו השגרירויות או מתי יתקיים טקס החתימה בארה"ב. "כשתפתח השגרירות שלנו בישראל, היא תהיה בתל אביב", אמר.

מועצת יש"ע הגיבה לדברים ומסרה:  "זוהי אמירה שמנוגדת לכל מה שראש הממשלה נתניהו נבחר עבורו. החלת ריבונות היא עניין ישראלי שנובע מצדק היסטורי, מורשת ואמת. אסור שראש הממשלה ישתמש בריבונות כמטבע שסוחרים בו למען הסכמי שלום. אם ראש הממשלה נתניהו יפספס את ההזדמנות לריבונות, זו תהייה המורשת שלו. אנחנו לא נפסיק לפעול למען החלת הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן כחזון העל של מועצת יש"ע. כך עשינו בעבר וכך אנו ממשיכים לעשות גם היום".

יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר, מיהר גם הוא להגיב לדברים, ומסר: "החלת ריבונות עכשיו, עוד לפני הבחירות בארה״ב. האמירות החשובות והמעודדות שמגיעות מבכירי האמירויות לכך שהחלת ריבונות ישראלית על חלק מיו״ש לא תפגע בהסכם השלום, יכולות לאפשר לנו לממש את מה שהבטחנו לציבור בשנים האחרונות. אסור לנו לפספס את ההזדמנות ההסטורית הזו לממש את זכותנו בארצנו".

בתוך כך, מוקדם יותר הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי נחתם פרוטוקול הבנות ראשון בין ישראל לאיחוד האמירויות על שיתופי פעולה בתחומי הבנקאות והפיננסים. "אני מברך על ההבנות הראשונות שנחתמו באבו דאבי. ההבנות הללו יסייעו לנו לקדם השקעות הדדיות ושיתופי פעולה נרחבים. נודיע בקרוב על הסכמות נוספות בתחומי התעופה, התיירות, המסחר ועוד", אמר נתניהו.

מטוס אל על בדרך לאמירויות (צילום: אבשלום ששוני)
מטוס אל על בדרך לאמירויות (צילום: אבשלום ששוני)

במסגרת ההסכמים הוחלט כי תוקם ועדה משותפת של ישראל ואיחוד האמירויות לקידום שיתוף פעולה בתחום הפיננסים וההשקעות. 
בהקשר זה, הצדדים ידונו בקידום שיתוף פעולה בתחום השירותים הפיננסים והורדת חסמים פיננסים לביצוע השקעות בין המדינות וכן קידום השקעות משותפות בשוקי ההון. כמו כן, הצדדים ידונו גם בקידום שת"פ בשירותי הבנקאות וברגולציית התשלומים, ויקימו קבוצת עבודה מיוחדת כדי ליצור את התנאים להשקעות משותפות התואם סטנדרטים בינלאומיים כולל בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור.

כזכור, אתמול בשעות הצהריים נחתה לראשונה טיסה מסחרית מישראל על אדמת האמירויות. בראש המשלחת הישראלית עמד ראש המל"ל, מאיר בן שבת, שבירך בערבית את מארחיו בשדה התעופה באבו דאבי, ואמר: "הגענו לכאן כדי להפוך את השלום למציאות. שיתוף פעולה יכול להתפתח בחקלאות, ברפואה ובתחומים רבים. אנחנו שותפים לתהליך השלום למען כל עמי האזור".