שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, התייחס בפעם הראשונה להרכבה של ממשלת נתניהו המסתמנת, ואמר כי ממשל ביידן ישפוט את הממשלה בישראל "לפי מדיניותה, ולא לפי זהותם של אישים ספציפיים", כך דיווח ברק רביד בוואלה!. הפרשן המדיני שוחח הבוקר (שני) עם ענת דוידוב וגיא פלג ברדיו 103FM והתייחס באריכות לדברי מזכיר המדינה.

הממשל האמריקאי בהתייחסות ראשונה להרכב ממשלת נתניהו המסתמנת

"אני חושב שצריך לקחת את זה ברצינות", אמר רביד. "הנאום אתמול של בלינקן, שר החוץ האמריקאי, היה פעם ראשונה שהממשל של ביידן מתייחס בצורה פומבית להרכב הממשלה והעובדה שיהיו בממשלה שרים שהם נציגים של הימין הקיצוני. כמה משפטים שבלינקן אמר בנושא הזה מאוד מעניינים".

הוא הסביר: "ראשית, הוא אמר 'אנחנו נתייחס למדיניות הממשלה ולא לאנשים ספציפיים בתוך הממשלה'. כלומר, נתניהו אומר בימים האחרונים שהוא יהיה עם שתי ידיים על ההגה, הוא יקבע, והאמריקאים אומרים 'אין בעיה. אז כל דבר שיקרה - אנחנו לא הולכים להגיד, לקבל תירוצים כמו זה קואליציה, זה שר כזה, אתה אמרת שאתה אחראי, כל בעיה מבחינתנו היא בעיה שלך וכל דבר שיקרה נתייחס אליו כמדיניות שברת שילמת'".

"בנוסף, בלינקן שם שורה של דברים שמבחינת הממשל הם לא יהיו מקובלים - בנייה בהתנחלויות, צעדים בכיוון של סיפוח, שינוי הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. אני חושב שבעיקר היו שם כמה משפטים שרלוונטיים גם לעניינים ישראליים. בעצם, בלינקן אומר 'מערכת היחסים שלנו עם הממשלה הזו תהיה על בסיס הערכים שישראל וארה"ב בנו במשך 70 שנה ביחסים שלהן', והוא מציין שני דברים בצורה ספציפית - זכויות קהילת הלהט"ב ומה שהוא מכנה צדק שוויוני לכל אזרחי ישראל", אמר רביד.

חברי כנסת מגוש נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
חברי כנסת מגוש נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

הוא הוסיף: "אני חושב ששני הדברים האלה הם רמזים לדברים ששמענו בימים האחרונים על תוכניותיו של אבי מעוז בתחום החינוך, ועל החשש מפגיעה בזכויות המיעוט הערבי בישראל מצד שורה של שרים בימין הקיצוני. האמריקאים מבהירים שגם על הדבר הזה הם מסתכלים. לכל הדברים שנתניהו אומר בימים האחרונים שאפשר לסכם אותם כ'אל תדאגו יהיה בסדר', הם מסתכלים על זה כ'אין בעיה, זה מה שאתה אומר, ככה נתייחס לדברים וכל פעם שתהיה בעיה נגיד לך - אתה אמרת שאתה עם הידיים על ההגה, שלא תהיה פגיעה, שהכול יהיה בסדר, אז אנחנו דורשים ממך לטפל בעניין הזה', ולא לקבל תשובות כמוש נתניהו היה נוהג לתת במשך השנים".

"אני חושב שתהיה פה שאלה גדולה, האם באמת נתניהו מסוגל לשלוט בחברי הקואליציה שלו. אם מישהו חושב שנתניהו יכול לשלוט על אנשים כמו בן גביר, מעוז וסמוטריץ', אני ממליץ לו למלא לוטו בהקדם האפשרי כיוון שכנראה הוא באמת מאמין במזל", אמר.

בלינקן (צילום: רויטרס)
בלינקן (צילום: רויטרס)

הוא התייחס לדאגת האמריקאים לגבי המתרחש בארץ, ואמר: "הרצון של הממשל האמריקאי להתעסק בנושא הישראלי או ישראלי פלסטיני ביום רגיל, הוא נמוך עד נמוך מאוד מאוד. לא רוצה להגיד לא קיים, בכל זאת אנחנו בת ברית מרכזית של ארה"ב. עצם העובדה שהם כן עוסקים בזה, הנאום של בלינקן הוא הקצה הפומבי, מאחורי זה יש שכבות רבות של עיסוק. הם מתעסקים בזה ללא הפסקה".

הוא סיכם: "אני חושב שזה מאוד מדאיג את הממשל בעיקר שבעצם בת ברית של ארה"ב, שמקבלת ממנה ארבעה מיליארד דולרים כל שנה בסיוע צבאי, מקבלת ממנה גיבוי מדיני באו"ם ובפורומים בינלאומיים, האמריקאים מרגישים שיכול להיות פה שינוי משטרי מאוד עמוק במדינה שמאוד קרובה אליהם, זה מאוד מטריד אותם וזה בנוסף כמובן לחשש שמה שקורה פה יוביל לאינתיפאדה שלישית שזה וודאי לא משהו שמישהו רוצה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm