שנת הלימודים החדשה תיפתח בעוד עשרה ימים במוסדות החינוך ברחבי הארץ, וזאת בצל איומי השביתה בחינוך העל־יסודי. אחד הנושאים הבולטים שעלו לדיון בשבועות האחרונים הוא סוגיית המחסור הקשה במורים. ממלא מקום מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני ציין לאחרונה כי מדובר "בהיקפים ובעוצמות שלא ידענו ולא הכרנו".

"זה בידיים שלך": ההורים והתלמידים קוראים לנתניהו להתערב במשבר מול ארגון המורים
לקראת שביתה בחינוך? רן ארז חושף מה אמר לו שר האוצר סמוטריץ' במשא ומתן
אי פתיחת שנת הלימודים בחברה הערבית מסכנת את חיי התלמידים | דעה

מנתוני משרד החינוך עולה כי את שנת הלימודים הקרובה יפתחו כ־231 אלף מורות, מורים וגננות, ובהם למעלה מ־1,600 חדשים, שזו השנה הראשונה שלהם במערכת החינוך. עם זאת, המחסור כעת עומד על 3,379 מורים וגננות בכלל מערכת החינוך, כאשר המחסור הקשה ביותר נמצא בחינוך היסודי, במחוזות תל אביב ומרכז. המקצועות המובילים שבהם קיים מחסור במורים הם החינוך המיוחד, מתמטיקה, אנגלית, עברית והוראה כוללת.

מהנתונים הכלולים בדוח של מרכז המחקר של הכנסת, שפורסם בתחילת השנה, ומתייחסים לתחילת שנת הלימודים תשפ"ג, עולה כי 77.5% מהמנהלים שהשיבו על השאלון דיווחו על מחסור במורים בבית הספר. כ־46% מהם דיווחו על מחסור של מורה אחד או שניים, ו־ 54% על מחסור של שלושה מורים או יותר. עוד עולה מהמסמך כי ישנם הבדלים משמעותיים בין דיווחי המנהלים במחוזות השונים. במחוזות תל אביב והמרכז, דיווחו למעלה ממחצית ממנהלי בתי הספר על מחסור של שלושה מורים או יותר. בנוסף, כ־ 70% ממנהלי בתי ספר במחוז תל־אביב וכ־ 60% ממנהלי בתי ספר במחוז המרכז דיווחו על מחסור של יותר מ־ 10%.

תלמידים בבית ספר (צילום: נעם ריבקין פנטון)
תלמידים בבית ספר (צילום: נעם ריבקין פנטון)

ממשרד החינוך נמסר: "כפתרון לחוסר במורים יזם המשרד את התוכנית להרחבת ההון האנושי, ובמסגרתה הוא פותח את השערים בפני קהלים חדשים ומעניק הטבות ותמריצים שיעודדו כניסת כוחות חדשים ונמרצים למערכת החינוך - העסקה גמישה שתאפשר למורים לעבוד במספר עבודות, הרחבת היקף המשרה, הרחבה והכרה בוותק, גיוס מועמדים מההייטק ומצה"ל באמצעות תוכניות ייעודיות ועוד. במסגרת התוכנית, המשרד יצר מנגנון השמה שמבצע פניות יזומות לבעלי תעודת הוראה שטרם השתלבו במערכת החינוך".

מיכאל פינטו, סגן המזכ"לית ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות המורים, ציין כי "הסיבה המרכזית למצב היא סביבת העבודה המאתגרת וההתמודדות עם התערבות של הורים, תקיפה של מורים והתחושה של אנשי החינוך שההורים מאשימים אותם בכל. בשנתיים האחרונות קיימת תופעה שמורים עוזבים באמצע שנה כי הם מותשים ולא מוכנים לעבוד בסביבת עבודה שבה הם סופגים ביקורת מכל כיוון ומאשימים אותם בכל תחלואי המערכת. ההורים בישראל צריכים להבין שהמאבק על מערכת חינוך ציבורית איתנה ואיכותית היא שלהם ואם הם ימשיכו לחפש מי ישמור על ילדיהם, יאלצו לייבא עובדי הוראה מסין או מהודו".