הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הסכם התקשרות בין נותן שירותים או עסק ללקוח הוא חשוב ביותר ומשמעותו גדולה לשני הצדדים. הסכם התקשרות מגדיר את התנאים המעגנים את זכויות הלקוח ושל נותן השירות. הסכם זה מציע לצד של הלקוח את הביטחון ואת השקט להם הוא זקוק על מנת לקבל את השירות או המוצר. מהצד השני הוא מגן על בעל העסק, נותן השירות, ומבטיח כי הפרטים והתנאים לשירות, כמו גם התשלום, ידועים וברורים לכל. 

ליצירת קשר עם עו"ד גיל פלג לחצו כאן

הסכם התקשרות יבטיח שכל הפרטים והתנאים ברורים ומובנים לשני הצדדים. חשוב שהוא יכלול גם דרכים לגיבוש פתרון במקרה שתתעורר בעיה או יתגלע סכסוך או מחלוקת לפני מתן השירות, במהלכו או אחריו. כדאי שההסכם יציע את המסגרת המתאימה לפעולה במקרה של סכסוך וכיצד יפעלו הצדדים במצב כזה - האם יפנו לגישור, לבוררות או להליך משפטי? רצוי גם לכלול סעיף של סמכות מקומית ייחודית במקרה של סכסוך משפטי. 

עורך הדין גיל פלג (צילום: יח''צ)
עורך הדין גיל פלג (צילום: יח''צ)

כשמדובר בהגנה על הצרכן, על הלקוח, נראה כי ברור לכל מדוע חשוב לעגן את כל הפרטים הקטנים בחוזה, בהסכם מתן שירותים. החשיבות מבחינת נותן השירות / הספק, היא גדולה לא פחות. חתימה על הסכם שיכלול את תנאי התשלום, גובה התשלום, מועד התשלום וכדומה, יסייעו בסופו של יום בגביית התשלום עבור המוצר או השירות שבעל העסק מספק. כל בעל/ת עסק, שדאג/ה להשקיע מכספו/ה, זמנו/ה ומרצו/ה לקידום העסק, מעוניינ/ת לקבל את התשלום המגיע לו/ה עבור השירות או הסחורה שסיפק/ה. 

אם כך, לאחר שהובהר כי חשוב, ללא ספק, לחתום על הסכם למתן שירות, לשני הצדדים, מה חשוב שיכלול הסכם זה? 

חשוב שההסכם יהיה הסכם בכתב, ולא להסתפק בהסכם בעל פה. מומלץ כי נוסח ההסכם יכלול את כל הפרטים הרלוונטיים לשירות או למוצר. כיום, ההסכם יכול להיות גם חלופת מיילים בין הצדדים או הודעות ווטסאפ וחשוב להקפיד על פירוט מספיק ללא קשר לתצורת ההסכם. מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום זה, עורך דין המיומן בניסוח הסכמים לנותני שירות. ייעוץ משפטי יסייע בידכם לקבוע את גבולות ההסכם, מה חשוב שיכלול וישקף לשני הצדדים מה ההתחייבויות שלהם במסגרת ההסכם. 

במסגרת ההסכם יש לפרט בצורה מדויקת את השירות שיסופק במסגרת העסקה. מומלץ לדייק את הדברים ולכלול את היקף העבודה, פירוט של מה היא כוללת לרבות לוח זמנים משוער ולוח תשלומים. כדאי לכלול סעיף מסייג שיגדיר כי כל פעולה או עבודה מעבר למה שמפורט בהסכם יכלול תשלום נוסף מעבר למוסכם. 

רצוי כי מועדי התשלום יהיו ברורים ומוגדרים לרבות אופן התשלום (מזומן, בהתאם להגבלות הקיימות כיום בחוק, המחאות, העברה בנקאית או העברות באמצעות אפלקציית ביט או פייבוקס וכד'). 

מומלץ לשלב בהסכם סעיף המגן על נותני השירות, במקרה בו הלקוח פעל באופן חד צדדי וביקש לסיים את ההתקשרות בטרם הושלמה העבודה. פרטו כיצד עליכם להתנהל במקרה שכזה, ומה גובה התשלום (החלקי, בד"כ) שעל הלקוח לשלם במידה והוא מסיים כך את ההתקשרות - האם עליו לשלם את מלוא הסכום, רק את חלקו וכן הלאה. 

הסכם המנוסח היטב, יגן עליכם גם במקרה של סכסוך או מחלוקת עתידית. מומלץ לפרט במסגרת ההסכם כיצד על הצדדים לפעול במידה ומתעוררת מחלוקת. הליך של גישור עסקי או בוררות, עשוי לסייע רבות במצבים שכאלו, ויתרונותיו עולים, במקרים רבים, על פניה לערכאות משפטיות (זריזות, יעילות ועלות). מומלץ להסכים על פניה לגישור מקדמי (טרם פנייה לערכאות) או לבוררות עסקית, וניתן גם לקבוע לאיזה גורם מגשר / בורר צריך לפנות במידה ותתגלע מחלוקת.

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר