שר האוצר אביגדור ליברמן שלח הערב (רביעי) את טיוטת תקנות חוק החרם אל שר המשפטים גדעון סער, ברקע פרסום הדוח הביקורתי של ארגון "אמנסטי". טיוטת התקנות הן תוצר של עבודת מטה בין משרדית בנושא שהתקיימה בשנים האחרונות. התקנות מסדירות את ההליך המינהלי לצורך בחינה, יידוע ומתן זכות טיעון של גורם הקורא לחרם על מנת שניתן יהיה להגביל השתתפותו במכרזים של המדינה ולמנוע זכאות להטבות בשל כך.

מלשכתו של ליברמן נמסר כי "שר האוצר רואה בחומרה כל ניסיון לפגוע במדינת ישראל על ידי הטלת חרם". לאחר החתימה על התקנות ואישורן בוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת, בכוונתו של שר האוצר להורות על בחינה של פעולות ארגון אמנסטי בהתאם למנגנונים המוצעים בתקנות במטרה להטיל על הארגון את המגבלות הקבועות בחוק.

אתמול יצאו משרד החוץ והשר העומד בראשו יאיר לפיד נגד דוח שפרסם הסניף הבריטי של ארגון אמנסטי, שבין היתר מכנה את מדינת ישראל "מדינת אפרטהייד" ומאשים אותה בביצוע אפרטהייד גם בתוך גבולות 48 - ולא רק בשטחים הכבושים. בתגובת משרד החוץ נמסר: "מדינת ישראל דוחה מכל וכל את כל הטענות השקריות שמופיעות בדוח, המאגד וממחזר שקרים, הטיות וטיעונים מופרכים".

לטענת אמנסטי, הדו"ח חושף את ההיקף האמיתי של משטר האפרטהייד בישראל: "בין אם הם מתגוררים בעזה, במזרח ירושלים ובשאר הגדה המערבית, ובין אם בישראל עצמה, מתייחסים לפלסטינים כאל קבוצה גזעית נחותה וזכויותיהם נשללות מהן באופן שיטתי. מצאנו שהמדיניות האכזרית של ישראל של הפרדה, נישול והדרה בכל השטחים שבשליטתה מסתכמת בבירור באפרטהייד. לקהילה הבינלאומית יש חובה לפעול". 

הדוח, שכותרתו היא "האפרטהייד הישראלי נגד הפלסטינים: מערכת דיכוי אכזרית ופשע נגד האנושות", טוען כי הרשויות הישראליות חייבות לשאת באחריות להיות אחראיות על ביצוע פשע האפרטהייד נגד פלסטינים. הדוח מפרט כיצד ישראל אוכפת מערכת של דיכוי ושליטה נגד העם הפלסטיני בכל מקום שבו יש לה שליטה על זכויותיו - כולל פלסטינים החיים בישראל, ולא רק בשטחים הכבושים.  
 
הדוח המקיף טוען כי ישראל מפעילה מערכת אכזרית של שליטה ופשע נגד האנושות, שכוללת השתלטות מסיבית על אדמה ורכוש פלסטיני, הרג לא חוקי, טרנספר בכפייה, הגבלות תנועה דרסטיות ושלילת אזרחות ותושבים לפלסטינים - כולם מרכיבים שנחשבים לאפרטהייד על פי החוק הבינלאומי. 

בנוסף, לטענת הדוח, גם אזרחי ישראל הפלסטינים המהווים כ-19% מהאוכלוסייה מתמודדים עם צורות רבות של אפליה ממוסדת. בין היתר מציין הדוח את חוק הלאום שלראשונה עיגן את ישראל באופן בלעדי כ"מדינת הלאום של העם היהודי", מקדם בניית יישובים יהודיים ומפחית את דרגת מעמדה של הערבית כשפה רשמית. בנוסף הדוח טוען כי מדיניות התכנון והבנייה של ישראל שוללת בכוונה את הפלסטינים.

בסיכום הדוח, אמנסטי אינטרנשיונל קורא לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לשקול את פשעי האפרטהייד בחקירתו הנוכחית על השטחים הכבושים וקורא לכל המדינות להפעיל סמכות שיפוט אוניברסלית כדי להביא לדין את מבצעי פשעי האפרטהייד: "אין הצדקה אפשרית למערכת שנבנתה סביב דיכוי גזעני ממוסד וממושך של מיליוני אנשים".