ההסתערות הגדולה על זימון התורים לחיסון נגד נגיף הקורונה גרמה אתמול (ראשון) לקריסת מוקדי השירות של שירותי בריאות כללית ולזעם רב בקרב מבוטחים. לצד הניסיון לקבוע תור לחיסון, גם מבוטחים שניסו משעות הבוקר להתקשר למוקד של כללית כדי לזמן תורים לרופא משפחה או לרופא מומחה לא קיבלו מענה במוקד ההזמנות הטלפוני שקרס.

"אני חייב להזמין תור לרופא עיניים, מהבוקר אני מנסה להתקשר למוקד ההזמנות של כללית והשיחות מתנתקות. אני חסר אונים ולא יודע למי אפשר עוד לפנות", סיפר גבר כבן 60 מרמת גן שהוסיף: "אני גם רוצה להזמין תור לחיסון נגד קורונה, אבל על זה אני אפילו לא חולם. שייתנו לי קודם אפשרות להגיע לרופא עיניים".

ד"ר שרון אלרעי-פרייס מקבלת חיסון לקורונה (צילום: דוברות בילינסון)


תושב בת ים סיפר ל"מעריב": "אני בן 59 ומוגדר בקבוצת סיכון. ניסיתי להתקשר למוקד של כללית כדי להזמין תור לחיסון ולהסביר להם את המצב שלי, אבל אי אפשר להשיג מוקדנית, אף שמדובר בדיני נפשות". תושבת תל אביב, בת 88, הוסיפה בזעם: "ניסיתי להזמין תור במוקד הטלפוני ולא היה מענה, אז הלכתי למרפאה, ואחרי המתנה של חצי שעה בתור נתנו לי תור לחיסון רק לעוד שלושה שבועות. מדוע צריך להמתין כל כך הרבה זמן? רואים כל מיני ידוענים שמתחסנים ואני שבקבוצת סיכון וחוששת לצאת מהבית צריכה להמתין שלושה שבועות לחיסון הראשון".

על פי הדיווחים, גם במוקדי קופת החולים מכבי שירותי בריאות, היו זמני המתנה ארוכים מהרגיל ולעתים קרסו המוקדים למספר שעות.
בקופות החולים הטילו את האחריות לעומסים הכבדים על משרד הבריאות, וטענו כי הוקדם בשבוע מבצע החיסונים ולכן נוצרו העומסים.
עוד טענו בקופות החולים, לנוכח העומסים והתורים הארוכים לקבלת החיסון, כי הם תלויים במספר החיסונים המתקבלים.

"אנחנו לא יכולים לזמן אנשים בלי שיהיו לנו חיסונים לתת להם. אומנם הקדימו במשרד הבריאות את המבצע בשבוע, אבל לא לקחו בחשבון את הלחץ של הציבור, שירצה להתחסן בהמוניו", אמר בכיר באחת מקופות החולים.

משירותי בריאות כללית נמסר בתגובה: "משעות הבוקר נרשם ביקוש אדיר לזימון תורים לחיסוני קורונה, והמוקד תוגבר במאות נציגים. יש לזכור שהמבצע החל מוקדם מהמתוכנן. אנו מתנצלים על זמני ההמתנה הארוכים, מעודדים לראות את ההיענות הגבוהה לחיסון, מבקשים מהציבור להתאזר בסבלנות ופועלים על מנת שכל פונה יקבל מנה".

קופות החולים דיווחו כי עד אתמול, יותר מ־115 אלף ישראלים כבר קבעו תור לחיסון. כ־70 אלף בקופת חולים כללית, כ־30 אלף במכבי, יותר מ־10,000 במאוחדת וכ־4,500 בלאומית. בעקבות הביקוש הרב, חלק מהקופות כבר קבעו תורים של שלושה שבועות קדימה