יומיים נותרו לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורל הלימודים בחינוך העל יסודי, זאת בשל הימשכות המשא ומתן בין יו"ר ארגון המורים רן ארז לבין נציגי משרד האוצר, משרד החינוך והשלטון המקומי, על השגת הסכם שכר חדש למורים. הצדדים חידשו היום (רביעי) את מרתון הדיונים, במטרה לראות האם תושג התקדמות כלשהי בשיחות, שתמנע בסופו של דבר שביתה בתיכונים. במידה ולא תושג הסכמה במהלך השעות הקרובות, תוכרז באופן רשמי שביתה במערכת החינוך החל מה-1 בספטמבר.

"מנסים לצייר אותנו כסרבנים": רן ארז במתקפה נגד משרד האוצר  
הערכות: תלמידי התיכונים לא יפתחו את שנת הלימודים

אתמול שלח ארגון המורים מכתב חריף ותקיף לממונה על השכר והסכמי השכר באוצר אפי מלכין, ובו טענות קשות: "מאז כניסתך לתפקיד הממונה על השכר במשרד האוצר בחרת, שלא כפי שעשו קודמיך, שלא לקחת חלק באף לא אחת מישיבות המשא ומתן המתקיימות בין הצדדים, והופעת רק לצורכי תקשורת בפגישות הראווה שהתקיימו לשם עדכון השרים. כך גילית דעתך שהגעה להסכם קיבוצי עם מורי החינוך העל־יסודי, עתיד מערכת החינוך ופתיחת שנת הלימודים במערכת החינוך אינם בראש מעייניך, בהמעטה", נכתב בפתח המכתב.

"אתה פועל על מנת לפגוע במו"מ או בסיכויי ההגעה להסכמות, ופונה פנייה ישירה וחסרת תקדים לאיים על המורות והמורים שלא יעזו לממש את חירותם לשבות".

בתוך כך, תלמידים והורים רבים צפויים להפגין היום החל מהשעה 16:00 מול משרד החינוך בתל אביב במחאה על המצב. בהודעת מארגני המחאה נכתב: "נמאס לנו שמשחקים בנו, לא נסכים לעוד שנה עם חוסר ודאות ובלי טיולים, ציונים ומסעות. לא נסכים למערכת בלי מורים. אנחנו דורשים שיפסיקו את הפגיעה בעתיד הנוער. זה הזמן להסתכל על התלמידים. כולם אשמים וכולם צריכים לקחת אחריות. אנחנו קוראים למשרד האוצר, לארגון המורים ולמשרד החינוך - אל תהפכו אותנו לדור אבוד".

למחאה הזו קדמו אתמול הפגנות של ארגוני המחאה, שהקימו את "מאהל הדמוקרטיה להצלת מערכת החינוך" בסמוך לביתו של שר החינוך בהוד השרון. הם צפויים להמשיך בפעולות המחאה עד לפתיחת שנת הלימודים תחת הכותרת "עופו לנו מהכיתה, לא נאפשר לדיקטטורה המשיחית לפלוש למערכת החינוך". ממטה המאבק נמסר: "בשבוע האחרון השתפן השר קיש שוב ושוב וביטל את השתתפותו בכל כנס חינוכי חשוב, מהפחד לפגוש את לוחמות ולוחמי הדמוקרטיה. ארגוני המחאה קיבלו את המסר והערב הם מבהירים - אם קיש לא יבוא למפגינים, המפגינים יבואו אליו הביתה. מי שמוביל את חיסולה של מערכת החינוך הממלכתית לא יקבל רגע אחד של שקט".

מחאה נגד יואב קיש (צילום: מטה המאבק)
מחאה נגד יואב קיש (צילום: מטה המאבק)

אתמול בבוקר הפגינו עשרות מוחים מול כנס היערכות לפתיחת שנת הלימודים, שנערך בכפר הנוער עיינות. בדומה לכנס שנערך יום לפני כן, גם הפעם שר החינוך נעדר מהאירוע - ככל הנראה כדי לא לפגוש במפגינים, ומנהלים רבים יצאו מהאולם בעת הקרנת נאומו.